[Gelistirici] Listeler ve geliştirici listesi dili

Ozan Çağlayan ozancag at gmail.com
23 Eki 2008 Per 00:22:29 EEST

Furkan Duman wrote:

> Olasılıklar üzerine konuşuyoruz sanki..

Olasılıktan ziyade olan şeyden konuşuyoruz bence. Ben niye gidip
ubuntu-devel'e, suse listesine üye oluyorsam, bir şekilde bizi duymuş,
etmiş biri neler dönüyor diye gelip bakmak isteyebilir. Gidip
pardus-devel'in şu anki haline üye olursa göreceği şey, haftada bir
gelen "şu paketi derleyemedim hata veriyor 2008'de" iletileri olacaktır
maalesef.

> Ben derdimi anlatacak kadar İngilizce dilinde yazamadığımı düşünüyorum.

Bu tabii ki mümkün o yüzden zaten burayı kapatma fikri ilk aklıma
gelendi ama diğer arkadaşların da dediği gibi burasının da devam etmesi
daha mantıklı.

> Bunun niye böyle olduğunu da hiç anlamamışımdır. Şahsen, gelenek
> diyerek devam ettirdim. Ancak hoşuma gittiğini söyleyemem. O kadar
> önemli değil.

Bunun niye olduğu çok basit. Yabancı paketçilerimiz/geliştiricilerimiz
var. Biz gidip diğer dağıtımların commit listelerini takip edip hangi
committe neler değişmiş görebiliyoruz ingilizce yazmaları sayesinde.

> Pardus projesinin başından beri bu düşünce hakim oldu. İsteyen, Pardus
> projesine destek verdi zaten. Bunun İngilizce ile ilgili olduğunu
> düşünmüyorum.

> Bunu maalesef gerekli bulmuyorum. Sunduğun argümanlar bana yeterli
> gelmiyor. Pardus projesinin başlangıcında, 1. önceliğin, "ülkemizde"
> bir açık kaynak topluluğu oluşturmak olduğu söyleniyordu.

Biz şu halimizle biraz ülkedeki açık kaynak, dünyadaki sessiz açık
kaynak topluluğu halindeyiz. İnanılmaz aktif bir açık kaynak topluluğu
var etrafta. Herkes birbiriyle bir şeyler paylaşıyor, teknoloji alıyor
veriyor. Bu sürece dahil olmamız lazım. Uzun yıllardır devam eden
projenin hala tek hedefi ülkede bir açık kaynak topluluğu oluşturmak
olmamalı. Pardus geliştiricisi olmak isteyen birine yeterli ve gerekli
her şeyi ingilizce olarak da aynı kalitede sunmamız lazım. İngilizce
burada aslında farklı dağıtımların, teknoloji/kod/yama alışverişini
transparan hale getiriyor.

> Yurt dışına açılmak için gereken İngilizce yazışma listelerimiz zaten var.

Ben de bu listelerde artık bir şeyler yazalım diyorum işte :) O listeler
bomboş duruyor.

> Geliştirici listesinde genellikle bazı sorular, önerilere ve yorumlara
> açılan yazışmalar, geliştiriciler tarafından yeterince önemsenip
> yanıtlanmıyor. Ancak bir yabancı uyruklu listeye yazınca nedense daha
> çok yanıt aldığına defalarca şahit olmuşumdur. Hatta bir yabancı
> geliştirici kazandığımızda, "... aramıza katıldı. Lütfen herkes hi!!
> desin" tarzı yazışmalar da oldu. Ancak ülkemizden geliştiriciler
> kazandığımızda bu tip karşılamalar göremedik. Liste arşivlerinde
> yeterince kanıt bulabilirsiniz. Geliştiricilerin listede dövüldüğünü
> de gördük bu arada. :)

Geliştiricilerin listede dövülmesi bambaşka ve oldukça kişisel bir konu.

Yabancı uyruklu listeye bir şey yazınca daha çok yanıt alması da gayet
normal, ülke sınırları dışında bir kullananımız var diye birazcık özel
ilgi çekiyor belki. Ayrıca kabul etmek gerekir ki yabancı ülkelerde bu
işlere, açık kaynağa, linux türevlerine vs. bizde olduğundan daha fazla
destek veriliyor gerek bireysel olarak gerek kurumsal ve yönetimsel olarak.

Yani burada alınacak, sıkılacak bir durum yok. Herkese cevap veriyoruz.
Ama yazdığımız/sorduğumuz/çözdüğümüz şeylerin evrensel bir dil ile
tartışılması dağıtım için oldukça faydalı olacaktır.

Saygılar.

--

Ozan Çağlayan