[Gelistirici] "Daha Fazla Uygulama" kayıp

Görkem Çetin gorkem at pardus.org.tr
23 Ara 2006 Cmt 11:29:28 EET

Erkan Tekman wrote On 23-12-2006 02:22:
> [...]
> erişmeyi gerekli kılar. Yeni bir görsel uygulama eklenince buna da görsel
> unsurlarla erişmek gerekir.
>
> Eğer siz görsel uygulamaları sadece komut satırından (Alt-F2 dahil)
> erişilebilir hale getiriyorsanız bu artık bilişim okuryazarına hitap eden
> masaüstü dağıtımı olmaktan çıkar. Dikkat! CD'den bahsediyorum, depodan
> değil...
>
> Sonuç, kural çok basit: Uygulama varsa menü de var, menüde yoksa uygulama da
> kalkmalı. Bu kuralar uymak için ya menüyü düzelteceğiz, ya da paketleri
> parçalayıp hedef kitle için gerekli olmayan, ya da "sevmediğimiz"

Bu sonuca kim itiraz etti ki? Geceleyenler konuyu anlamakta gucluk
cektiler herhalde. ;-)

Yanlislikla derlenen (asagida verecegim ornekteki gibi) pek cok ikili
dosya dagitimda bir yerde duruyor - ama menu girdileri yok, olmamali da-
Bunun kuralini "uygulama varsa menu giridisi olmali" diye koymaya
calisan birisi KDE'yi tanimiyor demektir. Diger bir deyisle, grafik
ekrani olan tum uygulamalar illa da menuye girecek diye bir kurali diger
bazi dagitimlar (ornegin Xandros) kullanmiyor, bunu biz uyduruyoruz.

Ornek vereyim. Bazi programlar ardisil olarak bir baska arayuzlu
programi calistiriyor ve bahsi gecen arayuzlu program menude bulunmuyor
olabilir. Ornegin, Kbabel ile birlikte catalogmanager gelir, tek basina
calisabilen bir programdir, ama menu girdisi olmayabilir (bence olmasa,
daha iyi olurdu). DVI dosyalarini gosteren kdvi'i menuden cikarttik,
cunku dvi dosyalari zaten Konqueror ile acilabiliyor, ayrica uzerine
cift tiklandigi zaman Konqueror ile goruntulenebiliyor. Bu durumda
menude kdvi'in gerekliligi ortadan kalkiyor. Menuden bluetotoh ile
ilgili girdileri cikarttik, cunku zaten menude kalan Bluetooth girdisi
digerlerinin isini yapiyor. Vi ile Gvim geliyor, bu kuralla onu da mi
menuye koyacagiz? Derletmeyelim demek de "hizli" bir cozum degil,
uzerinde tartismak gerekir. Bu durumda "her uygulama menude olsun"
mantigini anlamakta gucluk cekiyorum. Isterseniz her uygulamayi menuye
geri sokalim, o zaman kullanicilar "A'ya ne gerek var, zaten yaptigi isi
X de yapiyor" diyeceklerdir. Bu durumda menunun alacagi garabet sekilden
ben sorumlu olmam, KDE menusunu duzenlemeyen dagitimlari kurarsaniz ne
demek istedigimi daha iyi anlarsiniz.

Elbette alt-f2 ile insanlara komut calistiramayiz, en basindan
"konsol/alt-f2" yasaklansin, her turlu yonetim isi gorev tabanli,
kullanici merkezli uygulamalar yardimiyla yapilabilsin diye yirtiniyorum.
 > Yaptim-oldu, duzeltmekle kullanicilar debelensin yaklasimini da
ayrica kiniyor ve ikiniyorum.

Burada onemli bir noktayi kaciriyoruz gibime geliyor. Asil konu bu
uygulamalarin gerekliliginden cikti, simdi "uygulama derlenmisse menuye
girmeli"ye geldi. Ikisi birbirinden cok farkli konular, karistirmazsak
iyi olur.

Bazi uygulamalar (kcolorchooser, kruler, kjots, kalarm, vb) cikmis ise,
bunlar menude gereksiz yer isgal ettikleri ve hepsinin birer
alternatifleri oldugu icin cikartilmistir. Eger herhangi birisini tekrar
menuye koymak istiyorsaniz lutfen hata acin, kaldi ki ben de "hayir
koymayalim" diretmesinde degilim, eminim Caglar da degildir. Tartismanin
ilk baslangici buydu. Bence hangi uygulamalarin ciktigini ogrendikten ve
liste yaptiktan sonra tartisalim, cunku bunlar bilinmedigi icin neyin
savunuldugu da bilinmiyor.

Bluetooth ile ilgili silinen bir menu girdisi vardi. XML dosyalarindan
ne oldugunu ve neden sildigimiz anlasilabilir. Benzer sekilde Atlantik
Designer'a bakarak bir fikir elde edilebilir. Bunlar menu girdisinden
cikartildi, ama NOCOMPILE'a zaman olmadi, cunku menu calismasi hem
silmeyi, hem de menu girdilerini hareket ettirmeyi iceriyordu.

Birisi bana "hayatim boyunca
ktnef/kcolorchooser/kiconedit/kruler/kfaxview'i en az 2 kez kullandim,
lutfen menuye koyalim" derse, evdeki egrelti otumu cig cig yiyecegim.

Toparlarsak:

1. Tum KDE uygulamalarinin (yukarida verdigim ornekler nedeniyle, bkz
bluetooth, kdvi, kbabel) menude olmasina gerek yok. "Illa da kural
koyalim, hepsi menude olsun" dediginiz zaman bunun gunluk masaustu
kullaniminda hic bir kolaylik getirmeyecegini ve menuyu gereksiz
doldurmaktan baska bir ise yaramayacagini da belirteyim.

2. Yine yukarida verdigim ornekler (ktnef, karm, kfaxview) saglam bir
nedene baglanacak bir sekilde (cunku alternatifleri var) menuden
cikartildi. Iki yildir konustugumuz "alternatifi varsa son kullanicinin
hizmetine sunmayalim" mottosundan bu kadar cabuk vazgecemeyiz.

3. Paketler bolunebilir, hatta Doruk'un onerisi gayet yerinde. Ktnef'in
paketini package-manager'da gormek cok eglenceli bir durum.

Aslinda bu haftalik e-posta kotami doldurdum; listede "HCI uzmanlari"
bol zaten, eh menuler de cocuk oyuncagina donmusse, nasil isteniyorsa
oyle yapilabilir.

Iyi calismalar
Gorkem