[Gelistirici] Kurumsal masaüstü sürümü

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
28 Oca 2009 Çar 08:44:32 EET

Bu konuyu sürüm adlarından bağımsız açıklamak istedim.

28 Ocak 2009 Çarşamba 07:15:20 tarihinde Doruk Fisek şunları yazmıştı:
> "Pardus Kurumsal" ve "Pardus Bireysel" diye iki surum olmasina karar
> verilmis dogru anliyorsam yine.

Bu, adlandırma konusunun tamamen dışında, özellikle kurumsal projelerin
artmaya ve göç ortaklarının faaliyete geçmeye başlaması sonucu ortaya çıkan
teknik bir zorunluluk. Bu listede defalarca tartışılıp sonra da karar
varılamayan kararlı / güncel ikilemini kısmen ortadan kaldıracak bir çözüm.
Zaten MSB için yürütmekte olduğumuz işi sistemselleştirmek ve kullanıcı
bağımsız bir hale getirmek.

> "Pardus Kurumsal 2" Pardus 2008 temelli olup 2009'da yayinlanacak
> demissiniz; "temelli"den kasit tam olarak nedir? Ayri bir kaynak deposu
> mu olacak yoksa artik 2008.3 diye degil de "Kurumsal 2" adiyla mi
> cikacak?

Evet, 2008 için kullanılan kaynak deposu uygun paket seçimi ve uygun bir anda
dondurma yöntemi ile Kurumsal 2 deposu olarak kopyalanacak. Bu andan sonra
Kurumsal 2'ye yalnızca kritik hata yamaları ve güvenlik güncellemeleri
alınacak. Bu deponun amacı kurumsal kullanıcılara -en güncel olmasa dahi- en
kararlı paketleri sunabilmek.

Sürekli en son donanımları kullanmak isteyen, buna karşın geçici
kararsızlıkları sineye çekebilecek olan KOBİ boyundaki kurumsalların bireysel
depoyu, iş sürekliliğinin esas olduğu, donanım ve yazılımda kararlı gitmeyi
tercih eden büyük kurumsalların da kurumsal depoyu kullanacağını öngörüyoruz.

Kurumsal sürümde olağan uygulama paketleri yanında Pardus sistemlerinin
merkezi yetkilendirilmesi ve uzaktan  yönetimi gibi alanlarda kullanılacak
Pardus teknolojilerini barındıran paketler de yer alacak. LDAP, politika
belirleme ve uygulama gibi.

Kurumsal sürüm, bireysel sürümden olabildiğince farklı bir ekip tarafından
geliştirilecek ve güncellenecek. İlk düşüncemiz kurumsal sürüme 3-4 yıl
boyunca destek sağlamak. Müşterilerin (para ödeyen kullanıcı anlamında)
olması durumunda bu süreyi uzatabileceğiz. Yine kurumsal sürümlerin 2-3
yıllık periyotlarla yayınlanmasını ve o anda güncel bireysel sürümü temel
almasını planlıyoruz. Kurumsal 2, 2008 temelli, Kurumsal 3, 2010 temelli
gibi.

> "Pardus Kurumsal 1" diye adlandirilan su anki 2007 deposu mudur?

Hayır. Kurumsal 1 MSB için kullanmakta olduğumuz ve oldukça sınırlı paketler
içeren bir özel depo. Evet, 2007 temelli. Bu dönemde daha başka bir kurumsal
kullanıcı için bu depoyu kullanma olanağı bulamadık. Örneğin RTÜK için
bireysel deponun hemen hemen rastgele bir anda dondurulmuş hali kullanıldı
vb. Açık ve sistemli bir kurumsal sürüm geliştirerek bu tip sorunları da
ortadan kaldırmayı umuyoruz.

Kurumsal sürümün bu kadar zamandır geliştirilmemiş olmasının en önemli sebebi
kaynak eksikliği. Bu işi istediğimiz şekilde yürütebilecek işgücüne sahip
değildik. 2009 yılından itibaren bu konuda elimizin daha rahat olacağını
sanıyoruz. Kurumsal yönetim merkezi sevgili Bahadır liderliğinde
geliştirilmeye başlandı (en azından kavramsal hazırlık :-) bile, aramız yeni
katılmakta olan iki arkadaşın katkısı ile. Kurumsal 2'nin zamanlaması bir
zorunluluktan kaynaklanıyor diyebilirim, MSB'yi artık 2007'de tutmamız mümkün
görünmüyor. İşgücü cephesinde işler umduğumuz hızla düzelmemekle birlikte
Kurumsal 2 için bir takvim belirlemek zorunda kaldık.

Kurumsal 2'nin sürüm yöneticisi de sevgili Ekin. Gerek gördüğü açıklamaları,
takvim ve yol haritasını vb o iletebilir.

Benim söyleyebileceğim Pardus'un 2009-2011 döneminde ciddi bir yeni eleman
gereksinimi olacağı. Meraklısına, ilgilisine şimdiden haber verebilirsiniz.
Henüz resmi ilanları açıkla(ya)myoruz, ama CV göndermek isteyenlere kapımız
açık.

Şarkıdaki deyiş ile: "The tide is turning"

İyi çalışmalar,

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE