[Gelistirici] [Pardus-kullanicilari] ET yanıt verir...

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
7 Tem 2008 Pzt 00:08:25 EEST

5 Temmuz 2008 Cumartesi 11:34:00 tarihinde Doruk Fisek şunları yazmıştı:
> Kisisel dusuncem, Tubitak'in Pardus'u kendi kanatlari altinda tutmaya
> calismaktan vazgecmesi gerektigidir. Bu sekilde yaklasimlarin insanlari
> Pardus'tan uzaklastirmaktan baska ciddi bir getirisi olacagini
> dusunmuyorum.

Bundan kasıt "TÜBİTAK artık Pardus'a destek vermesin" demek değil sanırsam,
yoksa hayli iddialı bir cümle olurdu ve ben de kale almazdım açıkçası...

Ama pek çok açıdan TÜBİTAK'ın zaten Pardus'u "kanatlarının altında tutmak"
gibi bir niyeti yok, olmadı da. Bunu en yakından Doruk'un bilmesi
gerekir(di). Zamanında Türkiye Linux ve özgür yazılım camiasının Pardus'a
uzak ve soğuk durmasının nedeni olarak yazılan kodların lisansının belli
olmaması gösterildi bize, "tamam" dedik, UEKAE yönetimini ikna ettik, GPL ile
çıktık, en uygun zamanda GPL v3 olacağız diye düşünüyorum, bağımlı olduğumuz
lisanslar v3 olmaya başladıkça.

Şimdi yine aynı camianın bir derneğinin YK başkanı telif sahipleri konusundan
hareketle benzer şeyler söylüyor... Bunu da kabul ediyorum, ve başta Doruk
olmak üzere Pardus'a kod katkısında bulunmuş ya da bulunmayı düşünen herkesi
bir Pardus Geliştirici Sözleşmesi oluşturmaya davet ediyorum. TÜBİTAK UEKAE
yalnızca son ortaya çıkan belgenin mevzuatına uygunluğunu, ve bunu da Hukuk
Müşavirliği eliyle, kontrol edecektir; bunun dışında UEKAE çalışan her
geliştiricinin bu belgede ancak UEKAE çalışanı olmayan bir geliştirici kadar
söz hakkı olacaktır. İster benim Marka Politikası'nda yaptığım gibi bir örnek
belge bulup uyarlayın, ister sıfırdan kendiniz yazın. Sonunda getirip
bana "işte belgemiz budur" deyin, ben de hukuki ve idari onayı alayım.
Kalksın bu şekilde Pardus'un üzerindeki gölgemiz...

> Zamaninda tum gelistiricilere "resmi/katkici farketmez, bu proje
> hepimizin, siz de katildikca proje Tubitak'a ait olmaktan cikip topluma
> ait olacaktir" sozleri ile tesvik ettikten sonra, "Pardus bizim, kimseye
> vermeyiz" seklinde yapilan cikislar hepimizi yaraliyor.

Buradan hareketle Doruk'un dediklerini yine anlamadığımı sanmaya başladım:
TÜBİTAK marka haklarını (da) mı kullanmasın? Kusura bakmayın, bunu değil
kabul etmem, tartışmam bile söz konusu olamaz. Benim görevim yalnızca bir
Linux dağıtımı geliştiren projeyi yönetmek değil, ortaya çıkanın rekabetçi
bir ürün olmasını sağlamak ve pazar payını artırmak. Markaya sahip olmadan
bunu yapmanın mümkün olduğuna inanmıyorum, değil özgür yazılımın zayıf olduğu
Türkiye'de, dünyada da bunun bir örneğini bilmiyorum.

Samimi konuşayım, "Pardus marka haklarını korumasın" diyen herkese
artık "Microsoft mu gönderdi bunu acaba?" diye bakıyorum. Pardus'un yarattığı
değerin paylaşılması için marka haklarının serbest bırakılması gerekmiyor.
Bakınız RedHat-CentOS örneği, bir de ilginçlik olarak son Linux Foundation
Collaboration Summit'de RedHat için konuşan arkadaşın CentOS ile ilgili
sözlerine bir göz atın.

Bu listeyi takip edenlerin de aralarında bulunduğu pek çok kişi bilir ki
Pardus'un marka haklarının kodların GPL lisanslı olmasını manasız hale
getirmemesi gerektiğini sık sık savundum, böyle bir durumu engellemek için
kafa patlattım ve kimi çözümler önerdim...

Haydi fırsattan istifade bir çözüm yolunu da burada açık olarak önereyim: Eli
klavye tutan, gözü kod okuyan arkadaşlar biraraya gelsin ve bir de-Pardus
paketi oluştursunlar. Bu paket Pardus dağıtımının içerisinde yer alan ve
Pardus marka haklarını ihlal edebilecek her türlü unsuru çıkarsın dağıtımdan.
Bu şekilde herhangi bir geliştirici Pardus'un mevcut halini kendi dağıtımı
için kullanabilsin, TÜBİTAK UEKAE ile bir lisans anlaşması yapmaya gerek
görmeden, ve TÜBİTAK'ın tescilli markaları ile herhangi bir sorun
yaşamasın...

Uzunca bir mesaj oldu, evet. Hem de gelistirici listesine gönderiyorum, çünkü
her iki öneri de daha çok o gruba hitap ediyor...

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE

http://www.pardus.org.tr/