[Gelistirici] paketlerim paketlerim

Doruk Fisek dfisek at fisek.com.tr
17 Mar 2008 Pzt 13:01:12 EET

Fri, 14 Mar 2008 21:25:10 +0200, Faik Uygur <faik at pardus.org.tr> :

> Hayır, bir sana batmıyor. Herkes bunun için ne yapabiliyorsa yapmaya
> çalışıyor. Elindeki işi bitirip bekleyen ne varsa o işe yardımcı
> olmak ile uğraşıyor. Ama kaynaklar yetmiyor. Çekirdek ekip
> yetişemiyor. Tam zamanlı 25-30 kişi Pardus ile uğraşan bir çekirdek
> ekip olsa, işler belki daha hızlı ve düzgün olabilirdi. Ama bu da
> bizim elimizde değil ne yazık ki.
Yalniz olay gercekten sadece insan gucu eksigi mi? Pardus projesinde
hicbir zaman 25-30 kisilik bir ekip olmadi. Hatta su anda oldugundan
daha fazla insan sayisi da pek olmadi sanirim. Ama resmi depodaki
yazilimlar da hic bu kadar sahipsiz hale gelmedi.

Herkesin elinden geleni (hatta fazlasini) yaptigi hakkinda acikcasi bir
miligram suphem yok. -Disaridan gorunen- ortada bir odak ve planlama
problemi oldugu. Herkes kendi isini son derece duzgun yaparken, ortada
buyuk resmi gorup ona gore insanlari yonlendiren ve calismalari
koordine eden yok gibi gozukuyor.

Ornegin birincil problem eleman eksigi ise, o zaman onu cozmek icin
yapilan calismalari en oncelikli olarak bitirmeyi hedeflemek mantikli
olmaz mi? Tam tarihini hatirlamiyorum ama 2 aydan fazla olmus olmasi
lazim, proje adini koyup "eleman araniyor" diye birkac pozisyona adam
arandigina dair duyuru yapildi. O kadar gecen sure icinde alinan yeni
eleman olmadi ama. Burokrasi nedeniyle oldugunu sanmiyorum, cunku sizin
agzinizda bakla islanmaz, birinin gunlugunden duyardik daha islemleri
tamamlanmamis bir insanin projeye katildigini :). Ustelik bu surec daha
uzarsa, tahminim o insanlardan bir kismi kendilerine baska isler
bulmaya baslayabilirler (malum, para kazanmak lazim).

Insan gucu icin topluluktan guc almak elbette gerekli ama kisa vadede
bir anda gelistirici sayisinin artip, yuzlerce (bir kismi oldukca
kritik) paketi ustlenmelerinin bir hayal oldugunun farkinda herkes
sanirim. Gercekci olursak kisa vadede bu sorunu, daha once oldugu gibi
cekirdek ekibin cozmesi gerekiyor.

Uzun vadede ise, topluluktan guc almak icin de yine planli programli
calisma yapmak gerekiyor. Ideal bir dunyada, internette zibille kaynak
var, insanlari kendi kendilerine gelip calismalari takip edip onlara
katki vermeleri gerekiyor (tipki zamaninda senin yaptigin gibi). Gercek
dunyada ise, ideal yontemlerle kendileri gelmeyen insanlara da ihtiyac
duyuluyor. Onlarin yol gosterilmeye, konusulmaya, ilgilenilmeye ve
yonetilmeye ihtiyaci oluyor. Sivil toplum kuruluslarinda "gonullu
toplanmasi" ve "gonullu yonetimi" denilen bu kavramlar icin ciddi insan
gucu ayriliyor (you gotta spend manpower to make manpower :))

Ya da problemi birakip hedefleri baz alirsak, projenin herhalde kisa
vadede birincil hedefi 2008'i cikarip ekipteki herkesi stresten
kurtarmaktir. 2008 niye hala cikmadi diye bakarsak, sorun ne Pisi, ne
Comar, ne Yali, ne de Kaptan aslinda. Ortada dagitimi olusturan
paketler yok :). Adi uzerinde Comar, Pisi, Yali, Kaptan; dagitim
-araclari-. O araclarin yonetecegi paketler olmazsa, araclar bir ise
yaramaz ki. Evet system.base'le hala ugrasiliyor ama bu dagitimin
%90'indan fazlasini olusturan yazilimlar icin is bolumu yapip onlar
ustunde calismaya engel degil ki. Yazilimlarin dagitima adaptasyonu bir
urun degil, bir surec. "Yaptik, bitti" denecek bir islem degil. Kisinin
o yazilimi ogrenmesi, gelistiricileri ile hasir nesir olmasi,
listelerini takip etmesini iceriyor. Belli bir bilgi birikimi ve deneyim
olusturmasi demek bu. O bilgi birikimi ve deneyimi olusturmaya
calismadan, son dakikada bir suru paket uzerinde ayni anda yapilacak
calismalarin ise Pardus'un alisilan kalitesinde olmasini beklemek pek
gercekci degil.

Her durumda projede bir onceliklendirme, planlama ve duzenleme eksigi
gozukuyor disaridan. Bunu gidermedikce, gunu her zaman olaganustu
cabalarla kurtarmak mumkun. Ama o duzeyde cabalar hicbir zaman bedelsiz
olmaz, birileri fazlasiyla yipranir ve verimsizlesir ve sonunda da
kaybedilir. Bu da, deneyimli insanin cok nadir oldugu boyle bir projede
sahip olunamayacak bir luks.

Ben acikcasi "kotu kisi" olmaktan gercekten sikildim. Bu konuda
gercekten anlamak isteyenler icin soylenebilecek hemen her seyi
soyledim (gelistirici toplantisi, sonrasinda e-posta ve simdi bu
seri uclusu ile). Aranizda mutlaka, gobegini yaymis oradan vikvik edip
duruyor, cok biliyorsa kendi yapsin (ya da daha beterlerini) diyenler
vardir. Keyif icin katki verdigim bir calismada bu duruma dusmek canimi
sikiyor.

Ustelik kisisel olarak idari konularda bu kadar kafa ve cene yormak
istiyor olsam, bunu cok daha verimli yapabilecegim yerler var.

O nedenle artik bu konuda baska bisiler yazmak istemiyorum.

                   Doruk