[router-cg] Re: Universitelerin Parasi Bu Kadar Bol Mu? (fwd)

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Thu 30 May 2002 - 02:39:09 EEST

Selamlar...

On Wed, 29 May 2002 18:53:46 +0300
Necdet Yücel <nyucel@comu.edu.tr> wrote:

> Onceki mailde yazmistim ama gozden kacmis sanirim hic windows kullanmiyoruz :)
> o yüzden windows uygulamalarinin ne kadar kaynak istedikleri hakkindaki
> bilgimiz sadece tahminden ibaret. Serdar Koylu'nun mailindeki
> "2 * PIII 1.133 = 260$"
> ifadesinden yola cikarak ikinci islemciyi almalimiyiz diye sordum. Yine Serdar
> Beyin cevabindan bu makineyi kullamamaya karar verdim.

O makineye content checking'te yaptiracagiz, IDS'te kullanacagiz elbet.. Virus daha kapida yakalanacak (olabildigince) mesela. Veya web content uzerinde zararli icerik arayacagiz mesela. Diger yandan birde proxy calistiracagiz ki isin tadi gelsin. Ama oyle bir makine bile, Piyasa kosullarinda ne kadar ucuza geliyor bunu vurgulamistim. Elbette saf router/packet firewall icin cok cok fazla. Soyle dusunun, sizin Serverin gucu gercekten yuksek, fakat o kadar guc lazim olan yerde kullanin. Bunun yerine 2000 USD ile boyle canavar bir PC alabilirsiniz. Sizinki gibi bir aleti OEM piyasada bulmaniz zor, bulsaniz bile fiyati en azindan 10000 USD filan cikabilir. COMPAQ olarak ise sanirim daha tuzlu bir fiyati vardir.

Benim anlatim kitligim meshurdur taniyanlar arasinda. Bir arkadas, o router uzerindeki ASIC'ler vs. ile CPU yuku dengeleniyor, standart PC'nin CPU gucu oyle islere gelmez filan demisti. Bende biraz standart disi boyle bir konfigurasyon onermistim, bunun ayni zamanda cok iyi bir proxy olarakta gorev yapabilecegini soylemistim.

Donanim gereksinimi olarak bakarsak 34 MBit = 4.5 MB/sn filan edecektir. ATM icin paket verisi bu veriye dahilmi bilmiyorum. ATM tecrubem cok fazla yok. Dahil degilse 4.5 MB sn ile veri gelecek ve gidecek. Diger taraftan 100 MBit hatlardan gelecek paket stream ise 13 MB/sn kadar olacak. Eger iki node olursa, MAX 26 MB/sn ile gelen veriler 4.5 MB/sn ile gidecek. Bu durumda tam yuk denkleminde 1 sn icin 26-4.5 = 22.5 MB veri bufferde bekletilecek anlamina gelir. Bir routerin 1 sn icinde gelen tum veriyi arabellege alabilmesi yeterlidir. Soyleki FIFO prensibi geregince once gelenler once gideceginden (QoS vs. ile kuyruk duzenini degistirmediyseniz) paket kaybi yasamazsiniz. Bu baglamda 24 MB kadarlik bir bufferin yeterli olacagi gorulur. 24 MB icin 133MB/sn hizindaki PCI yolu busmaster erisimde 1 sn'nin cok altinda bir sure mesgul kalir, bus overheat olusmaz. FSB ise yaklasik 80 MB/sn ile EDO RAM'lara veri yukleyebilir/alabilir. Bu tipik bir 33 MHz Pentium icin gecerli olan rakamdir. Gorulecegi uzere bu 24 MB B
ufferi handle etmek icin 32 Bitlik cevrimlere ve 8K cache kapasitesinde x586 branch-prediction mekanizmasi, U ve V pipe icin optimize edilmis bir yazilim (ki gcc bunu guzelce yapar) ile 33 MHz FSB'ye sahip bir Pentium'un bunun uzerinde yuzlerce kurali check edebilmesi mumkundur. Gerci is en optimizeyi secmeye gelince, oturup scheduling queue vs. ile kural basina cevrimleri sayabiliriz vs. ama, kisa yoldan 24 MB extra RAM olan bir pentium makinenin zorlanmadan bu isi kotaracagini gorebilirsiniz. Ama bizim daha fazlasini istemek hakkimiz var. Eger saf bir router lazimsa, hurdalarin icinden cikarip geleceginiz bir P133 MMX, 32 veya 64 MB RAM ile bu isi raahtca kotarabilir. Bilhassa busmaster destekli ethernetler vs. kullanirsaniz, sorun yasamadan, 0 paket kaybiyla sistemi surebilirsiniz. CISCO routerler vs. uzerinde daha ucuz, daha az yetenekli RISC islemciler ve daha az buffer var zaten. Tum mesele bufferlerde. Eger 64 MB bufferiniz varsa, yaklasik 3 sn boyunca gelen tum veriyi buffere alabilirsiniz. Buda bil
digim kadariyla piyasadaki hemen hic bir router'in ulasamadigi bir sure. Elbette Gigabit Routerler, 155MBit destekleyenler vs. daha fazla RAM mevcut. Fakat 512MB DDRAM = 200 $ filan olarak hesaplarsaniz, PC ile onlarida kolayca egale edebileceginizi gorebilirsiniz.

Saygi ve sevgiler..