[Gelistirici] Geliştirici vs. Katkıcı

Murat Şenel muratasenel at gmail.com
5 Şub 2008 Sal 10:11:14 EET

05.02.2008 tarihinde Ahmet AYGÜN <ahmet at pardusman.org> yazmış:

> [...]
> üstleniyorlar. Son @pardus.org.tr e-posta threadinde iyice gözüme batan
> bir
> sorunumuz var.
>
> İçerideki çalışmaların bizim gördüğümüz kısmı gelistirici listesinde
> özellikle
> son günlerde yoğun e-posta trafiğiyle hepimizin malumu. Yukarıda saydığım
> konu başlıklarında bile e-posta hesabı threadindeki kadar "katılım" yoktu.
> Pisi'yi belirli kişiler, Çomar'ı belirli kişiler, 2008 tabanını belirli
> kişiler tartışıyor, dışarıdaki geliştiriciler içerideki -hardcore-

Keşke herkes birşeyler yazabilse bu tarz konulara ve karar alma süreci daha
etkin bir hale gelebilse ama misal, ben bu tarz konulara hiç müdahil
olmuyorum. Çünkü, konu hakkında hiç bir fikrim yok. Ama istersem ahkam
kesebilirim ki bu da saygısızlıktan başka birşey olmayacaktır. Benim gibi
dışarıdaki diğerleri de programlama dahilindeki veya atıyorum kerneldeki
hedenin çıkarılması, comar'ın bilmem ne modülüne şunun eklenmesi gibi
konularda fikir beyan edebileceğini zannetmiyorum. Çünkü bilmiyoruz, çünkü
mesela Pardus harici bir linux dağıtımı kullanmadık daha önce, çünkü ilk
defa bir özgür projeye birşeyler vermeye çalışıyoruz, çünkü bizim alt yapı
eksikliğmiz var, çünkü biz bilişimle alakalı olmayan üniversitelerin
alakasız bölümlerin mezunuz, çünkü özel hayatımızda para kazanmak için
yapmak zorunda olduğumuz çok farklı işlerle meşgulüz.

İçerideki geliştiricilerin, toplantıda da nedenlerini saydıkları iş
> yoğunluklarından dolayı birçok projemizde eksikler var. Örneğin dışarıdan
> gelecek geliştiriciyi pisi'ye ya da çomar'a adapte edecek belgelerimiz ya
> da 'kodlama tarzımız budur' belgelerimiz yok. Bu eksikleri dışarıdakilerin
> tamamladığı -ideal- bir ortam hayal ediyorum.

Evet, belgelerimiz yok ama olsa da en azından ben o belgeleri okuyarak şuan
ki mevcut bilgimden daha öteye geçebileceğimi sanmıyorum. Çünkü ben sadece
yaptığım paketlere önem verebilecek kadar Pardus'a zaman ayırabiliyorum
yukarıda saydığım gerek bilgi eksikliği gerek zaman eksikliği açısından.
İşte genel olarak da sorun burda meydana çıkıyor. Türkiye'de bilişim
sektöründe çalışabilecek yeterli insan gücü yok. Bu yüzden de bizim gibi
"devşirme" usulü katkı verme durumu çıkıyor ve bazen bu katkı, katkıdan
ziyade hiç birşey katamama hatta köstek olma durumlarına sebebiyet veriyor;
bunun da farkındayım.

Bu ortamı oluşturamadığımız sürece, Pardus katkıcılarından sadece paket
> birikimi, katkıcılar da sadece 'pisi paketi nasıl yapılır' bilgi
> birikimini
> elde edecekler. Özetle yolumuz proje hedefleri arasında bulunan "dağıtımı
> yaşatacak sürdürülebilir bir organizasyon kurmak" ve "dağıtım ve
> çevresinde
> oluşacak açık kaynak ekosistemi aracılığı ile özgün teknolojik katkı
> yaratmak" hedeflerinden uzak.

Çok üzücü bir durum ama gerçek ve sen de çok haklısın. Ama yine kendi adıma
konuşayım, ben Pardus'a paket yapmaktan başka "katkı" veremem. Contrib
deposu Pardus bünyesine alınırken yapılan tartışmalara bakarsanız başta ben
olmak üzere bize "geliştirici" denmemesine hayıflanıyorduk. Ama ben artık
hayıflanmıyorum uzun süredir çünkü benim yaptığım bir şeyleri
"geliştirmekten" çok "katkı" vermek ve bu hiçbir zaman daha öteye
geçemeyecek, istesem de istemesem de.

Bu hususta ne yapabiliriz, ne yapmalıyız, fikirlerinizi paylaşırsanız
> sevinirim.

Nihayetinde, bu hususta yapılabilecek ne var gerçekten emin değilim ama
belgelendirme bir başlangıç olabilir belki. Ama kim ne kadar destek
verebilir emin değilim. Kedim ne kadar destek verebilirim bundan bile emin
değilim.

Sevgiler

ve saygılar

Murat