[Gelistirici] [paketler-commits] r63364 - 2009/devel/util/misc/tidy

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
20 Nis 2009 Pzt 14:26:54 EEST

20 Nisan 2009 Pazartesi 14:13:11 tarihinde Gökmen Görgen şunları yazmıştı:

> Devamını da okudum ama öncelikle şu kısım hakkında benim söylemek istediğim
> bir şey var. Bizim bu konuda bir laf etmemiz için bu konunun uzmanı
> olmamıza zerre gerek olduğuna inanmıyorum.

Sanırım bu listede yer alan en talihsiz ifadelerden birisi bu oldu... Lütfen
konu hakkında zerre kadar bilgisi olmayanlar o konuda laf etmeden önce biraz
araştırma yapıp bilgi edinsinler. Yoksa bu tartışmaların bir yere gitmesini
beklememiz saflıktan öteye gitmez...

> Bu konuyu sadece hukukçulara
> veya hukuktan anlayanlara bırakalım diye bir şey de zaten olamaz.

Hukuki konuları hukukçulara bırakmak en doğrusu. Tabii ki bu, "bu konularda
bizim herhangi bir diyeceğimiz olmayacaktır" manasına gelmiyor. Ancak fikir
ve görüşlerimizin uygulanabilirliği ve hatta manalılığı konusunda şüpheli
olmamızın, makul ve mütevazı bir tavır takınmamızın hem tartışmanın selameti,
hem de ortaya çıkan sonucun hepimizin işine yaraması için gerekli olduğunu da
unutmamak gerekiyor.

> Hatta
> hatta eğer bu konuda bir laf etmemiz için -illa ki- bir şeyden anlamamız
> gerekiyorsa, o da içinde bulunduğumuz özgür yazılım felsefesinden anlamak
> olabilir.

Ufak bir örnek vereyim: GNU GPL temelli özgür yazılım felsefesi dört,
bilemedin beş cümlede özetlenebiliyor. Ancak GNU GPL metni sayfalar ve
maddeler sürüyor. Tümüyle aynı felsefeye bağlı kalmak konusunda niyeti gayet
net olan Avrupa Birliği ülkeleri aylar ve yıllarca uğraşıp kendi hukuk
sistemleri ile uyumlu EUPL lisansı metnini ortaya çıkarıyor, deliler gibi
masraf edip yirmi küsur dile çeviriyorlar.

> Bu paragrafa zıt olaraksa Doruk'un şu dediğine kesinlikle
> katılıyorum:
>
> Yanlis dusunuyorsun. Cunku ozgur yazilim dunyasi adi uzerinde ozgurdur.

Pardus projesinin özgürlüklerin korunması ve geniş bir yönetişim modeli
oluşturması konusundaki inancı ve kararlılığını BİLMÖK sırasındaki
geliştirici toplantısında dile getirdim. Bu noktada herhangi bir değişiklik
yok. Bu nedenle bu tip durumlarda "emek gaspı" gibi ilginç terimlerin
kullanılması da benim canımı sıkıyor.

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE