[Gelistirici] Sunucu için özel Pardus

Ali Işıngör isingor at gmail.com
15 Oca 2008 Sal 19:52:38 EET

15.01.2008 tarihinde Eren KOVANCI <eren at parduslinux.org> yazmış:

> 15.01.2008 tarihinde Murat Şenel <muratasenel at gmail.com> yazmış:

> Kesin bir bilgim olmamakla birlikte, yeterli bilgi ve beceri olmadan böyle
> bir adımın atılamayacağını düşünüyorum.

Sevgili Eren;

Pardus üzerinde iş yapmak isteyenlere engel olmak gibi bir niyetle kimsenin
yola çıktığını sanmıyorum. Ama ne yalan söyleyeyim, bu işlerin "iki kalas
bir heves" misali, mahalleden futbol takımı çıkarmaya da benzemediğini
düşünüyorum...

Pardus'un kurumsal pazarda konumlanmasını sağlayacak "sunucu sürümü", epey
bir süredir Pardus projesinin de gündeminde olan bir konu. Hatta bu konuda
geçmişte bazı deklarasyonlar da yapıldı...

Peki, bugüne kadar iki farklı ürün için 1.0 ve 2007 sürümlerini, üç de
güncelleme sürümü çıkaran Pardus'tan neden hâlâ bir sunucu sürümü gelmedi?
Aslında bunun cevabı çok basit. Çünkü sunucu sürümü dediğiniz zaman, devreye
bambaşka süreçler; örneğin sertifikasyonlar, uzaktan yönetim sistemi, ağ
servisleri, Java implementasyonları, akıllı kart okuyucular, ince
istemciler, push yöntemiyle yapılacak güncellemeler, bambaşka yapılandırma
süreçleri, veri yedekleme  gibi zilyon tane "ihtiyaç ve business süreci"
giriyor devreye...

Mesela bu süreçlerdeki planlarınız nedir? Bence bunları açarak konuşsaydın,
çok daha ciddiye alınır ve tahmin edemeyeceğin güzellikte cevaplar
alırdın...

LTSP'nin açmazları sizce nelerdir, Türkiye'de bu ürünü kullanacak kurumlara
sunmayı hedeflediğiniz destek hizmetlerinin çatısını nasıl kuracaksınız,
uzaktan yönetim araçlarıyla 120 ayrı lokasyondaki makinelere güncellemeler
nasıl gönderilecek, sistem yönetim araçlarındaki vizyonunuz nedir gibi
soruların cevaplarını sunmadan, çözüm önerileri getirmeden, sistem
mimarilerini çizmeden bu işler olmaz...

Yarın "Pardus Sunucu"yu bir kurum kullanmaya karar verdi ve bir takım
verileri uçtu diyelim. Pardus'un adını taşıyan bu ürünün desteğini kim
verecek? TÜBİTAK mı? Siz mi? Kurumsal pazarda işin hukuki yükümlülükleri de
var, buradaki oyun planınız ne?

İyi niyetle hareket ettiğinizin farkındayım, ama önünde ciddi bir iş planı
olmayan, bu süreçlere dair "özgün çözümler" getirmeyen, tartışmalar açmayan
bir girişimle olsa olsa depoya 7-8 tane yeni paket konup, bunlardan bir ISO
yaratılır! Kurumsal pazarın Türkiye'de Linux'tan yıllardır beklediği,
Pardus'un sunması için "hazırolda bekledikleri" ihtiyaç bu mudur yani?

Ayrıca, Pardus Server diye bir isim bence hoş değil. Eğer Pardus Server bir

> İsim burada önemli değil. Geliştirici/Katkıcı ekibin düşüncesi ve
> görüşleri öğrenilmek isteniyor.
>
> *** Bu proje ile web sitesini hazırlamak dışında bir ilgim yok. Böyle bir

Katılıyorum. Bu işlerin biraz daha ciddi süreçler olduğunu düşünüyorum. "Benim
arkadaşlar var, evde patatesli Pardus sunucu yapmak istiyorlarmış..."ın çok
ötesinde bir ciddiyet gerektiren bir süreç bu.

Bu arada demin Erkan söyledi, Pardus'un Marka Politikası Belgesi yakında
duyurulacak. Burada yer alacak kriterler, Pardus ismi ve markasının kalite
algısı, marka değeri ve ciddiyetini güvence altına almayı amaçlıyor. Bu
kriterleri yakalayacak her türlü iş girişiminin önünü açan, son derece somut
ölçüt ve süreçlerle dolu bir belge olduğunu söyleyebilirim şimdiden...

Umarım alınmayacaksındır yazdıklarımdan...

Sağlıcakla

Ali Işıngör