[Linux] Re: su turkce sorunu!

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Mon 11 Mar 2002 - 06:44:43 EET

> Ben bir süre redhat 7.2'yi sistemime kurdum, ama türkçe yazitipleri
> yüzünden kafayi yedim ve silmek zorunda kaldim. Liste'den takip etigim

Türkçe sorunu hakkında şikayetler duyuyorum fakat bu şikayetler hakkında bug
report olabilecek detayda bilgi görmüyorum.

Burası kullanıcıların birbiri ile yardımlaştığı bir liste. Dolayısıyla
buraya, "falanca dağıtımı Türkçe sorunları yüzünden kullanamadım" diye
yazmanın iç boşaltıp rahatlamaktan başka pek bir manası yok. O dağıtımın
burada adamı yok. Türkçe desteğinden sorumlu birileri yok. Genel olarak
Türkçe için sorunum var diye şikayette bulunmak ile buradan doğru dürüst bir
yardım kimse alamaz.

Türkçe sorunlarının çözülmesi için önümüzde iki yol var:

1. Her bir Linux kullanıcısı, bilgisayarında Türkçe ile ilgili ne problem var
yok ise ilgili dağıtımın bugzilla'sına bildirecek. Bunu istatistiki olarak
manalı sayılarda yapmaya başladığımız zaman dağıtımlar Türkçe sorunları ile
ilgilenir.

2. Kendi işimizi kendimiz yapacağız. Bunun için hem gözlemlenen sorunlarda,
hem de önerilen çözümlerde kaliteli bilgi paylaşımı gerekli. Yani
"çalışmıyor" veya "bir şeyler yaptım, çalıştı" dan öteye neyin, hangi
şartlarda, hangi paketler ve hangi işlemlerle çalışmadığı, veya bir şeyin
çalışır hale geldiğini anlatmak için nereden başlanıp, hangi adımlarla
sonucun ne olduğunu detaylı anlatmak ve bunları biriktirmek gerekli.

i18n-cg çalışma grubunun bu işlerle ilgilenmesini teklif ettim, gruptan ses
seda çıkmadı. Daha önce bu konularda linux listesinde çalışılmasını teklif
ettim, ses seda çıkmadı.

Redhat 7.2'yi 3 saat içinde kendim için Türkçe destekler hale getirdim.
Yaptığım işlemleri arayan.com'da sıraladım. Linux listesine bildirdim, Redhat
bugzilla'sına raporda bulunmuş olduğumu ve diğer Redhat kullanıcılarının da
en azından "bizde de var" diye raporlamasını istedim, hiç kimse başka bir
adet daha bug report file etmedi.

arayan.com'daki belge benim kendi ortamımda Türkçe desteğini nasıl aldığımı
sıralar. Orada link verilen belgeler de başka kişilerin Suse ve Mandrake için
neler yaptığını sıralar. Bunlar yetersiz/eksik olabilir. Ama herhangi bir
düzeltme geldiği de yok, arada sırada birilerinin "yaptım, olmadı" demesinden
başka.

Şunu anlatmaya çalışıyorum: Bütün Linux, farklı kişilerin, karınca kararınca
katkılarından oluşan bir sistem. Sistemi yetersiz bulduğunuz noktada, "bu
niye yetersiz" diye şikayet ettiğiniz zaman genelde aldığınız cevap "o zaman
katkıda bulun" olur.

> "file" yerine "dosya" yazmasi hiç önemli de?il! Konquerer'da, opera'da
> hurriyet.com.tr'ye girince turkce karakterler yerine ???? görmemek çok çok
> daha önemli.

Bende hurriyet.com.tr'de Türkçe karakterler görünüyor.

>isin bu bölümü teknik oldugundan ben pek yardimci
> olamayacagim.

O zaman en azından bir bug report file ediniz ki, istatistiklerde görünsün ve
Redhat (bir Amerikan şirketi) iyileştirme çalışmalarında, "Çince ile ilgili
5,000 problem, Maçince ile ilgili 10,000 problem, Türkçe ile ilgili 1 problem
var, Maçince'ye önem vermeliyiz arkadaşlar" demesin...

>Ancak arayan.com.tr'deki dokümanlarda konsol'da turkce yazmak
> icin lat5-sun16 fontlari öngörülmü?! Ancak bu fontlar konsolda ii

İyi'den kasıt nedir? Nasıl daha iyi olduğunu izah ediniz, güzelce anlatınız,
Internet'te bir yere koyunuz.

Bu Türkçe meselesinden bıkmaya başladım....

Esen kalın,
Deniz