[Gelistirici] Sürüm adı.

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
20 Oca 2009 Sal 18:29:20 EET

20 Ocak 2009 Salı 17:42:50 tarihinde Furkan Duman şunları yazmıştı:

> Tam olarak değil. Ancak geçersiz de değil.
>
> Bu konuya bir tek sizin yanıt yazdığınızı görünce, kod adının aslında
> "çekirdek" geliştiriciler tarafından da değil de sizin tarafınızdan
> seçildiğini algılıyorum. ( Hatalı olabilirim. Ancak niye sadece siz
> yanıt veriyorsunuz? "Arkadaşlar siz durun. Buna ben yanıt yazacağım mı
> dediniz?" :) )

Yanlış ve temelsiz varsayımlarla tartışarak bir yere varabileceğimizi
sanmıyorum. Bu nedenle diğer yazılanlara herhangi bir yanıt vermeyeceğim.
Ancak ufak bir-iki saptama gereği duydum:

Pardus'un "ana sürüm adı" yok. Pardus 2007, Pardus 2008, Pardus 2009 şeklinde
çıkıyor. Bunu değiştirmek gibi bir düşünce de yok.

Pardus'un "ara sürüm adı" konusunda bir politikası var. Ve bu politika da
proje yöneticisi olarak benim tarafımdan ilk ara sürümümüz olan 2007.1'in
çıkması öncesinde geliştirildi. Politika sürüm yayınlanması öncesinde [1] ve
sonrasında [2] kamuya açık yerlerde açıklandı ve gelen eleştiriler
yanıtlandı. Yakında çıkacak olan 2008.2 için de bu tip bir isim üzerinde
çalışmalar sürüyor ve pek çok geliştiricimiz de kullanıcılarımız ile birlikte
son anda öğrenecekler bu adı. Bunların hiçbirisi zorunluluk değil, belli bir
pazarlama / konumlandırma seçimleri. Yakın gelecekte bu politikayı
değiştirmek ya da gözden geçirmek gibi bir niyetimiz yok.

Pardus'un "deneme sürümleri kod adı" konusunda ise bir politikası yok.
Yanılmıyorsam ilk olarak Pardus 2007 Alfa "Meren" ile başlayan bir gelenek
kod adı işi. Çoğunlukla  TÜBİTAK UEKAE çalışanları arasında deneme sürümünün
yaklaştığı günlerde plansız bir şekilde tartışılarak oluşturuluyor ya da
oluşturulmuyor. Kimi deneme sürümlerinde (örneğin 2007 yolundaki deneme
sürümlerinin çoğunda) kod adı kullanıyoruz, kimisinde (örneğin 2008 ailesinde
Gazze'ye kadar hiçbirinde) kullanmıyoruz. Kimi zaman yalnızca ofiste
belirleniyor, kimi zaman listede tartışılıyor. Kod adı TÜBİTAK UEKAE'den
ayrılan geliştiricilerimizin (takma) adları olabileceği gibi Ata, Sait Faik
gibi insan isimleri, Üzüm gibi alakasız sözcükler de olabiliyor. Daha çok
geliştiricilerin alanı sayılan bu konuda bir politika belirlenmesine
geliştirici camiası karar verebilir, ve hatta bu tartışmalara baktığımızda
vermeli.

Bu ve benzeri belgelendirmenin dağınıklığı ve erişim sıkıntılarını gözönüne
alarak wiki'de bir alan [3] oluşturdum ve olabildiğince hızla burayı güncel
ve tam hale getirmeye çalışacağız.

[1] http://rnrgumbo.blogspot.com/2007/03/neden-felis-chaus.html
[2] http://rnrgumbo.blogspot.com/2007/03/neden-felis-chaus-ii.html
[3] http://tr.pardus-wiki.org/Pardus:Politikalar