[Gelistirici] Geliştirici vs. Katkıcı

Koray Löker loker at pardus.org.tr
5 Şub 2008 Sal 22:54:45 EET

On 05 Feb 2008 Tue 21:44:36 Eren KOVANCI wrote:
> Pisi paketi yapmak için 1-2 sayfayı --geçen-- bir doküman olsa eminim
> paketçi sayısı artardı. Şu an mevcut bulunan dokümanlar bence yetersiz.
> Anlasam ben yapardım ama zor zar ancak kendi ihtiyaçlarım için paket
> yapabiliyorum. Belge yazmam imkansız.

PiSi'nin API belgesi paketçiler için olması gereken ve bence yeterli bir temel
kaynak... Bir çok Python modülü için bu kapsamda bir API belgelendirmesi
olmadığı için tonla arama yaparak ilerlemek zorunda kaldım.  Bu sayede bir
karşılaştırma yapabildiğimi düşünüyorum.

Benim Faik'in mesajından yola çıkarak yazdıklarımda kastettiğim daha çok
teknik donanım ve işleyişi belge üzerinde modelleyebilen içerik
eksikliğiydi...

Faik'in "kodlar bu konuda yeterli aslında, çünkü..." dediği nokta tam da senin
itirazında düğümleniyor aslında...

Paket yapmak için mevcut belgeler bence yeterli. Çünkü öğrettikleri şey, bir
programı, bir sisteme entegre etmekle ilgili makul miktarda fikri olan; ama
bunu PiSi formatında yapmayı merak edenleri yeterince referans sunuyor.

Bu referans, paketçi olmak için yeterli mi, değil... Önemli nokta şu ki,
paketçi olmanın belki en son gereği, pspec.xml ve actions.py yaratmayı
öğrenmektir.

Bu anlamda, senin belge yazamamanın bence asıl nedeni, kendi ihtiyaçların için
de yaptığın paketlere yönelik yönteminin ve hatta genel olarak bir projeye
katkıda bulunmakla ilgili bakış açının içerdiği engeller... Bunlar da sana
özgü değil, meren ve uğur'un belgelerini birer tutorial gibi görebilen
herkesin kendini paketçi/katkıcı görebilmesini  (yanlış olarak) sağlayan
temel bir engel...

Paketçi kime denir? Bir uygulama/kütüphane/tema/belge vb. formundaki özgür
içeriğin Pardus'a PiSi dosyası olarak entegrasyonunu sağlayan kişiye...

Süreçleri nedir? (yukardaki vb. ile biten seriye kısaca yazılım diyeceğim)

1) Bilgilenmek:

Seçilen yazılımla ilgili temel ve onun geliştirme sürecine dair...

Yazılımın çeşitli platformlarda hangi biçimlerde kullanıldığına dair...

Bu platformlarda ortaya çıkan sorunlara ilişkin çözümlerin nasıl ve ne yönde
gerçekleştiğine dair deneyimin bilgisi...

2) Deneyimlemek:

Yazılımın işlevselliğine ve ondan yararlanan diğer uygulamaların doğru faydayı
edindiğine dair işleyişi görmek...

Yazılımla ilgili özelliklerin ve bağımlılıkların doğru seçilmesini sağlamak...

3) Geliştirmek:

Olası/mevcut sorunların çözümü için kaynak koda müdahale edebilmek...

4) Takip:

Kaynak koda yapılan her tür müdahaleyi ana kaynakla (upstream) paylaşarak;
	a) çözümün doğruluğuna dair sağlama yapmak
	b) çözümden özgür yazılım camiasının tamamının yararlanmasını sağlamak

Yazılım kullanıma girdikten sonra hata takip sistemi vb. alanlarda ortaya
çıkan geri dönüşleri değerlendirerek yazılımın sistemdeki yerinin sağlıklı
olarak varlığını sürdürmesini sağlamak...

Üstteki süreci doğru gerçekleştirebilmek için ana kaynak (upstream) ve
alternatif platformlardaki adımları güncel olarak izlemek...

- * -

Yukarıda saydıklarım bir paketçinin _bence_ olmazsa olmaz özellikleri... Bunu
da belgelendirelim, yayınlayalım, sorun değil... Peki ama, Pardus dağıtımı ya
da herhangi bir proje bu süreçte sayılan maddelerin "nasıl özellik olarak
edinilebileceği" bilgisini biriktirebilir mi?

Hedef tabii ki bu, ama bunu yapmanın yolu belge yazmak değil, kültürü
kalıtmak... Yani PiSi paketi yapma belgesi bir teknik referans olmaktan öteye
gidemez, paketçi olmaksa, bir belgeyle özetlenemez...

Bu örnek özelinde Faik'in çıkışına tamamen katılıyorum.

--
Koray Löker
<-/ Özgürlük için... http://www.pardus.org.tr /->