[Gelistirici] Pardus'un geliştirilmesinde özgür olmayan yazılımlar kullanılması

Doruk Fisek dfisek at fisek.com.tr
6 Tem 2010 Sal 23:18:08 EEST

Merhaba,

Sun, 04 Jul 2010 19:27:15 +0300, Ozan Çağlayan <ozan at pardus.org.tr> :

> * Bir süredir uludag/trunk altında götürülmeye çalışılan tasks
> dosyasının işlevi,
> * Dağıtım yol haritası üzerinde insanlara doğru düzgün issue
> atanabilmesi, bu issue'ların doğru düzgün takibi,
> * Bir issue için geliştiricilerin tartışabilecekleri yorum
> girebilecekleri bir alan sağlanması
> * SVN ve diğer popüler SCM altyapılarından issue id kullanılarak
> commit log getirebilmesi
> * Greenhopper ile Agile entegrasyonu
> * Etkinliklerin RSS ile takip edilebilmesi
> * Çeşitli chart ve grafik üretimleri
> aklıma gelenler bunlar.

Gelen tek somut "ihtiyaçlarımız bunlar" listesi bu olduğu için, bunun
üzerinden yanıt yazıyorum.

Yukarıda yazılanlarını hepsini Redmine yapabiliyor ve bir özgür yazılım.

Kullanıldığı ölçüde de gelişecektedir, tıpkı her yazılım gibi. Semen'in
yazdıklarından anladığım, Jira'ya bazı özellikler eklenmesi için de
firmasıyla yazışıp uğraşıyorsunuz. İleride de bu tip geliştirme
gereksinimleri olacaktır. Birinde özgür yazılıma, diğerinde ise
savunduğumuz felsefeye aykırı bir yazılıma yatırım yapıyor olacaksınız.
Yatırım yapmanın yanı sıra, vereceğiniz geri beslemeler ve yapacağınız
geliştirmelerle yazılımın gelişmesini ve yaygınlaşmasını
sağlayacaksınız. "Kutudan çıktığı gibi" Pardus'un üzerine oturmayacağı
bir gerçek.

Üstelik "sözleşmeli projeleriniz için" kullanmak için lisans satın
alacaksınız Jira'dan. Bunun için yurt dışına akıtacağınız para yerine,
Redmine'ın nesi daha az kolay geliyorsa size ve düzenlemekle uğraşmak
istemiyorsanız; yıllara yayılmış ödeyeceğiniz lisans ücretini
Türkiye'deki bir yazılım geliştirme firmasına verebilirsiniz, size
Redmine'da istediğiniz geliştirmeleri yapabilirler. Kimden
isteyeceğinizi bilmiyorsanız, Ruby ile yazılım geliştiren en azından
iki firma ismi verebilirim.

Hazır yaz dönemiyken, Redmine'da ihtiyaç duyduğunuz çeşitli
iyileştirmeler için görev verebileceğiniz stajyerleri saymıyorum bile.

Burada sadece "kendi projeniz" için karar vermiyorsunuz. Türkiye'deki
en büyük özgür yazılım projesi için karar veriyorsunuz. Verdiğiniz
karar, Türkiye'de özgür yazılımın gelişimini etkileyecek bir karar.
Birçok insanın örnek göstereceği ve örnek alacağı bir davranış olacak.

Yıl oldu 2010, 27 yıldır özgür yazılım geliştiriliyor, 6 senedir Pardus
Türkiye'deki özgür yazılım dünyasının içinde. Kapalı bir yazılım tercih
etmek, geriye doğru atacağınız kocaman bir adım olacak, açacağı yaralar
belki uzun süre kapanmayacak.

"Yav biz Jira için uğraştık, yazık değil mi emeklerimize" diye
düşünüyorsanız, yol daha dönmek için yakın. Zararın neresinden
dönülürse kardır. Daha verilerin çoğu aktarılmadı, daha çalışmaların
çoğu yapılmadı. Geri dönülmez bir noktada değiliz.

Tüm bunlara rağmen hala Jira da Jira diye ısrarcıysanız, yıllardır
savunduğumuz özgürlüğümüzden vazgeçmeyi gerektirecek kadar niye Redmine
(ya da başka bir özgür yazılım) yerine Jira kullanmak *zorunda*
olduğunuzu, madde madde hangi ihtiyacı Redmine'ın nasıl karşılayamayıp
Jira'nın karşıladığını anlatmanız gerekiyor.

                   Doruk