Re: [Proje-cg] AB destekli projeler

From: Dr. Zeki (catav@isbank.net.tr)
Date: Sat 25 Feb 2006 - 16:26:34 EET

Prş, 2006-02-23 tarihinde 15:15 -0500 saatinde, Ozer Tayiz yazdı:

> Merhaba,
> Ben önümüzdeki dönemde proje-cg'nin kapsama alanını, diğer
> bir takım benzer işlevleri üstlenen gruplarla içiçe geçecek
> şekilde genişletmeyi de düşünüyorum, ama bu apayrı bir
> konu.
>
> LKD'nin "çerçevesi" belli, linux ve özgür yazılımların
> kullanımını desteklemek. Buna yönelik her projeye, bilgi,
> beceri, insan gücü kapasitemiz elverdikçe, destek
> veriyoruz.

Merhaba,
AB destekli proje işi ayrıca değerlendirilir ama LKD destekli proje
yapma konusunda gurup ve LKD ne düşünür acaba. Açık kaynaklı, GNU/GPL
lisanslı linux bazlı bazı projeler hayata geçirilebilir mi? Ben kendi
alanım olan Tıp konusunda bazı projeler düşünüyorum. Bunları
gerçekleştirme konusunda nasıl, ne şartlarda, ne boyutta destek ve/veya
katılım sağlanabilir?
Örnek olarak bazı başlıkları vermem gerekirse:
Tıp eğitimine ve meslek içi eğitime katkı sağlayacak, anatomi,
fizyoloji, embriyoloji gibi konularda simulasyonlar (örneğin:
kas-iskelet sistminin simulasyonları, dolaşım-solunum sisteminin
simulasyonları, organ ve dokuların oluşma ve gelişimlerinin
simulasyonları v.b..).
Tanı destek sistemleri (hastanın yakınmaları, bulguları kişisel ve
ailesel özellikleri gibi gereken verilerin girilmesi sonucu olası
tanıların saptanması, ayırıcı tanı için ek işlemlerin önerilmesi v.b..).
Bu konu hayal gücünün peşinde yapay zeka konsültan robota kadar gider.
Robot öğrenebilir, kendi hafızasını ve interneti kullanabilir.
Aynı işlemein bir başka modülü olarak tanı sonrasında tedavi için ilaç
seçiminde allerji, ilaç dozu, ilaç etkileşimi, kullanım süresi gibi
konularda öneriler yapan bir başka alt birim veya program düşünebiliriz.
Yoğun bakım ünitelerinde hastalara devamlı verilen (damar içinden belli
bir dakika dozu sürekli uygulanmakta) ilaçların dozlarının hasta
sonuçlarının sistemden takibi ile uygun şekilde değiştirilmesini
sağlayan kapalı devre izlem sistemleri (örneğin: kan şekeri için insulin
ilacını saaatte 1 ünite hızında veren perfüzyon pompası ve kan şekeri
ölçüm cihazı aynı yazılım tarafından izlenerek kan şeker değişimine göre
algoritma üzerinden hesap yaparak perfüzyon hızını artırıp azaltma
işlevini yürütür ve kan şekeri istenen aralıkta tutulur).
Ses tanıma ve raporlama sistemi. Linuxa kullanıcının sesi ile rapor
yazabilen bir özellik kazandırılarak hızlı ve istekli olarak işleri
bilgisayar üzerinden yürüten sağlık sistemi çalışanları oluşturmayı
hedefler. Bununla kalmaz tüm işletim sistemini sesli komut ile kullanıma
açar ve istekleriinizin sonuçlarını ve diyalogları sesli olarak size
bildirir. Doğal dil ile iiletişim kurar.

Neysa hikaye ve hayaller daha uzayabilir. Bu ve bu tür konularda LKD
yardımcı olabilir mi? Evetse nasıl, ne şartlarda, ne boyutta destek
ve/veya katılım sağlanabilir? LKD dışında da Linux camiasında bu tür
proje için emek, fikir verebilecek gönüllüler bulunabilir mi?

İyi çalışmalar.

--
Zeki Çatav
http://kalpdamar.hekimi.com