[Linux] Re: Unix ve termlite

From: Enver ALTIN (ealtin@casdb.com)
Date: Thu 11 Jul 2002 - 15:50:02 EEST

On Thu, 2002-07-11 at 15:21, Ahmet FIRAT wrote:
> Tekrar merhaba

Merhaba,

> yine olmadi be unix e telnet benzeri bi programla baglanarak nasil grafik
> ortamini kullanabilirim onu ariyorum linux de yada unixde olan bi programmin
> grafik olarak almak degil amacim

Derhal :)

Unix turevi sistemler, grafik cizimler vs icin coook uzun yillar once
gelistirilmis olan X protokolunu kullanirlar. Bu protokol ile, ekranda
gosterilecek nesneler, resimler, cerceveler, pencereler, cizgiler,
sekiller vs. hersey vektorel olarak tanimlanir ve X adindaki ara katmana
teslim edilir. Bir X server, ilgili grafik donanimin ozelliklerini
bildiginden, kendisine gelen tanimlara gore ekranda gerekli cizim
islemlerini yapar.

X11'e gore, DISPLAY adindaki ortam degiskeni, kullanilacak X sunucunun
yerini, X gerektiren (grafik modda cizim yapmasi gereken) programlara
belirtmek amaciyla kullanilir. Format basittir:

DISPLAY=<adres>:<display_no>[.<screen_no>]

* [] arasi optional.

$ DISPLAY=1.2.3.4:0
$ xterm

yaptiginizda, xterm'in, 1.2.3.4 adresindeki sisteme bagli olan X
sunucuda, dolayisiyla o bilgisayarin ekraninda acildigini goreceksiniz.
Ancak ls diyecek olursaniz, ekrana gelen liste, xterm'i calistirdiginiz
bilgisayardaki dosyalarin listesi olacaktir.

Bu arada, sisteminizde startx diyerek calistirdiginiz X, herkesin
kendisine baglanarak ekrana garip birseyler cizmesine izin vermez.
Yetkilendirme ve erisim denetimi yine yerli yerinde.

X, temel olarak iki erisim denetimi metodu destekler:

- xhost metodu. X'e erisecek sistemlerin network adresleri (IP adresi)
denetlenir.
- xauth metodu (buraya bir mail-seminer yakisir dimi Murat? :)

Dolayisiyla, siz:

$ xhost +1.2.3.4

yaptiginizda, calismakta olan X sunucunuzun xhost erisim listesine,
1.2.3.4 i eklemis oluyorsunuz. Cikarmak icin ise:

$ xhost -1.2.3.4

yeterli. Daha sonra 1.2.3.4'e telnet/ssh vs ile erisiyorsunuz. Sonra o
sistemde:

$ DISPLAY=1.2.3.5:0 # Kendi adresiniz. Oradaki grafikler size gelecek
$ xterm

voila! xterm sizde.

X protokolunun, VNC ve digerlerine (pcAnywhere vs) kiyasla cok daha
hizli olabilecegini farkedeceksiniz ancak hatirlatmak istiyorum. X
protokolu raw data gonderir, herhangi bir compression/encryption
uygulamaz. Burada da SSH isleri hallediyor. Transparent
encryption/compression ile X-over-ssh tunneling yapmak mumkun. Mail
semineri bekleyin :)

Umarim ise yarar.

Saygilar

--
Enver (a.k.a. skyblue) - A potent hallucinogene

-- Attached file included as plaintext by Ecartis -- -- File: signature.asc -- Desc: This is a digitally signed message part

----------------------------------------------------------------------- Liste üyeliğiniz ile ilgili her türlü işlem için http://liste.linux.org.tr adresindeki web arayüzünü kullanabilirsiniz. Listeden çıkmak için: 'linux-request@linux.org.tr' adresine, "Konu" kısmında "unsubscribe" yazan bir e-posta gönderiniz. -----------------------------------------------------------------------