[Linux] Re: İlgilenmeniz Dileklerimle

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 31 Jul 2002 - 14:41:53 EEST

Selamlar..

Linux'un icinde Windows aramazsaniz, Linux'un daha kolay oldugunu kesfedersiniz..

Biz bir internet cafe ile birlikte calisiyoruz. Cafedeki tum makinalara Linux kurduk. Herkes geldi gitti Windows aradi. Hep windows yokmu dediler. Oysa Virus filan dertlerinden biktigimiz icin windows kurmak istemiyorduk. Arkadaslar usenmediler hepsine Windows XP kurdular. Gene aynisi oldu. Gelenler illa da Win9X/ME istiyor. ICQ kullaniliyor. Webte sorun yok. CHAT'ta yapiyor. XP'nin calistirmadigi oyunlarida calistiriyor. Bunlarin CD'lerini ISO etmis bizim arkadas HDD'ye. Oradan oynayabiliyorlar. Fakat millet illada Windows istiyor. Makineler su an dual boot. Ama genellikle Windows calisiyor oluyor.

Bir serverimiz var. 2 Modem ile internete baglaniyor. Proxy islevi goruyor. Downloadlari (exe, nimda, vs.) bloke ediyor, Siteleri banliyor filan. Diger yandan DNS ve local stream server olarak calisiyor. TV karti var. Biraz kurcalarken nasil yaptigimida bilmiyorum ama, TV yayinini Stream olarak terminallere verebiliyoruz. Dileyen browser penceresini acarak TV izliyor. 14000 adet MP3 var. Bunlari web yoluyla musteriler dinleyebiliyor. Bunun yaninda benim islerim ve denemelerim icin MySQL, PHP, PostgreSQL sunucusu olarakta is yapiyor. Bu makine PIII 1000. 128 MB RAM SoftRAID-0 2 * 40 GB IDE ve 1 40 GB standalone IDE harddisk ile bu isleri nasil yapiyor benimde aklim ermiyor. Ama yapiyor. MIX diye bir xserver var. Onu Windows'ta calistiriyoruz. putty ile Linux'a baglanip CD yazma programiyla CD yaziyoruz.XMMS ile muzik caliyoruz vs. Arada bir sey isteyen oluyor. Ya bizim modemleri arayip baglaniyor, yada internetten ftp vs. ile bizden bir seyler alip veriyor..

Terminal isinde, teknik yonden hic bir sorun olmamasina ragmen insanlarin onyargilarini ve aliskanliklarini degistiremedigimizden basarili olamadik. Okulda vs. Windows ile kusatilmis insanlarin boyle davranmalari dogal. Yillik 100 Milyon $ minimum Windows icin Lisans ucreti oduyoruz. Buna, Server versiyonlari, checkpoint, MS-SQL, ORACLE vs. degil. Bunlari da toplarsaniz, 500 Milyon dolar civarinda bir parayi gereksiz yere boca ediyoruz. Cunku teknik olarak Windows'la yapilan hemen her seyi Linux'la yapmak mumkun. Toplasaniz 2000 isyeri icin AutoCAD, Photoshop gibi cok ozel durumlar cikar, sadece %5'e filan tekabul eden bunlar aslinda kabul edilebilir bir deger oluyor. Fakat yanlis politikalar yuzunden bu kadar parayi hem heba ediyoruz, hemde ulkemiz yazilim endustrisini boguyoruz. Yazilim endustrisi, LOGO, LINK gibi programlardan ibaret degil. Bugun bir ceptelefonu uretmek isterseniz size once yazilim lazim. Bir buzdolabi bile yakin gelecekte yazilim ile calisacak. Bunun 10 yil sonraki etkisi teknoloji uret
imi yapamaz sadece ucuz iscilikle montaj yapabilir bir ulke olmamizla sonuclanacak. Ucuz iscilik demekse, kisi basina GSMH'nin simdiki seviyeden daha dusuk olmasi ile mumkun. Buda sonucta giderek daha fakirlesmemiz anlamina gelecek. Evet, bir ulke icin bir kac sektor kritik oneme sahip stratejik sektordur. Bunlarin basinda gunumuzde Yazilim gelmektedir. Artik yazilim olmadan hic bir sey yapamazsiniz. Bizse Windows bagimliligi ile bu sektoru oldurmekte israrciyiz.

Saygi ve sevgiler..

31 Jul 2002 15:32 EEST tarihinde yazmışsınız: