[Gelistirici] 28 Şubat - Geliştirici Toplantısı Tutanağı

selim ok selimok at gmail.com
3 Mar 2009 Sal 17:31:18 EET

2009/3/2 Serbulent UNSAL <serbulent at pardus.org.tr>

> Merhaba,

Oncelikle toplantiya katilamayanlar icin hazirladiginiz bu detayli dokum
icin tesekkur ediyorum.

> ****************************************************************************
> Toplantı geliştiricilerin kendilerini tanıtmasıyla başladı.

Yeni gelistirici olacaklara
http://tr.pardus-wiki.org/Geli%C5%9Ftiriciler(Yeni) adresindeki sayfaya
bilgilerini girmesini de soylesek ve bundan sonra her toplantida buna gerek
kalmasa :P

> Geliştirici bülteni hazırlanması konusunda;
>         * Çerçeve olarak KDE commit digest'in örnek alınmasına,
>         * Bülten içerisinde bahsedilecek olan kodlarla ilgili detay
> bulunmamasına,
>         * Gerekli durumlarda ekran görüntülerinin yer alabileceğine,
>         * Commit listelerinin düzenli olarak takip edilmesinin yüksek iş
> gücü           gerektirmesi sebebiyle bültenin Oi topluluğundan 3-4 kişilik
> bir
> ekip tarafından bir geliştiricinin (Gökçen Eraslan) editörlüğünde 1 aylık
> periyot ile hazırlanmasına karar verildi.

Devamliligin saglanmasi cok onemli, yoksa bu yapilanlar projenin ciddiyetine
zarar verir. Bu isin zor oldugunu cok iyi biliyorum, yani devamlilik
saglamanin, bu nedenle detaylardan uzak genel hatlari ile yapilanlarin
kisaca anlatilmasi cok daha yerinde olacaktir.

Bunun disinda sorum bu bultenin dili konusunda, her zaman basimiza is acan
bu durum konusunda ne yapilacagina karar verildi mi? Sahsi fikrim Turkce'nin
vazgecilmez oldugu ve bu sebeple bultenin cevirmenimiz tarafindan
Ingilizce'ye cevirilmesi gerektigi.

> [...]
>
> Pardus arayüzleri ile en verimli biçimde çalışabilmesi için YTÜ  İnteraktif
>
> Medya Tasarımı Anabilim Dalı ile çalışılmaya başlandı. İlk çalışmalar TASMA
> ve
> Milky ikon seti üzerinde yapılıyor. Farklı profildeki kullanıcılar ile
> yapılan
> kullanılabilirlik testlerine ilişkin 15 günlük periyotlarla raporlar
> alındı.
> Bu testler ile ilgili uzman değerlendirmesinin ardından ayrıca daha geniş
> kapsamlı bir raporlama çalışması yapılacak.

Bu raporlara ulasabilecegimiz, belki goruslerimizi aktarabilecegimiz bir
elektronik ortam bulunuyor mu acaba? Bu konuda herhangi bir bilgi verildi mi
?

> Milky ikon seti ile ilgili yapılan çalışmalar kapsamında, ikon setimizin
> çok
> orjinal ve yenilikçi olduğu değerlendirmesi yapıldı. Milky tasarımcımız
> Banu
> ile YTÜ arasında direkt bağlantı sağlandı.  Bu kapsamda yapılan testlerin
> sonuçları ikon setinin tasarımına yansıtıldı.

Ayni sekilde tasarimci ekibimiz bizlerden kopuk yasamasalar ve calismalarini
sik sik gezegenden yada baska ortamlardan paylassalar. Yapilan calismalara
Svn'den ulasamiyoruz diye biliyorum, gelinen son durumu gorebilecegimiz bir
yer olsa vs.
Tasarim tartisilmaz tavrindan vazgecsek. Otorite degiliz ama bir cogumuzun
10 yili askin bilgisayar kullanma deneyimi var, azicik yorum yapabilecek
duzeydeyizdir diye dusunuyorum. Tabii elestirilerimiz, fikir ve yorumlarimiz
dikkate alinmaz ona da diyecegim yok. Sonucta benim, fikri sorulur, cevap
verilir, verilen cevap uygulanmazsa olay cikartilir gibi bir tavrim yok :)

> Önümüzdeki süreçte Pardus da arayüzlerin tasarımı konusunda bir tasarım
> kılavuzu hazırlanacak ancak bu kılavuz muhtemelen 2009 sürümü sonrasında
> yayımlanacak. Bu sürecin KDE projesini de etkilemesi hedeflerimiz arasında.

Tasarim kilavuzundan kasit, belli standartlarin oturtulmasi yonunde mi? Bir
arayuzun saglamasi gereken belirli kistaslar vs. Eger oyle ise bu konuda
yapilan tartismalarin da acik olarak yapilmasini isterdim.

> *********************************************************************************
> Katkıcılara sağlanacak olanaklar konusunda;
>         * developer-announce listesinin açılmasına, bülten ve
> geliştiriciler için
>         önemli gelişmelerin burada duyurulmasına,
>         * Devel ve 2008 deposu için olan kaynak kod arşivlerinin bulunduğu
> ftp alanının Contrib deposu içinde açılmasına,
>         * Geliştiricilere @developer.pardus.org.tr uzantılı e-posta
> adreslerinin ( alias olarak ) verilmesine karar verildi.

Gec kalindi, hatta cok gec kalindi, ama zararin neresinden donulurse kardir
:)

> ************************************************************************************
> Sürüm yaşam döngüsü ile ilgili;
>         * Yeni sürüm çıkarken sürümler arasında güncelleme yapılması için
> bir
> belge ve/veya betik bulunmasının sürüm için ön şart olması,
>         * Sürümden önce bir betiğin yazılıp yazılamayacağının duyurulması
>            kararlaştırıldı. ( Betiğin hazırlanması için Semen Cirit gönüllü
>
>  oldu.)

Toplantinin en sevindigim karari :)

****************************************************************************************
> Windows sistemlerdeki kişisel ayarların Pardus'a taşınmasını sağlayan göç
> aracının yöneticisi Murat Ongan bakımını devam ettiremeyeceği bu aracı
> kimin
> devralmak istediği ile ilgili geliştirici listesine mail atacak.
>

> Göç aracının KDE4 e port edilmesi ve hatalarının düzeltilmesi gerekiyor.

Gelistiricilerden gonullu cikmazsa staj projelerine dahil edilebilir mi?
Daha onceden de konusuldu, gecmis staj doneminden yarim kalan yada buyuk
capli degisikliklere ihtiyac duyan projeleri yeniden staj kapsamina alsak
olmaz mi?

> ****************************************************************************************
> Bu güne kadar TUBITAK UEKAE'nin kendi kaynakları ile finanse ettiği Pardus
> projesi için DPT ulusal bütçeden kaynak ayrılmasına onay verdi. Buradan
> gelecek mali kaynaklar ile 3 yılın sonunda toplam 40 kişilik profesyonel
> ekip
> oluşturulması hedefleniyor.

Disaridan destek veren biri olarak, bir istegim var. Biliyorum proje zaten
ciplak kalacak kadar acik, en mahrem yerine kadar her seyi ogreniyoruz er
yada gec. Yinede daha fazlasini istiyorum : Cekirdek ekibe katilan her yeni
gelistirici en kisa zamanda gelistirici listesine (yada acilmasi dusunulen
yeni announce listesine), gorev ve sorumluluklari ile birlikte duyurulsun.
Boylece organize islerimiz kolaylassin, kim hangi isten sorumlu diye daldan
dala atlamayalim. Hatta bu gorev ve sorumlulular wiki'de belgelense (bkz:
Geliştiriciler(Yeni) belgesi ) degisiklik oldukca guncellense hic fena
olmaz.

> DPT projesi kapsamında proje için bir izleme komitesi oluşturulacak, bu
> izleme
> kurulu içinde gönüllü geliştiricilerden de bir kişi bulunacak. Ama
> öncelikle
> "Geliştirici kimdir ?" sorusunun cevaplanması gerekiyor.

SVN hesabi olan herkese gelistirici diyebiliyor muyuz?

> Geliştirici ile UEKAE arasında bir sözleşmenin oluşturulması isteniyor. Bu
> sözleşme ile TUBITAK'ın Pardus'a ve geliştiricilere bakışını ve
> geliştiricilerin hak ve sorumluluklarını belirlenecek.  Öncelikli tercih bu
>
> kontrat'ın geliştiriciler tarafından yazılması yönünde, ancak bu
> gerçekleşmezse mecburen proje yönetimi tarafından yazılacak.

Yukarida onerildigi gibi, biz bu isten anlamayan faniler olarak bir taslak
belge uzerinde degisiklik yapmayi tercih ederiz. Sifirdan sozlesme
olusturmak beni kasar acikcasi :)

> Sözleşmede sözü geçen hakların başında geliştiricilerin projeye commit
> ettikleri kodun GPL ile lisanslanması var. Geliştirici sözleşmesinin
> geliştiricilerin haklarının korunması açısından Türk hukukuna göre
> zorunluluk
> olduğu Avukat Akın Ömeroğlu tarafından vurgulandı.

Akin yazsana bir sozlesme abicim :)

> Pardus dağıtımının içerisinden, markaya ait bütün logoların çıkartılması
> için
> kolay bir çözüm ( dePardus benzeri bir betik vb.) isteği proje yöneticisi
> tarafından dile getirildi.

Buna neden gerek duyuluyor bilemiyorum. Buna ihtiyac duyanlarin bu isi
kendileri yapmalari gerekmez mi? Ben nicin hic kullanmayacagim bir betik
yazmakla vakit kaybedeyim ki? Derdim Pardus forklamak olsa, o zaman bu isi
yapmaya calisirdim. Nedir gerekcesi cok merak ettim .

> [...]
> politikasına ilişkin bazı konularda konuşuldu. 2009 sürümü için;
>

> Eğer yeterli alan bulunursa,  offline aksi takdirde online bir Pardus
> turunun
> (7-8 html sayfası ve ekran görüntülerinden oluşacak yaklaşık 1,5 MB ) Oi
>  topluluğu tarafından hazırlanarak, Kaptan masaüstünde sorulmasına karar
> verildi. Ayrıca yine Oi topluluğu tarafından KDE-Look'un, "Merhaba Pardus"
> sürümünün hazırlanması ve "Get up New Staff" ikonlarının ( Oi topluluğundan
>
> Kubilay Kocabalkan sorumluluğunda )  düzenlenmesine kararlaştırıldı.

"Get up New Staff" ikonları ne demektir acaba?

DVD sürümü ile ilgili çalışmaların 2009 sonrasında ertelenmesine karar
> verildi.

Gerekceleri ile ilgili bir sey konusuldu mu? Teknik sorunlar mi var yoksa
politik mi?

> Paketlerde özel mesaj gösterimi desteği için yoğun istek olduğu görüldü.
> Ancak
> mesaj gösterim sisteminin yönetimsel zorlukları sebebiyle, Özel mesaj
> yerine
> biri paketin altında biri updatein altında 2 ayrı info tagının da yeterli
> olacağı kararlaştırıldı. Bu taglara sahip paketlerin kurulumunda ve/veya
> güncellenmesi öncesinde bir info tuşunun çıkartılabileceği ve bu taglar
> altındaki mesajların bir web sayfasında tarayıcı ile görüntülene bileceği
> belirtildi.

Ozel mesaj gosterimi ne demek bunu anlayamadim. Nicin kullanilabilecegini
ornek bir senaryo ile anlatabilirseniz cok mutlu olurum. :)

> Kernel modül arayüzünün System-Manager uygulamasına eklenebileceği
> belirtildi.

Cok mu salaklastim bugun bilemiyorum. Kernel modul arayuzu nedir? lsmod
ciktisi gibi bisi mi ?

> Daha önce listede konuşulan sanal paket desteğinin java, sendmail ve kernel
>
> için çok önemli olduğu vurgulandı.

Bugzilla'da hata temizlerken 50 defa ustunden gecmisimdir heralde "or gibi
bisi lazim diyip duruyordu bazi deliler :)"

> Sürüm takviminin henüz açıklanamayacağı belirtildi.

Aldim mesaji :P

Depo politikası konusunda;

> Depolar konusunda öne çıkan 3 seçenek şöyle oldu;
>

> 1- Contrib ve Stable depolarının birleşerek tek bir büyük depo
> oluşturulması
> 2- Contrib deposunun büyütülmesi ve Stable deponun küçültülmesi
> 3- Stable deponun büyütülmesi ve Contrib deposunun küçültülmesi

Bu 3 seceneginde nicin gerekli oldugunu ve hangi soruna cozum bulacagini
anlamadim. Belki toplantida konusulmustur ama sorun nedir ki bu
seceneklerden birini degerlendirmek durumundayiz.
Aklima yalnizca 1. secenegin hic de iyi bir secenek olmayacagi geldi. Cogu
zaman bakimi iyi yapilamayacak, sorunu olan ama hatasiyla sevabi ile
kullanilabilen uygulamalarin contrib deposuna gitmesi gerektigini dusunerek
yasadim. Yani benim icin contrib stable ayrimi kararlilik ve guvenlikle
ilgili cagrisimlar yapiyor. Hepsini bir araya getirmek, tum bu sifatlarin
yok olmasi demek yada bu sifati korumak icin bir cok paketin cop kutusunu
boylamasi...

Iyi calismalar,
Selim
--