[Gelistirici] Pardus'un geliştirilmesinde özgür olmayan yazılımlar kullanılması

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
5 Tem 2010 Pzt 12:48:50 EEST

Pazar 04 Temmuz 2010 14:50:49 tarihinde Ali Işıngör şunları yazmıştı:
> Projenin kaba kod geliştirme süreçlerinin yanına bir sürü yeni iş modeli ve
> görev tanımı eklemlenmeye (Bkz: Tekman'ın son blog
> girdisi<http://developer.pardus.org.tr/people/tekman/blog/?p=182>)
> başladı. Dışarıdan görebildiğim kadarıyla, UEKAE içindeki iş süreçleri
> artık "yüzde 90 oranında kod geliştirmeden" ibaret değil ve içeride ciddi
> bir proje/süreç yönetimi aracına ihtiyaç var.

Ali'nin yazdıkları üzerine zorunlu bir açıklama:

Söz konusu "değişiklik"lerin sonucu olarak dağıtım tarafından biraz
farklılaşan ve neredeyse biraz da ayrılan sözleşmeli projeler tarafımızda
kullanılacak araç burada tartışılmakta olan Jira değil.

Sevgili Akın'ın uzun süren araştırma ve değerlendirmeleri sonucu mevcut kimi
projelerimizde project-open kullanıyoruz. Ancak araçtan ya da bizden
kaynaklanan nedenlerle yeterince etkin kullanılamadığından bir değişiklik
peşindeyiz. Dağıtım tarafında Jira kullanılması yönünde oluşan karara partalel
olarak diğer tarafta da Jira seçimi hayli olası görünüyor. Ancak Jira'nın
özgür yazılımlara özel muamelesinden dolayı ve kimi diğer değerlendirmeler
ışığında sözleşmeli proje kanadında kullanılan Jira farklı bir lisansla,
farklı bir instance olacak.

Gerek sözleşmeli projeler ve gerekse dağıtım taraflarımızda kullanılacak
araçların seçiminde kullanılan gerekler listesinin en başında her zaman "GPL
ya da uyumlu bir özgür lisansla dağıtılan ve geliştirilen" maddesi yer alıyor.
Bunun ardından da işlevsel gerekler. Araştırmada GPL ve özgür olmayan ürünlere
de bakılıyor, belli bir sınır dahilinde. İşlevsel gerekler GPL ve özgür
herhangi bir ürün tarafından sağlanmazsa diğer grup da değerlendirmeye
katılıyor. İşlevsel gereklerde önemli bir karşılama farkı varsa ve lisans
açısından önemli bir "günah" söz konusu değilse tercih özgür olmayan
araçlardan yana  da kullanılabiliyor. Bu durumda da yazılım ve tedarikçi
bağımsızlığı, hapsolma durumu yaratmaması, açık standartları desteklemesi ve
özgür yazılım projelerine özel lisanslama seçenekleri gibi durumlara dikkat
ediliyor. Zaman içerisinde GPL ve özgür bir seçeneğin ortaya çıkması olasılığı
sürekli takip ediliyor ve böyle bir durum oluştuğunda imkanlar dahilinde
ivedilikle göç edilmesi yoluna gidiliyor.

Pardus'u geliştirirken özgür olmayan araçlar kullanılması bizim de içimize
sinmiyor (bizim derken şu ya da bu kişileri değil, tüm UEKAE ekibini
kastediyorum). Ancak mecbur kaldığımız durumlar olabiliyor ve bu durumlarda da
özgürlük açısından en kabul edilebilir yolu tercih ediyoruz.

Böyleyken böyle, bilgileirnize...

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE