Re: [Proje-cg] [Fwd: [TurkeyHighTech] Sabancı Üniversitesi /İşkur Girişimci Geliştirme Programı ]

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Thu 03 Feb 2005 - 20:58:43 EET

Merhabalar,

Yaw bu girişimcilik konusu benim de çok ilgimi çeken bir konu ama, Ben
Kosgeb'in ODTÜ'de düzenlediği Girişimciliği Geliştirme Programı'nda
aradığımı bulamadım. Hatta kırtasiye ve bürokratik malzemeyi çok fazla
buldum. Ayrıca zaten kendi kurmak istediğim işlerin, desteklerin
tamamının kapsamı dışında olduğunu görünce de, bu tür bir eğitimin bana
çok faydalı olmayacağını gördüm. Kısacası, kendi kendime, "böyle iş
kurulmaz" dedim. Hatta, kendi bazı iş modellerimi netleştirip, dökümante
edip, alternatif bir girişimcilik eğitimi verme fikrim var. Ama şu anda
kendi işlerimle çok daha fazla meşgulüm. En az 3 farklı işten düzenli
nakit akışım (3000-5000 YTL/ay) tamamen otomatiğe bağlandığında (3-6 ay
içinde), bu eğitimi hazırlamaya başlayacağım.

Bu tür standart eğitimlerin eksiği, bunları hazırlayanların kendilerinin
akademisyen/büyük şirket/devlet mantığıyla yetişmiş insanlar olmaları,
ve aynı yöntem ve prosedürleri küçük girişimcilere sunmaları. İş
planlarına genel olarak bakıyorum, 50,000-100,000$'dan aşağı sermaye
gerektiren en ufak bir iş yok, ilk 1-2 yıl boyunca kara geçmeleri
beklenmiyor. Bence bir iş, sıfırdan, 3 ay içerisinde, ilk müşterilerini
bulup, maksimumda 5-10 Milyar TL sermaye ile pozitif nakit akışına
geçemiyorsa o işe hiç niyetlenmemelidir... Kısacası, girişimci dediğin,
daha eğitimin verileceği 3 ay içerisinde, pazarını müşterisini bulur, ne
istediklerini belirler, onu sunar, ve ilk karını elde eder, fiilen henüz
firma kurmamış, ofis açmamış, tek başına çalışıyor olsa bile. Sonra adım
adım büyütür işi. Bugün tüm dünyaya satış yapabilecek bir e-ticaret web
sitesi kurmanın maliyeti bir yıl için maksimum 300-500$ seviyesinde.
Tamamen 0 maliyetle de kara geçme modelleri/yöntemleri var. Bir haftada
sitenizi ayağa kaldırıp, ilk siparişlerinizi bu ay alabilirsiniz, ve az
da olsa kar etmiş, tüm yatırımınızı amorti etmiş olabilirsiniz.

Daha sonra, geçenlerde London Business School'un yayınladığı "Global
Entrepreneurship Report" da, gözlemlerimi doğruladı:

Kaynak: http://entrepreneurs.about.com/od/research/a/study2004.htm

Aşağıda, kritik bulgulardan alıntı yapıyorum:

> [...]
> of $1.2 million per company in other G7 nations in 2003.
>
> *Research into informal investment should be encouraged. *Before the
> GEM studies, almost all research on informal investments focused on
> business angels who invest comparatively large sums of money in
> entrepreneurial ventures with the potential to become substantial
> companies. It is probable that studies of investments by business
> angels miss not only, as expected, micro-companies that are destined
> to stay tiny, but also many, perhaps most, companies that grow to

Görüldüğü üzere, iş planlı, devlet veya Angel veya VC destekli sermaye,
en zor alınan en bürokratik destek. Dünyada girişim sermayesinin üçte
ikisi Amerika'da, ve Amerika girişimciliğin öncü ülkeleri arasında,
ancak 10,000 yeni kurulan işten biri bile VC desteği ile kurulmuyor.
Peki, başlangıç sermayesi nereden geliyor? Kendileri, kredi kartları,
akrabalar ve arkadaşlar, ve en önemlisi insanların çevrelerindeki diğer
girişimcilerden geliyor.

Benim en çok ilgimi çeken alan, bir tek kişinin kendi başına
başlatabileceği mikrogirişimler. Kendi girişimlerim de bu şekilde. Daha
dün alıp okuduğum. 2005'de herkesin para kazanmak için yapabileceği 12
iş fikri veren raporu, benzer ilgi alanına sahip kişilere tavsiye
edebilirim:

http://www.visiturl.com/12plans.html

En büyük fırsatları internet sağlıyor. Kısa bir örnek vermek gerekirse,
yukarıdaki rapordan, www.mobiletracker.net adresindeki blog'u, 19
yaşındaki bir öğrenci yönetiyor, ve günde birkaç saat çalışmayla, ayda
5000$ seviyesinde gelir elde ediyor. Bazı ürünlerin Affiliate
Link'lerinden komisyon alıyor, bir de Blog Entry'lern altında Google
Adwords ilanları alıp para kazanıyor. Siteyi hobi olarak, son birbuçuk
yıl içinde kurmuş... Hmm... Sizin günde bir iki saatinizi
ayırabileceğiniz hangi hobileriniz var?... Dijital kamera veya Laptop,
veya mp3player meraklısı olan? Model uçak yapan? Kolleksiyonu olan?

Umarım faydalı bulanlar olur,

Yine de, girişimcilik bu listenin konu sınırlarını aşar, eğer mikro bir
iş kurmak isteyen veya lokal küçük işini büyütmek için interneti etkin
kullanmak isteyenler varsa benle özel olarak mailleşip temas kursun...

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.

Görkem Çetin yazmış: