[Gelistirici] PATH tanımı

S.Çağlar Onur caglar at uludag.org.tr
8 Şub 2006 Çar 22:12:35 EET

Çarşamba 8 Şubat 2006 21:38 tarihinde, Görkem Çetin şunları yazmıştı:
> Aynı şeyi tekrar duyanlar olabilir, ama 300'e yakın kişiye eğitim verdim
> ve önemli bir kısmının "neden ifconfig yazmak için /sbin'den itibaren
> yazıyoruz?" sorusuna özümseyerek yanıt verebileceğini zannetmiyorum.

Yardımcı olayım eğtimlerde soru soran arkadaşlara hemen, mesela şöyle;

"Şöför arkadaşım, LINUX bir çoklu kullanıcı işletim sistemidir. Bu çoklu
kullanıcı işletim sisteminde birşeylerin birbirine girmemesi için zamanında
UNIX denilen başka bir işletim sisteminden miras alınmış adınada kullanıcı
yönetimi denilen bir eski teknoloji kullanılır."

"Hiyerarşik bir düzende dizilmiş bu kullanıcıların en yetkilisi "root" ismi
verilen kullanıcıdır. Bu kullanıcıları aynı zamanda kullanım kolaylığı, bazı
işler/işlemler için yetkilendirirken kolaylık olsun diye gruplarda mevcuttur.
Bu gruplar sayesinde sistemde yedek almaya izinli olanlar, oyun oynayacaklar,
yazıcıdan çıktı alacaklar gibi işe yönelik ekipler oluşturacağın gibi
belleğin maksimum 50mb'ını kullanan, 3 process ve 3 pencere açmaya izinli
kullanıcılarda yaratabilirsin. O hayranı olduğun firma starter edition
diyerek hani sana 3 pencere ve 9 process diye kaktırıyorya biz onu 20 sene
önce yapabiliyorduk."

"Neyse bu kullanıcıların gruplanması aynı devlet işlerinin birbirinden
ayrılması gibi çalışır. Nasılki _kolay olacak_ diye bu ülkede ben gidip nüfus
müdürlüğüne kendi elimle doğan çocuğumu kaydettirmiyorsam, avrupa birliğine
girmek için görüşmelere ben katılsam daha _kolay_ olurdu demiyorsam ve bu
işleri mesela başbakanlara bırakıyorsam ve gene gidip başbakanlık konutunda
hak iddia etmiyorsam aynı şekilde LINUX'larda da bazı komutlar sadece bu
yetkili kullanıcılar tarafından çalıştırılmalıdır. Bu yüzden sistemde yetkili
kullanıcıların çalıştırması için klasörler içinde gruplanmış komutlar
bulunur, o dizinler evet bu işe yarar"

"Mesela diyeceksin ki sen şimdi ifconfig yazdım hata aldım, hayatımı
kolaylaştırın. Ama almalısın zaten çünkü haddini aştın, ifconfig'in asıl işi
kullanıldığının/sanıldığının aksine IP adresini ekrana dökmek değil kernel'a
ioctl çağrıları ile arabirim olmaktır, eee sen allahın kullanıcısı hangi
yetki ile yapacaksın bunu? ifconfig yapınca çalışacak ama "ifconfig eth0
down" diyince hata vereceksin bunu nasıl açıklayacağız sana? Yada fdisk
mesela, yok o da sandığın gibi listele benim bölümlerimi komutu değil,
bilakis kendisi naptığını bilen adamın disk bölümü düzenlemesi için
gelişmişinden bir komut emin ol sende çalışmayacaksın"

"İşte şöför arkadaşım seni üzmemek için, komutların gerçekten çalışması için,
LINUX'un linux gibi çalışması için, herkesin sistemde cirit atmaması için,
her komutu herkes çalıştıramaz öyle olduğu sanılsa bile"

mesela yeterince özümsenmiş bir yanıt olabilir mi?

--
S.Çağlar Onur <caglar at uludag.org.tr>
http://cekirdek.uludag.org.tr/~caglar/