[Gelistirici] Sürüm adı.

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
20 Oca 2009 Sal 00:38:16 EET

19 Ocak 2009 Pazartesi 22:55:03 tarihinde Furkan Duman şunları yazmıştı:
> Merhaba,
>
> Eskiden sürüm adlarına buradan birlikte karar verirdik.
>
> Gazze güzel bir sürüm adı.
>
> Artık çekirdek geliştirici, dışarıdan geliştirici diye ayrı kavramlar
> olmasın lütfen. Bkz. http://www.pardus.org.tr/ Gazze sürümü
> açıklaması.
>
> Bu gibi şeylere birlikte karar verilmeyecekse söyleyin ona göre alalım
> duruşumuzu.
>
> Herkese kolay gelsin.

Bilgisayarımdaki geliştirici posta listesi arşivinde (ki Mart 2006'ya kadar
gidiyor) yaptığım hızlı (muhtemelen eksik) bir taramada Sait Faik kod adı
konusunda Ali Işıngör'den bir öneri geldiği ve desteklendiğini, buna karşın
cartman ve barış kod adlarının ilgili sürüm yöneticisi (sevgili S. Çağlar
Onur) tarafında duyurulduğunu gördüm. Örneğin Ata kod adı için bir duyuru
dahi bulamadım. Yani yukarıdaki tespit tam olarak geçerli değil.

"Çekirdek ekip" ile kastımız aslında UEKAE'de görevli geliştiriciler.  web
sayfasındaki duyuruyu "çekirdek" sözcüğünü çıkartarak düzelttik. Her
dağıtım / özgür yazılım / yazılım projesi gibi Pardus'un da bir çekirdek
geliştirici ekibi olması doğal, özgür yazılım projelerinde yaygın olduğu
üzere bu ekibin TÜBİTAK UEKAE ekibi ile sınırlı olmaması da çok normal. Ama
şu anda Pardus için bir "çekirdek geliştirici", hatta bir "geliştirici"
tanımımız dahi yok. ÇAresi yok mu? Var. (bkz. aşağıya)

Kod adları konusunda bırakın geliştirici listesini, sözü geçen ekip içerisinde
dahi tam bir görüş birliği oluşturmak mümkün değil. Bunu 2008 öncesinde
yaşadık, size duyurmamış olsak bile. Bu durum bile daha geniş bir çerçevede
konsensus aramanın beyhudeliğini gösteriyor. Eğer illa böyle bir yolda ısrar
edilirse efektif olarak "kod adı vermeyelim" denmiş olur. Kod adlarının
Pardus'a kimlik kazandırdığını düşünüyorum, ve bundan vazgeçmenin Pardus'u
(olmadığı şekilde) "ne kokar, ne bulaşır" oluşum haline sürüklemesinden
endişe ederim. (bununla birlikte, bkz. aşağıya)

Bununla birlikte, Gazze kod adına karar verirken pek çok ve değişik yöndeki
hassasiyeti de gözönünde bulundurduğumuzdan emin olabilirsiniz. Son derece
dikkatle ve defalarca üzerinde oynanarak kaleme alınan duyuru metninin de
(merak ediyorsanız, ben yazdım) bu özen ile oluşturulduğunu görebilirsiniz.

Geliştirici camiamızın bir yönetişim modeli olmadığı için kimin nasıl
adlandırılacağı ve neye nasıl karar verileceği konuları da son derece muğlak.
Böyle bir modelin, bir geliştirici sözleşmesinin ve belki de bir sosyal
sözleşmenin gereğini bu platformda epeyce zaman önce vurgulamaya çalışmış,
ve "ne gereği var canım" yanıtı ile karşılaşmıştım.

Eğer bu camia üyelerinin katılımı ile, UEKAE kural ve önceliklerine de uyacak
şekilde, bir yönetişim yapısı oluşturabilirsek buna uygun hareket etmekten en
büyük keyfi benim alacağımdan emin olabilirsiniz. Buna "kod adı
kullanılmaz", "kod adları oylama ile belirlenir", "kod adlarına sürüm
yöneticisi karar verir" gibi kurallar da dahildir; merak etmeyin. Eğer
geliştiricilerimiz bu konuya ağırlık vermezse 2009 yılı içerisinde yine bizim
inisiyatifimiz ile böyle bir modeli ortaya çıkaracağız. Ama tercihimiz
katılımcı bir yol tutmak.

Bilgilerinize sunarım,

--
Erkan Tekman