[Linux] Free CSD

From: Cetin, Gorkem (gorkem@gelecek.com.tr)
Date: Fri 27 Sep 2002 - 18:24:08 EEST

**********************
http://www.csdos.org/

       CSD C ve Sistem Programcıları Derneği (CSD) tarafından
geliştirilmeye başlanmış olan 32 bit, çokişlemli (multiprocessing &
multithreaded) preemptive, birden fazla işlemciyle çalışmayı
destekleyen, grafik tabanlı bir işletim sistemi geliştirme projesidir.
İşletim sisteminin tasarımı ve geliştirilmesi C ve Sistem Programcıları
Derneği’nde oluşturulan bir proje grubunun eşliğinde yürütülecektir.
Projenin tahmini süresi iki yıldır.

       CSD, GNU lisansı (GPL) altında geliştirilecek olan açık bir
sistemdir. İşletim sisteminin mimarisi yalnızca ana hatlarıyla
belirlenmiştir. Ayrıntılı tasarım özellikleri geliştirme süreci içerisinde
proje grubu tarafından -öneriler de dikkate alınarak- dinamik bir
biçimde belirlenecektir. CSD tam anlamıyla bir LINUX türevi değildir.

       CSD temel olarak 32 bit Intel 80X86 mimarisi (IA32) için
tasarlanan bir sistemdir. İşletim sisteminin diğer donanım mimarilerine
taşınması geliştirme süreci bittikten sonra ayrı bir çalışma kapsamında
ele alınacaktır. CSD, yaygın pek çok işletim sisteminin dosya sistemini
desteklemenin yanı sıra kendine özgü yeni bir dosya sistemine de
(CSDFS) sahip olacaktır. Dosya sisteminin tasarımında klasik
UNIX/LINUX mimarisi temel alınacaktır. Sistem klasik console
çalışmasının yanı sıra çekirdek ile birleştirilmiş bir grafik çalışma da
sunacaktır.

       CSD tamamen Internet ortamında geliştirilen bir proje değildir.
Projenin geliştirilmesinden C ve Sistem Programcıları Derneği’nce
kurulmuş olan CSD-Sistem Grubu sorumlu olacaktır. Geliştirme
sürecinin tüm adımları Internet yoluyla izlenebilecektir. Bu yolla proje
grubuna doğrudan dahil olmayan sistem programcılarının da katkı
sağlaması mümkün hale getirilmiş olacaktır.

       CSD ülkemizde geliştirilecek ilk gerçek işletim sistemi olma
iddiasındadır. Bu proje kapsamında makaleler, seminerler ve tartışma
platformları yoluyla geniş bir bilgi birikiminin elde edileceği
umulmaktadır.

Projenin hedeflerinden birisi de ülkemizde bu tür çalışmaların
özendirilmesidir