[Gelistirici] Sorumluluk alanlari

selim ok selimok at gmail.com
21 Oca 2010 Per 12:50:48 EET

Merhabalar,

Hep konusuyoruz ama sonuca varamadigimiz icin ben bir kez daha ayni konuyu
acmak istiyorum.
Evet biliyorum proje calisanlarinin ve destekcilerin bir cok sorumluluk
alani var ve cizgiler o kadar da net degil (en azindan genelde). Ama bir
proje-sorumluluk haritasi yada belgesi cikarmak bu kadar zor olmamali.
Aslina bakarsaniz bu isi simdiye kadar dolayli yollardan bugzilla yapiyordu.
Bir bilesene atanan kisi o bilesenin sorumlusu sayiliyordu. Fakat bunlarin
guncelligini kontrol etmenin guclugunun yani sira bir projenin her zaman tek
bir sorumlusu olmayabiliyor, bugzilla da bir bilesene yalnizca tek bir
sorumlu atamaya izin veriyor. Bu nedenle bu alt yapi bu is icin uygun degil.
Simdilik en uygun yol bir wiki belgesi olusturmak gibi gorunuyor. Kisilerin
sorumlu oldugu projeleri gosteren yada projlerden sorumlu kisileri gosteren
bir belge yada her ikisi ayri ayri olusturulabilir.

Peki bu konu neden bu kadar onemli? Cunku bu projenin dis dunya ile organize
olabilmesi icin ilk ve en onemli sart. Biz disaridan bakan insanlar olarak
ister gelistirici ister kullanici olalim, icerideki gorev ve sorumluluk
alanlarini bilemezsek isler en az iki kat uzuyor. Mesela ben pardus.org.tr'nin
iceriginden kim sorumlu bilseydim, dogrudan ona yazabilirdim. Gelistirici
listesini daha cok ortak karar almak icin kullanabilecekken bazen bu tur
konulari konusmak zorunda kaliyoruz. Ne biliyim sitede link kirik yada resim
duzgun gorunmuyor vs.

Aslinda dogru olan bu tur sorunlarda bugzilla uzerinden gitmek, fakat az
once bildirdigim hatada oldugu gibi bir cok bilesen projeden ayrilmis eski
gelistiricilere ataniyor. Bunlarin takibini yapabilmek icin yukarida
bahsettigim daha derli toplu bir belgeye ihtiyac var. Boyle bir belge
olsaydi ben su anda bu epostayi yazmak yerine bugzilla'daki bilesenleri
dogru kisilere atiyor olacaktim ve muhtemelen girilen hatalar dogru
kisilerin eline geciyor olacakti :)

Bu listeyi cikarmak cok zor olmamali. Zorda kalinirsa basit bir e-posta
anketi ile bile yapilabilir bu. Proje yoneticisinden baslanir, tum resmi
gelisitiriciler sirayla sorgulanir, kim ne yapiyor ogrenilir vs. Ama bu
konuda bir kararlilik olmali, projeden giren cikan birileri oldugunda ayni
isi tekrar yapmamak icin, iceriden birisi gerekli guncellemeleri yapmali.
Guncel olmayan bir sorumluluk haritasi da en az olmayan kadar kotu.

Gurer'in gecenlerde soyledigi gibi bu isi sallamanin kimseye bir faydasi
yok, bana gore bir paketin cevirisini yapmaktan bile daha kolay. Ama dis
dunya ile iyi iliskiler saglamaya yaracak ilk adim ve bu nedenle hayati...

Yine cok konustum ozur dilerim :)

Iyi calismalar,
Selim

--