[Gelistirici] ya sundadir ya bunda

Doruk Fisek dfisek at fisek.com.tr
16 Tem 2007 Pzt 14:44:20 EEST

Merhaba,

 Daha once tartisildigina eminim ama cozemedigim bir durumla karsi
karsiyayim.

 Elde bir Hylafax paketi var, bu arkadasin calismasi icin bir
"/usr/sbin/sendmail"e ihtiyac var. Bunun tercumesi sendmail uyumlu
komut parametrelerini destekleyen e-posta gonderebilen bir MTA. Ne
oldugunun hic onemi yok. Aldigi fakslari otomatik e-posta ile dagitmak
icin kullaniyor.

 NKA, sistemlere bu islevi goren iki tip yazilim kurulabiliyor :

 1 - Cevat Kelle formatindaki Postfix (qmail/sendmail/...). Eger hali
hazirda o sistemde bir de e-posta sunucusu calistiracaksaniz, is
kendiliginden cozuluyor. Zaten ayarlanmis dana gibi e-posta sunucunuz
var, o isi goruyor.

 2 - Derdiniz sadece e-posta gondermekse, hayatta e-posta almayacak ya
da kimseye servis vermeyecekseniz; koskoca sunucuyu ayarlamiyorsunuz,
ssmtp (veya benzeri) ufacik (or: 60k) ve hicbir ek bagimliligi olmayan
komut satirindan sendmail uyumlu komut alip e-posta gonderen araclar
var.

 Bu durum sadece Hylafax icin degil, Apache icin de gecerli aslinda.
Bir web sunucunuz var, web'den doldurulan formlari e-posta ile
gonderebilmek icin o "/usr/sbin/sendmail"in olmasi gerekiyor. Web
programlama dillerinin mail() fonksiyonlari direk onu kullaniyor.
O sistemde sadece web sunucusu calistiriyorsaniz, sirf e-posta
gonderebilmek icin ufak sendmail uyumlu yazilimi kurup geciyorsunuz.

 Simdi sorun surada... diyelim ki ssmtp paketi yaptim. Postfix ile
conflict yazmam gerekiyor, cunku ikisi de /usr/sbin/sendmail islevi
goruyor. Peki bu durumda Hylafax'a ya da ornegin mod_php'ye bagimlilik
olarak ne yazacagim? ssmtp || postfix gibi bisi yazabilmem lazim.
Ikisinden hangisinin kurulu oldugunun harbi onemi yok. Adamin sistemini
nasil kurduguna gore kullanacagi arac da degisiyor.

 Bu arada benim "kisisel" derdim diil bu. pspec'ten elle bagimliligi
degistirip tekrar derler ya da --ignore-dependency ile falan kurarim
(oyle yaptim zaten), cok dert diil. Ama "ayar" kisminin bir kismi da
paket kurulumu/secimi asamasinda gerceklesiyor. Bununla er ya da gec
yuzlesmek gerekecek.

                   Doruk