[Gelistirici] kararli depoya paket gecis sureci

selim ok selimok at gmail.com
8 Ara 2008 Pzt 05:34:30 EET

Merhabalar,
kac gündür ancak yarim yamalak takip ediyorum, islerimin yogunlugundan
tartismaya giremedim. Uzun olacak simdiden özür dilerim.

++Sohbet++Muhabbet++

- Ben yazmadan birileri yazmis,ama yeniden degineyim. Konuya gec girmemin
sebeplerinden biri konuya hakim olamamam. "Haydi herkes gelsin fikir
yürütsün" demek, bir bakima insanlari zorla bilgi sahibi olmadan fikir
sahibi yapmakla ayni kapiya cikmiyor mu?

- Gönüllü gelistiricilerin kesinlikle ve sürekli olarak (bence genelde
cekirdek ekipten) birilerinin  yol göstericiligine ve yardimina ihtiyaci
var. Dün gibi hatirliyorum Pardus ile tanistigim ilk gün soru sormak icin
IRC kanalina girmis yardim almistim. Bir süre sonra (su anda ne yazik ki ve
_nedense?_ ön tanimli olarak eklenmemis olan pardus-devel kanalinda görüp)
konustugum gelistiricilerden cok faydali bilgiler edinmistim. Gel vakit git
vakit yine bazi (gönüllü/cekirdek ayrimi yapmiyorum) gelistirici
arkadaslarin yakamdan tutup cekmesi ile bir sekilde bugzilla denen yerde
böcek avlarken buldum kendimi. Simdi beni tutup ceken arkadaslari
göremiyorum ortalarda. Ne yazikki yerlerinde, yeni gelen potansiyelleri
tutup cekecek baska gelistiriciler de göremiyorum. Ben de bu suca dahilim
itiraf ediyorum.

Nasil cözülecek diye daha önceden de tartistigimiz yeni gelistirici bulma
sorunumuz bana kalirsa daha da derinlesmis gibi görünüyor.

Yapabilecek misiniz bilmiyorum ama IRC, forumlar ve e-posta listelerine cok
daha fazla zaman ayirin demek istiyorum sadece (zaman ayiranlari tenzih
ederim). Bunlarin meyvesini almak uzun sürer ama bu tartismaya katilan
arkadaslarin önemli bir yüzdesi, su anda yerinde yeller esen gelistiriciler
sayesinde buradalar. (Evet ben onlardan biriyim diyenler parmak
kaldirabilir. Yoksa sonsuza kadar anonim kalin.)

- Gönüllü gelistiricilerin bir kismi gercekten bir bikkinlikla ortadan
kaybolmus durumda. Bir kismi küskünlüklerinden yalnizca is yapip, sessiz
kalmayi tercih ediyorlar sanki, bir kismi da benim gibi zaman denen akiskan
seyin icinde ordan oraya savruluyorlar (örnegin ben bir süredir _sözde_ bir
ürün yöneticisiyim denilebilir). Simdi gelin biraz gercekci olalim. Simdiye
kadar cekirdek ekipten ayrilipta, normalde yaptiklarinin 3'de biri katki
yapan kac tane gelistirici var? (Evet sayabildiklermizi ayakta alkisliyorum
:) Maalesef bu insanlar yeni hayatlarinda o kadar mesguller ki, projeye
ciddi bir katkida bulunmalari dogal olarak mümkün olmuyor. Buna bakarak
gönüllü gelistiricilerin aslinda kendi hayatlarindan ne kadar önemli bir
seyi verdiklerini anlayabilirsiniz. Biz yeni gelistiricilerden cok degerli
zamanlarini istiyorsak onlara cok degerli zamanimizdan bir kismini vermek
zorundayiz. Ve bu gelistiricilerin geldikleri gibi ortadan bir süreligine
yada tamamen kaybolabileceklerini (aci gercek) kabul etmek durumundayiz.

- Gelistirici ekip icinde hangi is kimden soruluyor, hangi islerle su anda
kimler ilgilenemiyor/biliyor, hangi konularda yardima yada bilgilerini
aktarabilecekleri bir yardimci ciraga ihtiyaclari var? Bunlarin güzel bir
haritasi cikarilsa, bos islere daha kolay talipler cikar. Mesela x isinden
kim sorumluysa belli sayida cirak kabul eder. Ilgili ciraklar sorulari
oldugunda ona danisir, belgelendirme konusunda yardimci olur, yapilacak
isler listesi cikarildiginda ciraklar öncelikli hedef olur. Bu staj isine
cok benziyor ama biraz daha sanal ortamda yürüyüp, is yükü daha cok zamana
ve kisiye bölünmüs olanindan. Hatta OI altinda gelistirici-portali tadinda
bir sey olsa yeni ve bilgisi olan kullanicilari özendirmek konusunda faydali
olabilir.

Atiyorum ben Bugzilla'da bilmem bisi yetkisine sahip ve az cok hata
temizliginden anlayan biri olarak, daha fazla insana gelin sizde böcek
filtresi olun diyebilmek isterim. Bu islerden anlayan insanlarin ufak bir
listesini de yanina yazip, "Bakiniz bana ulasamazsaniz diger güzide
arkadaslar size yardimci olur" demek güzel olurdu. Bu insanlar kendi
aralarinda ufak konulari tartisabilir, bilgi edinebilirdi. Mesala hata
kapatirken nelere dikkat etsek tartismasini önce bu ufak grup icinde yapar
sonra gelistirici listesinde tartisirdik. (Evet kimi durumlarda simdi de
yapiyoruz ama birbirimizden kopuk sekilde.)

Bu günkü halimizle disaridan ilk bakildiginda ölü ve kapali bir proje
gibiyiz. Insanlarin bazi seyleri görebilmek icin cok dikkatli bakmalari
gerekiyor ve bu sebeple cok fazla potansiyeli kaciriyoruz.

- Gelistirici listesinde teknik olmayan konulari konusmamak neye cözüm
getirecek ve bunlari burada da konusamayacaksak nerede konusacagiz diye
sormadan edemiyorum. Benim tokatlanmis olmak gibi bir sorunum yok, ama güzel
bir örnek oldugu icin Milky konusunu tekrar acmak istiyorum.(Duygusal
davranip alinganlik yapmanin ne kadar yanlis olduguna deginmiyorum bile.)
Evet görsel bir sorun ama beni gelistirici yarisi olarak cok rahatsiz etti,
ediyor. Ben bu konuda karar mekanizmalarini hangi kanal üzerinden
etkileyebilirim. Bir hata görüyorsam nerede tartisacagim bunu? Bence artik
"burada sadece teknik konular konusulur" takintisindan vazgecmemiz
gerekiyor. Zira her derin konu icin yeni bir liste acmak hic gercekci degil.

++Teknik++Taktik++

- Yukarida da bahsi gecti. Pisi tek bir paket kurarken,paket ararken yada
paket bilgilerini sorgularken index güncel mi diye kontrol etmiyor. Evet
bunu her seferinde yapmak güzel birsey degil ama günde bir defa yapilmasinda
bir sorun yok sanki. Son index güncellemesinin üzerinden en az 1 gün
gectiyse, index güncellense nasil olur? (Belki de bu özellik ön tanimli acik
olabilir,sikilan kullanici süresini degistirebilir yada tamamen kapatabilir)
Bunun bir dezavantaji var mi? Fedora'da yum bu sekilde+ calisiyor assagi
yukari. Böyle olmayinca özellikle contrib deposundaki paketleri kurma
girisimleri (paket sürümü yükseldiginde eskisi silindigi icin) bazen
sonucsuz kaliyor ve kullanici sasiriyor.

- Security-only güncellemeler zaten yukarida konusulan türde bir kararli
depoyu simüle etmiyor mu? Soru soruldu ama cevap veren olmadi, tekrar sormak
istedim.

- 10 defa soruldu ama tekrar soruyorum. Hala neden sahipsiz paketler
isaretli degil?

- 100 defa soruldu ama neden hala Türker'in yazdigi Bugzilla'da hata sahibi
esleyen betigi kullanima gecmedi?

Iyi calismalar,
Selim

--