[Linux-yerellestirme] Slax 6rc6 üzerinde KDE-3.5'da Türkçe karakter sorunu

---------

[Linux-yerellestirme] Slax 6rc6 üzerinde KDE-3.5'da Türkçe karakter sorunu

From: Cerem Cem Aslan <cerem_at_cshus.org>
Date: Mon, 29 Oct 2007 23:36:53 +0200

Selamlar,

Slax 6rc6 kullanmaya başladığımda Türkçe karakterlerin görüntülenmesiyle
ilgili ciddi bir sorun vardı. http://slax.org adresinden Türkçe dil modülünü
indirip kurdum. Yalnızca uygulamalar Türkçe olmuştu, mesela "çalış öğün"
gibi bir cümleyi hiçbir yerde yazamıyordum.

Türkçe dil paketinin içindeki dosyaları tek tek açıp "tr_TR" yazan yerleri
"tr_TR.UTF-8" yaptım. Böylece sorun büyük ölçüde çözüldü. Şu anda
Ubuntu'daki dosya isimlerini de Windows'taki dosya isimlerini de düzgün
görüntüleyebiliyorum. Bununla birlikte Konqueror'da, Konsole'da, Kate'de
vs... Türkçe karakter içeren herhangi bir şey yazmak istediğimde iki tane
kutucuk koyuyor. Kate'te karakter kodlamasını iso8890-9 yaptığımda sorun yok
ancak Konqueror için herhangi bir çözüm bulamadım.

Mesela komut satırını o anda bulunduğum
/home/ceremcem/Desktop/ÖnDepo/hede/hödö/ içerisinde çalıştırıp
$ konqueror .
dediğimde adres satırındaki adres doğru biçimde görüntüleniyor, ancak aynı
şeyi ben yazmak istediğimde iki adet kutucuk koyuyor.

TurkScript isimli bir betik buldum. Bunu çalıştırdığımda her şey daha kötü
oldu. Türkçe karakterleri hiçbir yerde kullanamaz oldum. Üstüne üstlük
değişik bir Fe klavye haritası kullanıyordu. (? yerine x olması, + yerine w
olması gibi)

Aslında sorun bugün daha garip bir hal aldı. Kendi hazırladığım
yerelleştirme modülünü kullanınca Slax'daki ve Ubuntu'daki Türkçe
karakterleri düzgün görüntüleyebiliyorum, ancak Windows bölümüne yazamıyorum
(ntfs-3g var). Modülü kullanmazsam karakterleri düzgün görüntüleyemiyorum
ancak Windows bölümüne yazabiliyorum.

Bu arada TurkScript isimli betiği çalıştırdığımda kdm'nin karşılama
ekranında (yanlış harita da olsa) Fe klavyeyi kullanabiliyordum, fakat şu
anda KDE'de Fe klavye kullandığım halde karşılama ekranında Q klavye
kullanmak zorunda kalıyorum. Neyi eksik yaptığımı anlayamadım...

İstediğim şeye gelince:

Ubuntu kendi bölümüne yazarken UTF-8 kullanıyor, bununla birlikte Windows
bölümünden okurken ya da oraya yazarken de oraya uygun karakter kodlaması
kullanıyor (yazdığım Türkçe karakter içeren dosya isimlerine Windows'tan
baktığımda da düzgün görünüyor). Aynen böyle bir şey yapmak istiyorum. Büyük
ihtimalle fstab'da bunu belirtmem gerekir ancak çalışan cd olduğu için fstab
her bilgisayarda otomatik güncelleniyor...
* Her dosya sistemine ayrı bir karakter kodlaması atamak için ne yapmak
gerekir?

Sistem genelinde Türkçe Fe klavye kullanmak istiyorum. Bunun için hangi
dosyaları değiştirmem gerekir? (/etc/profile.d/lang.sh ve
/etc/init.d/rc.local dosyaları yeterli midir?)

Teşekkür ederim.