[Gelistirici] State of Pardus

Erkan Tekman tekman at pardus.org.tr
15 Ara 2008 Pzt 23:44:41 EET

15 Aralık 2008 Pazartesi 18:24:23 tarihinde Furkan Duman şunları yazmıştı:
> O halde bir de ben sorayım:
>
> Pardus'un 2009 ve sonrası için hedefleri ve öncelikleri nelerdir? Bu
> hedef ve öncelikleri belirlenmiş midir, belirlenmemiş midir?

İyice sağırlar diyalogu olmaya yüz tutan konuda son kez yazıyorum, ve bu kez,
Doruk'un yaptığı gibi yalnızca alıntı yaparak yazıyorum:

15 Aralık 2008 Pazartesi 16:37:33 tarihinde Erkan Tekman şunları yazmıştı:
> Pardus projesi bir Linux dağıtımı oluşturmayı
> hedefleyerek, ama bunun yanında sürdürülebilir bir organizasyon, bir
> ekosistem ve teknolojik inovasyon gibi amaçları da vazederek, geçen süre
> içerisinde kimi kurumsal projelere dahil olan, Pardus dağıtımı çevresinde
> bir iş planı oluşturarak dağıtımın geliştirilmesi de dahil olmak üzere daha
> geniş bir vizyona evrilen, Türkiye'de özgür yazılımın gelişmesi ve
> özellikle kamuda daha yaygın kullanımını da kısmen görev ve kısmen durumdan
> vazife olarak üstlenen bir yapı.

5 Aralık 2008 Cuma 14:55:24 tarihinde Erkan Tekman şunları yazmıştı:
> [...]
> gibi bir süre içerisinde eleman sayısını 3-4 katına çıkarmak olacaktır.

15 Aralık 2008 Pazartesi 16:37:33 tarihinde Erkan Tekman şunları yazmıştı:
> Doğal olarak ana hedefimize, yani
> Pardus dağıtımını belli bir kalite düzeyinde ve kestirilebilir bir takvime
> uygun olarak geliştirme işine olabildiğince az sıkıntı yaratacak şekilde
> yapmaya özen gösteriyoruz bu ayarlamayı. Ama zaman zaman bu konuda başarılı
> olamıyor da olabiliriz. Böyle bir durum olduğunda başta sürüm yöneticileri,
> sonrasında TÜBİTAK UEKAE çalışanlarımız ve sonrasında da geliştiricilerimiz

(ufak bir parantez---

Gürer'e ufak bir yanıt: Benim kastım dağıtım için ayrılan mevcut işgücünü
başka işlere kanalize etmemekti. Başka işler için eleman almamak vb bir
şeyden bahsetmedim. Dağıtım için ayrılan mevcut işgücü, kimi eleman
ayrılmaları ertesindeki doğal düşüşler dışında, azalmamıştır. Bunu kestirerek
söylüyorum, isteyen daha ayrıntılı inceleyebilir. Başka işler için eleman
alımı konusu, ne yazık ki, bir önceki mesajımda açıklamaya çalıştığım genel
Pardus resmine giriyor, yani sadece geliştirme /depo / sürüm süreçlerinin
iyileştirilmesi kapsamında düşünülmemeli.

Yani, daha net konuşmamı isterseniz: "artistanbul'la x işini yapacağınıza
dağıtımla ilgilenecek iki tane daha geliştirici alın", "y'yi neden z işinde
kullanıyorsunuz, dağıtımın şu işi ile ilgilensin", "herkes işini gücünü
bıraksın, bilmemkaç ay dağıtımın t işi ile uğraşsın" gibi bu ilmekte ya da
sanal ve fiziksel diğer ortamlarda geçen eleştiri ve önerileri bu eleştiri ve
önerileri değerlendirirken, bu eleştiri ve önerileri ortaya koyanlardan çokça
daha geniş ve daha derin bilgiye sahip olduğum için, biraz daha farklı
düşünüyor ve sonuçta bu eleştiri ve öneriler doğrultusunda hareket etmiyor
olabilirim.

--- parantezi kapa)

5 Aralık 2008 Cuma 14:55:24 tarihinde Erkan Tekman şunları yazmıştı:
> UEKAE ekibinin mevcut (ve son 1,5 yıla yayılan) yaklaşımı bu değişikliğin
> gerçekleşeceği ve ekibin büyüyeceği beklentisi (ve de inancı) ile mevcut
> işleri ölçeklenebilir bir sürece oturtmaya çalışmak oldu. Bu yaklaşımla
> mevcut iş yükünü ne kadar daha sırtlanmaya devam edebiliriz, söylemesi zor.
> UEKAE dışındaki geliştiricilerimizden temel beklentilerimizden biri bu
> durumu göz önünde bulundurarak önerilerde  bulunmaları...

Bu yazdıklarım fazla muğlak görünüyorsa ayrıntı vereyim:

Halen Ekin 2008 ve Onur 2009 sürüm yöneticisi olarak zaten dağıtım işinin
göbeğindeler. Ekin iç ve dış projelerin koordinasyonunu da üstlenmiş durumda,
ama bu işinin olabildiğince az zamanını almasına çabalıyoruz, her
projenin -genelde dağıtım grubunda olmayan- sorumluları var. Paketler
konusunda özellikle Gökçen ve Faik, diğer yandan Fatih, Ozan ve Semen yoğun
olarak çalışıyorlar. Bahadır ve Gökmen aslen yazılım geliştirme işine
yoğunlaşmış olmakla birlikte paketlerle de (GÖkmen özellikle KDE4, Bahadır
özellikle ÇOMAR ekosistemi) hemhal oluyorlar. Gökmen'in ve Faik'in de yazılım
geliştirme konusundaki görevleri unutulmamalı. Pınar güvenlik yama ve
güncellemeleri işini üstlenmiş durumda. Toplam 10 kişi. Tam zaman eşdeğeri
herhalde 9'un üzerindedir. Mevcut UEKAE modeli dahilinde bu ekibe en fazla
yarı zamanlı olarak iki kişi ekleme olanağımız olabilecektir. Bu arkadaşların
da dağıtımla yazılım geliştirme arasında zaman paylaşımı yapması söz konusu
olacaktır. Yani gerçek 12, tam zaman eşdeğeri yaklaşık 10,5 kişi. Kaynaklar
bunlar. Hah, bir de 1 kişilik (Serbülent ve buna ek olarak iç ve ış proje
sorumlulukları var) bir test ekibimiz, iki (Gökhan ve Banu, ki Banu tümüyle
milky  üzerinde çalışıyor) yarı zamanlı grafikçimiz ve hizmet alımı yoluyla
katkılrını aldığımız iki yarı zamanlı çeviri koordinatörümüz mevcut...

Yılbaşı ertesinde 2008.2 çıkacak büyük olasılık. Ardından 2008 daha çok
kurumsal kullanıcıya hitap edecek şekilde bir "kararlı" ve "sadece güvenlik"
deposuna evrilmeye başlayacak zamanla. 2008'i bu şekil bir kurumsal depo
olarak bakıp tutabilmek için gereken işgücü elimizde mevcut gibi görünüyor,
ama zaman içerisinde bu iş gittikçe zorlaşacaktır. Hele de Pardus
teknolojilerini 2008 (yani KDE3) ortamında güncel ve işlevsel tutabilmek
düşünüldüğünde. Bu konunun ayrıntısını Ekin daha net açıklayabilir...

2009'un çıkış tarihi, bildiğiniz üzere, Mart-Nisan 2009olarak açıklandı. Benim
tahminim Ocak ortalarında çıkacak bir alfa ve Nisan sonunda çıkacak bir sürüm
şeklinde. Doğal olarak KDE4.2 takvimi de belirleyici olacaktır. 2009 da ara
sürümler verecek, 2009.1 ve 2009.2 kesin görünüyor. 2009.3'ün varlığı 2010
yolunun nasıl şekilleneceğine bağlı. Benim tercihim 2009.x'lerin yalnızca
paket güncelleme içerikli olması yönündeki ama çok büyük olasılıkla çekirdek
takımın tercih ve isteği doğrultusunda Pardus teknolojilerine yenilikler de
eklenecektir (2007.x ve 2008.x'de olduğu üzere). 2009 için kurumsal bir sürüm
düşünülmüyor, çünkü zaten söz konusu evrilme yaklaşık 1 yıla yakın bir zaman
anlamına geliyor, bkz. aşağı. 2009 ile ilgili planlarımızı gerçekleştirmek
açısından mevcut işgücü ve model ile sıkıntı (ya da daha öncekiler ve
mevcutlardan farklı bir sıkıntı) yaşamayacakmışız gibi duruyor. Bu konudaki
ayrıntıları da Onur verir...

Yukarıda sözünü ettiğim "Pardus'a atanmış kaynak" beklentisinin gerçekleşmesi
ve 2009 yılı içerisinde "eleman sayısını 3-4 katına çıkarmak" (eldeki planda
toplam 34 elemandan söz ediyoruz, yalnızca dağıtım için) mümkün olması
durumunda 2010 için hazırlıklar 2009 yazında başlayacak ve 2010 ya 2009
sonlarında, ya da 2010 başlarında yayımlanacak. Ardından geçen 6 aylık sürede
de 2010 için bir kurumsal (yukarıda bahsi geçtiği üzere "kararlı" ve "sadece
güvenlik" deposu) sürüm oluşturulacak ve 2010 yılı sonu ile 2012 yılı ortası
arasında bir zamanda bu kurumsal sürüm 2008 kurumsal sürümünün yerini tümüyle
alacak. 2008 kurumsal sürümüne ne şekilde ve ne süre ile destek
verile(bile)ceği mevcut kurumsal müşterilerle yapılacak görüşme ve anlaşmalar
çerçevesinde belirlenecek. 2010 "bireysel" ve kurumsal sürümleri için
elimizde işgücü mevcut DEĞİL. Bu paragrafın başındaki senaryo gerçekleşmez
ise, 2010 sürümlerinin geliştirilmesi ve yayımlanması burada anlattığım şekli
ile mümkün olamayacaktır. Bu durumda nasıl bir yol izleneceğine 2009 yılı
içerisinde karar verilecektir. Seçenekler mevcut olmakla birlikte bunları şu
anda paylaşmanın gerekli olduğunu düşünmüyorum. Ancak "bireysel" dediğimiz ve
şu andaki tek sürümümüzün böylesi bir durumdan en son etkilenecek ürün ve
süreç olması yönünde kuvvetli bir inancım mevcut. Nedenini merak edenler
wikipedia ya da başka bir kaynaktan "core competency" terimini
araştırabilirler.

Bir önceki paragrafın başındaki senaryonun gerçekleşmesi durumunda sürüm
çıkarma, bakımını yapma ve ömrünü bitirme konusunda son derece sağlam bir
süreç oturtmuş halde olacağımızı tahmin ediyorum. Bu noktada diğer
yaygın/büyük dağıtımlar gibi 6 aylık (mevcut ortalama 1 yıllık yerine) bir
sürüm periyodu belirlemek, uzun süreli destek (bizim "kurumsal" sürüm
mealinde) için daha kestirilebilir bir sistematik oluşturmak, camia sürümünü
(mevcut "bireysel" ???) ayrı bir yönetişim modeli ile geliştirmeye başlamak,
vb konuları düşünmeye ve konuşmaya başlayabiliriz. Ama benim gördüğüm, 2011
ve hatta 2012 başına kadar mevcut süreçlerimizde minör iyileştirmeler ile
devam etmemiz gereği.

Bir kez daha belirteyim: Burada yazdıklarım yalnızca Pardus sürümleri ile
ilgili olanlar. İç ve dış projeler, logo programları, iş ortaklıkları, Pardus
temelli kimi diğer ürünler için yapılmakta olan çalışmalar bunların dışında.
Bu konuların defalarca söylediğim daha geniş bir paydaşlar meclisinin konusu
olabileceğini, mevcut konuda çözüm önerileri oluşturmak için gerekli
olmadığını düşünüyorum... Ama illa bazı ayrıntılar isterseniz şu anda tüm bu
işler için yukarıda hesabı verilen dağıtım işgücünden 1 tam zaman eşdeğerinin
çekilmesi söz konusu olabilecektir. Temel ilke (UEKAE'nin ve sirayet ile
Pardus'un) bu işlere dağıtımdan yeni işgücü aktarımı yapılabilmesi için işin
a) sözleşmeli bir proje haline gelmesi ve dolayısı ile yeni istihdama imkan
vermesi, b) stratejik öneme sahip olması ve kısa süreli işgücü aktarımı ile
sonuç vermesi ve dolayısı ile a) konumuna geçebilecek olması şeklindedir.

Evet, budur... Umarım herkesin kafasındaki soruların yanıtları vardır bunların
arasında. Çünkü bunlar dışında sizlere verebileceğim bir bilgi mevcut değil.
Vermeyeceğimden değil,  bu bağlamda bende olan başka bilgi olmadığından...

Güle güle kullanın...

--
Erkan Tekman
TÜBİTAK UEKAE