[Gelistirici] kernel

Onur Küçük onur at pardus.org.tr
31 Oca 2008 Per 19:50:46 EET

> 3. openSUSE/ubuntu/fedora politika olarak linus'a olabildiğince yakın
> olmaya çalışıyorlar, böylece çıkan sorunları upstream ile/de çözüp
> hem donanım desteklerini hemde gelen güzellik/yenilik falan ne varsa
> işte onları da alarak devam ediyorlar yola. Fakat gene dip not bu
> dağıtımlar kernel dışında neredeyse ek modül paketi taşımıyorlar, o
> yüzden kernel/drivers altının her kernel sürümü ile bakımı
> maliyetleri yok

 Fedoraya bakmadım ama openSUSE ve ubuntu da neredeyse bizim
ihtiyacımız kadar sürücü taşıyor (uvc, gspca, lirc vs.). Yeni seri
kernel e geçince kernel/drivers ın kafadan yarısını zaten atacağız,
atacaklarımızın çoğu da "yeni kernel de var, ama biz eski kernel deyiz"
sebebiyle şu anda paket halindeler (atl  vb. bir kaç ethernet hedesi,
rt sürücüleri vs.).

> (belki bu da bir seçim olabilir, bu paketleri atıp
> kernel ne ise o, kalanını upstream'a gönderin diyen fedora gibi bir
> duruş seçilebilir)

 Bence buna hiç gerek yok. Şu anda Linus'un keyfi gereği upstream e
girmemiş ama aktif olarak geliştirilen sürücüler var. Liste başını
kamera sürücüleri çekiyor. Paşam kernel içinde jpeg decompressor
istemediği için pek çoğu upstream e girmedi ama bu da bir gün değişirse
o zaman ne yapacağımıza bakarız.

 Bu sürücüleri dağıtıma eklememizde ne lisans ne de yük olarak ciddi
bir sıkıntı yaşamadığımız ve getirisi "hedeyi taktım direkt çalıştı"
olacağı için bu yola hiç girmememiz lazım.

> Yazarın notu: Şahsi fikrim bir kernel seç ve orada kal duruşu yerine
> (ki burada .18'in hallice kararlı olduğunu ve uzunca bir süre
> desteklenecek olmasının eski seçimi yaparken etkili olduğunu
> unutmamak lazım) kararlı kernel sürümlerini olabildiğince yakın takip
> etmek, çıkan hataları upstream ile hızlıca paylaşmak, geri dönüşleri
> dağıtıma hızlıca uygulamak şeklinde.

 Ben de aynı şekilde düşünüyorum. Aynı kernelde 1 yıl (ya da daha fazla)
kalmamız bize yeri geldiğinde ciddi sıkıntılar (intel i965 lerin, iw4xxx
lerin vs. çalışmaması) ve çok fazla iş gücü getiriyor, artık ufaktan
sürücüleri eski kernel ile çalışsın diye yamalamaya bile başladık.

 Belki Doruk'un söylediği gibi minör Pardus sürümlerinde sürüm
değiştirmek gibi bir yola gidilebilir ama ben bunun gerekliliği
konusunda kararsızım çünkü eski sürüm kernel ler bilgisayardan
silinmiyor, isteyen istediği zaman (o kernel ile ilgili çok acayip bir
userspace değişikliği olmadığı sürece) o kernel a geri dönebiliyor.
Bazen eski kernel e geri dönebilmek daha avantajlı oluyor. Bunu bir
düşünelim :)

 Not: Konu dışı ama playground daki kernel da SQUASHFS modül olduğu için
şu anda CD lerimiz çalışmıyor. UDF de modül olduğu için DVD yaptığımızda
çalışmayacak.