[Linux] Re: Linux Istanbul 2002

From: Ozer Tayiz (otayiz@superonline.com)
Date: Sat 07 Sep 2002 - 15:01:14 EEST

Merhabalar,

Ve tesekkurler. Ozellikle simdiye kadar Linux, Turkcelestirme, Acik kaynak
program gelistirme gibi alanlarda canla basla calismis herkese...

At 22:27 06.09.2002, you wrote:
> [...]
>degiliz ama, bu tur listelere turkce yazmaktan kaciniyoruz. Iste boyle
>millete bulmaca cozdurmemek icin.
>
>Simdi neden boyle basliyoruz. Siz oncelikle ulkenizde resmi, kanuni veya
>de facto bir standard olarak bir isletim sistemi mevcut olmasini
>saglamissaniz, en azindan bu cevaplardaki kesmekes gibi sorunlari cozmus
>olursunuz. Herkes neye uyacagini bilir. Windows 1254, UTF-8, ISO8859-9,
>CP857, IBM-PC-8 vs. hangisi kullanilacak ? Daha bunun bile bir standardi
>yok. Iste ulusal isletim sistemi icin ilk cozulecek konu.

Cok dogru... Bu standartlastirma konusu, Linux, ulusal isletim sistemi, ve
e-devlet gibi calismalarda cok onemli... Daha once dusunmemistim, ama simdi
ister karakter seti olsun, ister her turlu programlar arasi veri akisi icin
olsun standartlastirma ciddi, onemli, ve devletin rol almasi gereken bir
konu. Ve tamamiyle acik standartlara bagli, RFC dosyalarina herkesin
ulasabilecegi bir isletim sisteminin secilmesinin avantajlari da acik.
Bunlari sayenizde dusunmeye-farketmeye basladim. Tesekkur ederim.

> [...]
>donanimlarini uretmeye baslayacak. Belkide kendi TCP/IP'sini yazacak.
>Hepsini bir gunde bir defada yapamaz. Bu birinci basamak. Bu sistemlerin
>gelistirme surecinde halkin Program sorunu cekmemesi icin Linux ile devam
>edecekler. Devaminda RedFlag Linux yeni sistemlerine port edilecek.
>Boylece Cin bilgi islem yonunden tam bagimsiz olacak. Bu ayni zamanda cok
>buyuk tasarruf demek oldugu kadar, Cin'in agzini sulandiran silah ve ileri
>teknoloji urunleri pazarinda daha guclu olmasi demek. Cunku elinde CPU/MCU
>gelistirme ve programlama icin yeterli Know-how mevcut olacak.

Keske benzer iddadaki projeleri, Turkiye'de de ureten, uygulayan, sahip
cikan kurumlarimiz olsa. Benim simdiye kadar bildigim bir tek CHP'nin
sitesinde bir arastirma var Hindistan ornegini inceleyen, simdiye kadar
baska kurumlarin ciddi, uzun vadeli bilisim politikalari uretigine iliskin
bir bilgim olmadi. Sizlerin bildiginiz kaynaklar varsa (Mesela belki
Tubitak'in, TTGV'nin, TBD'nin vs. onerileri/projeleri vardir),
bildirirseniz sevinirim.

> [...]
>nedenle spesifik olarak bir kac detay verebilirim:
>
>1. Servis oriented bir paket yapisi sunuyor. Yani siz paketlere (Apache,
>TinyHTTPd, JAWS) yonelik degil, servise yonelik calisiyorsunuz (web
>server, ftp server) vs.
>2. Bilhassa update ve install islevleri icin optimize. Herhangi bir
>servis/paketi kurmak icin indirip kurmaniz gerekmiyor. Paket sunuculari
>sizin sisteminize en uygun bilesenleri yukluyor. Dependency, consistency
>check'leri vs. otomatik yapiliyor. Elbette bu client-server olarak
>calisiyor. Server ile client arasindaki tum haberlesme ClirpXML dedigimiz

Tebrik ederim. Özellikle bu update/install islemlerini optimize etmek, cok
ihtiyac duyulan, ve gelir potansiyeli de olan bir hizmet. Mesela
Caldera'nın Volution online'da yaptigi gibi abonelik usulu otomatik
guncelleme satabilirsiniz. Gercekten cok yerinde bir gelisme.

> [...]
>firewall duzenlemesi, DNS ayari vs. hepsi yerine getiriliyor. Bu bir patch
>process degil. Clirp konfigurasyon cagrilari ile yerine getiriliyor.
>Boylece siz dilerseniz, tatilde Bodrum'dan, sezlongunuzda yatraken
>sisteminize bir SMS mesaji yollayarak yeni bir Virtual Host Acabiliyor
>olacaksiniz. Cunku CLIRP, bilinen her formda, IPX, TCP, HTTP, FTP, File
>share, SHMEM, e-mail, IRC, File, SMS, raw baglanti... vs. bilgi kabul
>edebilir sekilde dusunuldu, her protokol icin sadece bir front-end yeterli
>ki buna CTL diyoruz, CICL degimiz Clirp Encoder CTL icin gereken hemen her

Ne diyeyim, asmissiniz, tebrikler. Calismalarinizin devami ,
basarilarinizin artmasi dileklerimle.

> [...]
>bazi kodlar uretiyorum. Ama Gorkem'le ve diger arkadaslarla da bir hayli
>iyi tanidik birbirimizi. Sahsi gorusum, Interguide ve Gelecek A.S.'nin o
>kadar eforla, sadece MS BackOffice satmis olsalardi bile, simdiki
>kazanclarinin 10 misli kazanabilecekleri yonunde. Hazir bir suru
>bilgisayar, yer, su bu.. Linux egitimi vermek yerine MS Ofis ogretiyoruz
>demis olsalardi saniyorum sadece bu kursun gelirleri simdiki gelirlerinden
>10 kat fazla olurdu. Ama bizler, nedense Gelecek konusunda gozlerimizi
>kapatmayi tercih eder oluyoruz. Reklam oluyor deriz. Falan filan..

"Toplumsal karakterimiz" ve "GelecekLinux'u batirmak icin elinden geleni
ardina koymamak hakkinda...

Bu davranisi etkileyen, benim gordugum iki dinamik var:

1) Turkiye olarak, kendimize guven eksikligimizin olmasi.

Yani, ayni malin yerlisi 50$, yabancisi 250$, iki urun de ayni standartlara
uygun, ayni garantileri veriyor, yabanci olan daha cok satiliniyor. Neden?
"Bizimki o kadar iyi degildir" diye.

Bunun temelinde de herhalde 80'li yillardan beri uretmeyen, borc parayla
sahte bir refah icinde yasayan, devleti-birbirini soyan, ve bunu yasam
tarzi haline getiren zihniyetin, ve disa birdenbire, global rekabete henuz
hazir degilken acilmamizin, ve birdenbire "herseyin iyisinin ithali
oldugunu" gormemizin etkisi var herhalde.

Bu yerel ve bize ozgu bir durum.

Ancak iste, bu gidisin de sonuna geldik. Uretmeden, teknoloji gelistirmeden
bize mama yok. Bu anlasilmis durumda, ve giderek siyasi partiler olsun,
sivil toplum orgutleri olsun, profesyoneller olsun, bu durumu tersine
cevirmek icin elinden geleni yapmak durumunda. Yani bu trend, giderek
kotulesme SINIRINI doldurmus, tersine donmeye baslamis bir trend. Cunku bu
durumun daha kotusu felaket, daha kotusu Arjantin... Hatta kimbilir, Allah
korusun ama, çökme, böünme, parçalanma, ve iç-dis savas.

2) Acik kaynak kodu ile uretimin farkli, yeni, devrim yaratan bir uretim
modeli olmasi.

Bu durumun da, zaten herhalde liste uyesi herkes farkinda. Gunumuz ticari
lisansli (proprietry) programlari, dağıtım kanallari, reklam, pazarlama vs.
modelleri ile, endustriyel buyuk sirketlerin (Global, dunyanin dort bir
yaninda fabrikalari, dagitim icin kanallari, bayileri, teknik servisi vs.
olan) modeli ile calisiyor. Ancak bu model, ozellikle Internet'in
gelismesinden sonra, ozellikle yazilim sektoru icin, (ve Stallman'a gore
bundan sonra yavas yavas elektronik olarak dagitilabilen, kopyalanabilen
her endustri icin -muzik, kitap, her turlu bilgi urunu) gereksiz ve hantal
kaldi.

Yani artik, MS gibi buyuk sirketler, bunca milyarlarca dolarlik butcelerle,
daha yuksek performansli, daha dusuk maliyetli, daha guvenilir, daha esnek
vs... programlar ortaya koyamiyorlar. Bu yuzden, eninde sonunda, bu gercek
herkes tarafindan bilinir hale gelince, bu halleriyle rekabet sanslari
kalmayacak.

Bu yuzden, mali avantajlariyla "imaj yaratmak" gibi yontemlerle pazarda bir
sure daha etkinliklerini koruyacaklar. Yani bugun icin "Arkasinda koskoca
Milyar $ butceli XYZ sirketi var. O yuzden o programa binlerce dolar
vermeyi, Linux'a gecmeye tercih ederim. Onlara guveniyorum." diyen her
musteri, aslında o nisbeten kucuk Linux sirketine daha cok guvenebilecegini
farkettiginde, Gnu Linux piyasaya hakim olacak. Bu zaman alacak, ama olacak.

> [...]
>olmasi icin biraz gayretli olalim. Insanlarin boyle tavirlarla sevklerini
>kirmayalim. Bu ulke insanlarinin bir sekilde urettigi, ulkeye katma deger
>saglayan her sey bizimdir. Yemin ederim, Bill Gates gelip Redmond'u
>Yalova'ya tasisa, Windows'u orada uretip bu ulkeden aldigindan cok bu
>ulkeye getiriyor olsa, "Ballmer hoca, senin caylaklar sunu soyle yapmis,
>al bak ben duzelttim, ekle sistemininin yeni versiyonuna" derim. Hemde bir
>kurus istemem, cunku ulkem kazanmadan ben kazanamam. Ulkemin kazanmasinin
>ilk yoluda ulkem insanlarinin kazanmasindan gecer..

Bir iyi bir kotu haberim var. Kotu haber, bardagin %90'ı bos, %10'u dolu.
Iyi haber, damla damla da olsa, bardak doluyor.

Yani, evet bircok kisi bu cabalari elestiriyor, yeriyor, kotuluyor,
yargiliyor. Dahasi, yukarida sozettigim iki trend de, su siralarda olasi en
kotu durumdalar. Yani insanlarin acik kaynaga, ve de yerli uretime on
yargilari, su anda had safhada. Iyi yani da, bundan daha kotu olamayacagi,
ve yavas da olsa, giderek kotulesmenin durmus, giderek iyilesmenin baslamis
olmasi...

Soylemek istedigim bir diger sey su: Ne kadar iddali ve basarili olursaniz,
o kadar eleştiri alirsiniz. Bu elestirileri hic almamanin tek yolu, iddali
hicbirsey yapmayip, herkes ne yapiyorsa onu yapmaktir. Dolayisi ile, bu tur
negatiflerin sizi etkilemesine izin vermeden calisin. Sizin basariniz,
kimsenin sizi elestirmemesi ile degil, birilerinin sizi benimsemesi ile
olculur. Ve emin olun birileri Gelecek'i son derecede benimsemis durumda.
Birisi benim. Kac kisi sayamam, bilemem, taraftariniz MS'dan az da
olabilir, %10'u ya da %1 i de olabilir. Ama taraftariniz var, ve artiyor.
Ben MCSE'yim, MCDBA de olabilmek icin bir yandan sinava hazirlaniyorum, ama
MS'un politikalarindan nefret ederim, gelecegi Linux'da goruyorum, elimin
degip de Linux kurmayi onermedigim network yok (simdilik sadece 2 networke
elim degdi ise de), vaktimin cogunda Linux'u daha iyi ogrenmeye, ve
Linux'la cozumler gelistirmeye calisiyorum. Ve elbette kurdugum Linux'lar
da Gelecek Linux. Ben de kendi sundugum cozumlerde iddali bir tavra
sahibim, ve ne kadar "bu adam isi biliyor" tepkisi aldiysam, o kadar "bu
adam kendini kim saniyor ki?" tepkisi de aliyorum. Bana guvenenlerle
calisip, digerlerini umursamiyorum.

Bu email daha cok "odun kiricinin hink deyicisi" modunda oldu. Simdilik
sektorde cok yeniyim, yolun basindayim, dolayisiyla ben hic de "sirketim su
kadar satirlik kod gelistirdi, bu capta projelere imza atti, Gnu/Linux'un
gelismesine bu katkilarda bulundu" diyebilecek durumda degilim. Kimbilir,
insallah yakinda olurum. Daha cok, Serdar Bey'in yazisinin duygusal
tonundan, bu "hink deme"nin bile yerine gore bir ihtiyac olabilecegini
sezinledigim icin bu emaili yazdim.

Bilmenizi istedim ki birileri cabanizin farkinda, ve buna minnettar. Su
anda anlamayan, elestiren, yerenler de, zaman icinde yine minnettar
kalacaklar. Cunku sizin cabalariniz, ve tum GNU/Linux camiasinin cabalari,
tum toplumun faydasina. Bu anlasildikca, isler kolaylasacak.

Son olarak da, sagliginiz benim icin Gelecek Linux 2.0'i yetistirmenizden
daha onemli. Diazem'in kesemedigi migren ciddi bir isarettir. Cok kolay
kroniklesir. Migren, dunya capinda en cok isgucu kaybina ve maluliyete
neden olan hastaliktir. Sizler gibi bir kisinin, migreninin kroniklesmesi
ve calisma veriminin %30 dusmesinden ise, gunde 8 saat duzenli calisip, bu
streslere girmemenizden oturu Gelecek Linux 2.0'ı bir ay gec elde etmeye
raziyim. Ben kendi migrenimi zor tedavi ettim bilirim. Kafeini kesmem, ve
uykumu kesin bir duzene koymam sonucu 2 yilda tamamen gecti. Kendinize iyi
bakin, benim icin ve bu camia icin onemlisiniz.

Emegi gecen herkesin calismalarinin devami, basarilarinin artmasi dilegimle,

Ozer Tayiz.

---