[Linux] Re: Liste kullanimi Konusunda

From: Deniz Akkus Kanca (deniz@arayan.com)
Date: Mon 10 Jun 2002 - 16:21:35 EEST

serdar balkan wrote:

> Linux mail listesini bir forum haline donusturmek bize
> daha fazla verim ve kolaylik saglayabilir mi?

Web bazlı forumlara sıcak bakmıyorum. Bir kaç sebepten dolayı:

1.Çoğu oldukça amatör görüntülü GUI'lere sahip. Bunun alternatifi de
yok. Web admin/forum admin ne uygun görmüş ise onu kullanmak
zorundasınız. Bunların çoğu filtreleme/threading/sıralama vb gibi bence
olmazsa olmaz özellikler taşımıyor.

2. Off-line çalışma mantığı yok. Özellikle uzunca bir yazıyı göndermek
istediğinizde, veya 3 gün önce biri bir şey yazmıştı diye bakmak
istediğiniz zaman sıkıntı yaratacak.

3. Bir gün sistemde bir çöküş yaşanır ise, hiç kimsede en ufak bir arşiv
bulunması ihtimali dahi söz konusu değil. Kalıcı bir ortam değil.

Buna karşıt, linux listesinin "forum" benzeri özellikleri var:

a. Gürültülü bir liste. Mesaj trafiği yoğun, herkes herşey hakkında
yazıyor.
b. Gerek gürültüsü, gerek listenin genel durumu yüzünden kullanıcılar
genelde dönemsel üye oluyorlar, veya dönemsel olarak listeyi takip
ediyorlar.

Bu ikisinin orta yeri bence orjinal USENET günlerinin çözümünü
gerektiriyor, yani newsgroup (NNTP). Dolayısıyla kullanıcı arabiriminde
seçim hakkı, istenirse yerelde arşiv biriktirme, vs. gibi özelliklere
sahip, fakat genel, gürültülü ortamlara uygun bir yapı.

Bu newsgroup genel hiyerarşiler (comp.os.* veya alt.* ) içerisinde
olabileceği gibi salt linux.org.tr sunucusunda tutulup USENET'in
geneline sokulmayabilir. Her halukarda bence bu camia için daha uygun
bir altyapı olur.

Bu arada grubun adının da "linux" olmaktan çıkarılıp daha genel bir isme
taşınmasını teklif ediyorum. Çünkü bu gruba "linux" özelinde olmayıp
genel her türlü açık kaynak kodlu yazılım sorusu/tartışması geliyor.
Örneğin bind hakkında sorusu olan bir kişi de buraya geliyor, bind'ı
Windows NT üzerinde çalıştırsa bile.

Bu genel tartışma ortamında istedikleri detayda tartışmada bulunamayan
özel ilgi grupları kendi posta listelerinde devam edebilirler. İhtiyaç
üzerine gruptan ileride de başka posta listeleri doğacaktır. Örneğin
yeteri kadar apache yöneticisi apache ile ilgili detay bir şeyler
tartışmak isterlerse, mevcut linux listesinin genel kalabalığı
içerisinde çok da faydalı olmayacaktır.

Bu şekilde genel bir newsgroup oluşursa, belki o zaman linux posta
listesi isminin çağrıştırdığı gibi "linux" işletim sistemine özel bir
şeylerin konuşulabildiği bir yer olabilir.

Esen kalın,
Deniz