[Linux] [FAQ] Re: linux ta vb benzeri programlama dili ve qt uzerine

From: Enver ALTIN (enveraltin@yahoo.com)
Date: Tue 26 Mar 2002 - 04:23:21 EET

On Thu, 2002-02-28 at 20:55, root wrote:
> suse 7.3 ile gelen qt bana vb yi animsatti. acaba designer ayni zamanda
> programlama ortami olarak ta kullaniliyormu. birde qt bir dil mi yoksa sadece
> tasarim aracimi. eger bir dil ise neye benziyor. (c, paskal veya basic.)

designer, sadece Qt icin GUI tasarlamak (formlar, butonlar vb. nesneleri
cizmek) icin kullanilan bir arac. Daha fazlasi degil.

Qt, C++ icin cross-platform nesne kutuphanesi (formlar, butonlar, metin
kutulari, resim kutulari vb. gibi nesnelerden bahsediyoruz). Bir de
Kylix ile, libqtintf.so yoluyla kullanilabiliyor, ama dogrudan degil.

Unix'de grafik arayuz isleri pek kolay degil, eger Xlib dokumanlarina
bakacak olursaniz. Win32 programcilari burada zorluk cekiyorlar biraz.
Gtk+, Qt, Athena ve Motif gibi kutuphaneler, populer dilleri kullanan
programcilara biraz da olsa yardim etmek uzere tasarlanmislar.

Qt bunlardan en gelismis olani. Trolltech tarafindan gelistiriliyor.
Uzun suredir unicode destekliyor, eger sadece Qt kullanirsaniz tamamen
cross-platform ve ilginc yetenekleri var. Eksileri ise, ANSI C++ ile
yazilmamis olmasi, ek birtakim uzantilar gerektirmesi (bu uzantilar moc
[Meta Object Compiler] ile derleniyor). KDE, Qt kullanilarak tasarlanmis
en taninmis yazilim. QPL adindaki, GPL'den tureme bir lisans ile
dagitiliyor. Eger kodunuzu GPL dagitacaksaniz ucretsiz kullanmaniza izin
veriyor, aksi takdirde lisans ucreti odemenizi gerektiriyor. Meraklilar
icin: Qt = cute = yakisikli.

Gtk+ (The GIMP Toolkit) bir GNU projesi. Aslinda GIMP (GNU Image
Manipulation Program) 'in gelistirilmesi esnasinda gereksinim
duyuldugundan tasarlanmis ancak kisa zamanda daha genel amaclara hizmet
edecek bicimde duzenlenerek populer olmus bir kutuphane. Kisa sure once
Gtk+ 2.0 duyuruldu. Kullanimi kolay bir kutuphane. Tamamiyla ANSI C ile
yazilmis. C++, FreePascal, Perl, Python ve diger bazi diller icin
wrapper kutuphaneler bulunuyor. GNOME projesi tumuyle Gtk+ kullaniyor.
Tabii, GPL lisansi ile dagitiliyor.

Digerlerini bence bosverin. Artik onlari yazanlar bile kullanmiyor :)

Alisinca ikisini de kullanmak cok zor degil ama eger Win32'den Unix'e
terfi ettiyseniz ve eskiden kullandiginiz sistem size klavye kullanmayi
unutturup mouse bagimlisi yaptiysa biraz sabirli olmaniz gerekecek.

Saygilar

--
Enver (a.k.a. skyblue)