[Gelistirici] Pardus 2011

Kubilay KOCABALKAN kubilay at ozgurlukicin.com
6 Tem 2010 Sal 10:21:27 EEST

02 Temmuz 2010 Cuma günü (saat 16:37:59) Gökçen Eraslan şunları yazmıştı:
> Selamlar,

Selamlar,

Bu geliştirici listesine ilk mesajın, onun için önce kısaca kendimi tanıtayım diyorum. 37 yaşında,
ömrünün büyük bir kısmını bilgisayar kullanarak geçirmiş ve bilgisayar kullanmayı neredeyse
hastalık derece seven birisiyim. Aslında bir geliştirici değil, daha çok bir katkıcıyım. Bu sebepten
ötürü, yorumlarım/isteklerim daha çok kullanıcı odaklı ve kullanıcı düşüncelerini yansıtacaktır.
Geçtiğimiz günlerde duyurulduğu üzere, Pardus 2011 Sürüm Camia Temsilcisi seçildim ve bu
sayede uzun zamandır takip ettiğim listede artık sesimi duyurabileceğim.

> Commitlerden de görülebileceği gibi Pardus 2011 için çalışmalara başladık.
> Öncelikle Pardus 2011'in sürüm takviminin burada[1] olduğunu belirteyim.

Sürüm takviminin bu şekil zamanında (bence biraz daha erken olabilirdi) yayınlanmasında,
topluluk olarak çok memnun kaldık diyebilirim.

> [...]
> (4.5) ve Qt (4.7) ise benim şu anda oyun alanımda olan paketlerden
> alınacak, henüz oldukça ilkel haldeler ama yakında 2011 için bootstrap
> bitirildiğinde yavaş yavaş 2011 deposuna hazır hale gelecekler.
>
> - GCC 4.5'e geçmeyi düşünüyoruz. Bootstrap tamamlandığında bir rootfs veya
> YALI ile kurulabilen bir imaj hazırlayacağız. Daha sonra da belirli
> aralıklarla sürekli olarak imajlar yayınlamaya devam etmek niyetindeyiz.
>
> - Öntanımlı, 64 bit olarak geliştirmeye başlamayı düşünüyoruz. Alfa, beta,
> kararlı sürüm gibi sürümlerin her birini elbette 32bit için de

Bu topluluk tarafından uzun zamandır istenen ve beklenen bir yenilik. Teşekkürler.

> - 2011'i hem kurulan hem çalışan bir DVD olarak çıkarmayı düşünüyoruz. (DVD
> olacağı ortamın illa ki 4.7 GB olmak zorunda olduğu anlamına gelmiyor
> tabi.)

DVD sürümü, yine sevinçle karşılayacağımız bir diğer yenilik. DVD boyutu hakkında da aynı
düşünceye sahip olduğumuzu görüyorum. Ülkemizin İnternet yapısını ve kotalı kullanıcıları
düşünerek DVD boyutunun, yeteri kadar olacağını sanıyorum.

> [...]
> paylaşıp, servis betiklerine neler yapılması gerektiğini ilerde
> söyleyeceğiz.
>
> - Bahçeşehir Üniversitesi ile yaptığımız bir anlaşma ile kullanıcılar
> üzerinde Pardus'un kullanılabilirlik testleri yapılacak ve daha kullanışlı
> ve tutarlı arayüzler için bir Pardus Arayüz Kılavuzu yazılacak. Bunu "KDE
> Usability" ekibiyle ortaklaşa ilerleyen bir süreç haline getirmek
> istiyoruz. Daha önce Yıldız Teknik Üniversitesi ile daha önce benzer bir
> anlaşma yapmıştık fakat bir takım bürokratik engeller dolayısıyla mümkün

Bu çalışmanın ne şekilde yapılacağı ve meyvelerini ne zaman alacağımızın bilgisini sanırım
yakın zamanda öğreniriz.

> - 2011 için yine güzel görseller ve yenilenmiş bir Milky simge seti
> hazırlanıyor.

Milky beğendiğim ve sıklıkla kullandığım bir simge seti, yenilenmiş halini görmek için
sabırsızlanıyorum. Milky simge setinin bir kısmını kullanıcılara göstersek ve yorumlarını alsak
nasıl olur?
Bir diğer düşüncem de özellikle Topluluk tarafından hazırlanmış ve kullanıcılarının beğenisiyle
seçilmiş bir kaç duvar kağıdının bu sürümde yer alması.

> - Kendi yazmış olduğumuz fakat ne yazık ki uzun zamandır yeterince
> ilgilenemediğimiz Ağ Yöneticisi yerine, çok daha fazla özellik sunan, aktif
> olarak geliştirilen ve diğer dağıtımlar tarafından da gelecek vaat ettiği
> düşünülen bir proje olarak NetworkManager[3] ve onun KDE arayüzü olan
> knetworkmanager ikilisine geçmeyi düşünüyoruz. Yine kendi isteklerimiz
> doğrultusunda değişiklik yapmak ya da bunu upstream'e iletmek konusundaki
> özgürüz elbette.

Ağ yöneticisi Forumda en çok tartışılan ve yenilik beklenen araçlarımızdan biri. Bu konu
hakkında daha sonra detaylı bir yorum ve topluluk beklentilerini sizlerle paylaşacağım.

> [...]
> çalışıp ara ara indeksi güncelleyen bir daemon yazılabilir, bu sayede
> belirli aralıklarla indeks çekilmesi ve sistem tepsisinde sürekli olarak
> _tüm_ PM uygulamasının çalışıyor olması sorunlarını çözmeyi düşünüyoruz.
>
> - Yine PM'ye, paketlerin popülerliğinin oylanması, paketin ekran
> görüntülerinin gösterilmesi vs. gibi artık çoğu modern paket yönetici
> arayüzünde olan özelliklerin eklenmesi ve PM'in doğrudan PackageKit
> kullanılacak hale getirilmesi işlerini de Pardus 2011 sürecinde yapmayı
> planlıyoruz. Bu sayede PM'i de diğer dağıtımların kullanabileceği hale

PM için en fazla istek alan özelikler; oylama (beğeni) sistemi, ekran görüntüleri ve yeni eklenen
paketlerin bildirilmesi diye düşünüyorum. Sanırım yeni PM bu ve daha fazla özelliği ile
topluluğun beğenisini kazanacak.

> - 2011 için yapılan tüm değişikliklerin 2009-2011 geçişi göz önünde
> bulundurularak yapılması gerekiyor, zira geçiş sorunlarını en alt seviyede
> tutmak istiyoruz.

Maalesef geçiş konusu, kullanıcı açısından en sıkıntılı kısım. Şimdiye kadar sürümler arası
geçişleri beklentileri karşıladığını sanmıyorum. Ayrıca sürümler arası geçişin de, sürüm yayın
takviminde yayınlanması, mümkünse sürüm yayın tarihinde veya sonrasında ki en yakın
zamanda gerçekleşmesi en büyük dileğimizdir. Mümkünse, sürümler arası geçişi de yeni sürüm
ile birlikte test sürecine dahil edelim. Şuan ki durumda, "Sürümü bir yayınlayalım, sürümler
arası geçişe sonra bakarız" izlenimi veriyor ve bu mevcut sürümü kullananlar için hoş bir durum
değil. Artık kullanıcı her yeni sürümde yeniden kurulum yapmak istemiyor.

> [...]
> http://tracker.pardus.org.tr adresinde bulunuyor.
>
> Şu anda kullanıcı oluşturmadan da girip, mevcut görevlere göz atma hakkı
> tanımlanmış durumda. Fakat buna ek olarak, Pardus 2011 (veya başka bir
> sürüm) için yapmak istediği şeyleri buradan yönetmek isteyen
> geliştiriciler Semen'e (scirit_pardus.org.tr) e-posta göndererek kendi
> projesinin/bileşeninin açılmasını sağlayabilir. Proje açma yetkisi sadece
> JIRA yöneticisinde bulunduğu için, proje açma işinin Semen'e e-posta
> atılarak yapılması gerekiyor.
>
> Şimdilik yazacaklarım bu kadar. Sabırla okuyanlara teşekkür ediyorum.

Benden de şimdilik bu kadar. Teşekkürler.

> [1] http://developer.pardus.org.tr/releases/index.html
> [2] http://0pointer.de/blog/projects/systemd.html
> [3] http://projects.gnome.org/NetworkManager/

Saygılarımla,