[Linux] Re: yeni bir disk ekleme

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 10 Jul 2002 - 12:50:34 EEST

Selamlar..

Makinayi kapatin, diski mumkunse mevcut dikin oldugu kabloya degilde, bostaki IDE portuna takin. Master/SLAVE vs. ayarlarina dikkat edin. Makineyi acin. BIOS'a tanitmaniz filan gerekmez cogu zaman. Linux kendisi IDE portlarini tarar, diski bulur.

Primary Master -> /dev/hda
Primary Slave -> /dev/hdb
Secondary Master -> /dev/hdc
Secondary Slave -> /dev/hdd

Bu tablodan diskinizin hangi cihaza karsilik geldigini bulun. Ornegin /dev/hdc

fdisk /dev/hdc
n -> yeni partisyon
p -> Primary

Bu komutlardan sonra yeni partisyonlar icin gereken silindir vs. degerlerini ayarlayin. "m" ile komut listesini gorursunuz. Disk yeni oldugu icin veri kaybi ihtimaliniz olmadigindan, ogreninceye kadar kurcalayin. Tek kosul, "fdisk ...." komutunda, her zaman yeni taktiginiz diski gostermeniz. Yoksa, mevcut diskinize gule gule diyebilirsiniz. Istediginiz sekilde partisyon tablosunu olusturduktan sonra "w" ile cikin. Simdi partisyonu formatlayin. Benim tavsiyem ext3 kullanmaniz. Olusturdugunuz primary partisyonlar 1,2,3,4 olacaktir. Extended olanlar ise 5,6,7,8... seklinde olacaktir. Diyelim ki diski tek bir primary partisyon yaptiniz:

/dev/hdc1

Bu partisyon olacaktir.

mke2fs -j -b 4096 /dev/hdc1

Format iside tamam. Bolca vaktiniz varsa badblock testi de yapabilirsiniz.

Simdi diski mount edin:

mkdir /mnt/yeni
mount -t ext3 /dev/hdc1 /mnt/yeni

/mnt/yeni'ye, varsa bu diskte olmasini istediginiz bilgileri aktarin. Sonra bunu ayirin:

cd /
umount /mnt/yeni

Var dizinine bu diski baglayin:

mount -t ext3 /dev/hdc1 /var

Artik diski kullanmaya devam edebilirsiniz. Diger yandan reboot sonrasi tekrar baglanmasi icin,

/etc/fstab'in sonuna:

/dev/hdc1 /var ext3 defaults 0 0

satirini ekleyiverin.