[Gelistirici] pisi history

Ekin Meroğlu ekin at pardus.org.tr
7 Oca 2008 Pzt 23:08:52 EET

Merhaba;

Monday 07 January 2008 tarihinde, Faik Uygur şunları yazmıştı:
> [...]
> sağlayacak bir dizi özelliği beraberinde getirecek "pisi history" komutu
> üzerinde çalışıyorum.
>
> Bir fonksiyonel spek niteliğinde kabul edilebilecek bu e-posta'ya yorum ve
> katkılarınızı beklerim.
>
> 1. pisi history komutu ile pisi, yapılmış olan paket güncelleme, kaldırma
> [...]
> 2. pisi history komutundan detaylı çıktı istenildiğinde ilgili tarihte
> [...]
> 3. Güncelleme ve kaldırma işlemlerinde her paketin o an sistemde bulunan
Buraya kadar +sonsuz;

> yüzden sistem kararlı bir hale geldiğinde pisi snapshot ya da pisi history
> --snapshot gibi bir komut ile sistemin snapshotı alınabilecek.

Bu işlem bir sonraki güncelleme / paket kurulma işleminde otomatik yapılacak
diye anlıyorum ben, --snapshot az kullanılacak bir durum - doğru mu ?

> 6. Snapshot pisi history çıktısında görülecek ???
> [...]
> 7. Snapshot sistemdeki paketlerin listesi ve o paketlerin config
> dosyalarını içeren özel bir arşiv olacak. pisi komutları ile istenilen
> snapshot'a geri dön denilebileceği gibi herhangi bir makineye de ilgili
> snapshot dosyası taşınabilecek. O makinede alınan snapshot'a
> geçirilebilecek. Bu,
> snapshotın alındığı makine ile bu makinedeki paketleri aynı yap ve config
> dosyalarını da taşı demek. (fazla paketler silinecek)

5,6 ile 7. maddeyi birlikte düşünce sanki bu iş paket güncellemesi olmadan da
sistem snapshot'ı almaya ve sistem yedeklemeye doğru gidiyor, bu PiSi'nin işi
mi ? sorusunu daha detaylı sormak lazım...

> Burada bir tereddütüm, herhangi bir servis için bu snapshot'ın yetersiz
> olabileceği. Örneğin apache servisi için yalnızca config dosyalarının
> snapshotının alınması bir sistem yöneticisi için ne kadar yeterli . Bu
> durumda snapshotın ve ya eski bir tarihe geri dönme işlevinin ne
> kadar işe yarayıp yaramayacağı da tartışılabilir.

SQL/LDAP database'i, sunulan web/ftp içeriği gibi dataların snapshot'a dahil
olması bence hem PiSi'nin işi değil, hem de pratikte uygulanması kolay ve
sorunsuz değil bence - çoğu servis için özel dump süreçleri kullanmak
gerekecek, data'yı tutarlı ve güvenilir bir şekilde yedekleyip restore
ettiğimizden emin olmamız gerekecek, bir sürü farklı servise özel çözüm
gerekecek...

> 9. Bu da bir düşünce. Ne kadar olabilir bilemiyorum: Snapshot demek
> (sistemim şu an kararlı demek). Grub'da özel bir girdi olacak. Son kararlı
> haline dön gibi. Herhangi bir güncelleme sonrası, herhangi bir sebepten
> makine açılmaz hale geldiyse grubdan bu seçenek ile makine açılacak. mudur,
> pisi aracılığı ile sistemi son snapshot alınan haline getirmeye çalışacak
> ve sistemi yeniden başlatacak ya da belki kdebase servisini restart edip
> deneyecek.

Bunun otomatik olması güzel, çok detaylandırmadan "last known good
configuration" benzeri bir girdiyi grub menüsüne koymak yeterli bence. Sistem
kararlı hale geldikten sonra istediği bir snapshot'a mı döner, başka bir
update'e mi kalkışır o kullanıcının bileceği iş.

Burada doğrudan ilgili olmasa da işin otomatikleşebilmesi için "this update
needs system or service restart" tagine ihtiyacımız olduğunu belirteyim
aradan :-) Bu tag olsa çok işimize yarayacak zaten, burada da güzel olur.

Sonuç olarak ;
- Paket kurma/kaldırma/güncelleme sırasında tarihçe tutup istendiği ana geri
dönebilmek ana işlev olarak güzel ve gerekli,
- Bu sırada gerekebilecek config dosyaları snapshot'i alma fonksiyonu bence
olmasa da olur (otomatik olanından değil elle olanından bahsediyorum) ama göz
çıkarmaz :-)
- Veri dosyaları da snapshot'a dahil etmek gibi artık paket tarihçesini aşıp
sistem yedekleme çözümü olamaya başlayan fonksiyonlar PiSi'nin işi değil -
onun sonu kullanıcıların ev dizinlerini yedeklemeye kadar gider ki ayrı bir
uygulama / servisin işi bence.
--
İyi Çalışmalar;
Ekin Meroglu <ekin_at_pardus.org.tr>

... did i listen to pop music because i was miserable, or was i miserable
because i listened to pop music?... - rob [nick hornby / hi fi]