[Linux] Re: mail seminer konusunda

From: Faik UYGUR (faikuygur@ttnet.net.tr)
Date: Sun 07 Jul 2002 - 15:23:22 EEST

Selam,

> [...]
> hatmetsin :) sonra alsin TLK i okusun (eski ama iyi), Oncelikle C ve asm
> ogrensin. asm den ben de cok cok anlamam ama C i iyi bilmesi lazim ki
> ben programci degilim. Ondan sonra linux-0.1 alsin kodu incelemeye
> baslasin. 2.2, 2.4 ile filan baslamasin. sonra eklemeler yapsin en guzel
> ogrenme yolu bozsun, soksun duzeltsin. sonra da devam etsin.
> Ben insanin kendine guvenmesi gerektigini dusunuyorum ve arastirmaci
> kisiligi olmasi gerektigini. en buyuk eksikligimiz bence bu. Yok
> egitim dandikmis, yok duzgun ogretilmiyormus filan falan bence

Kesinlikle katılıyorum. Bir yerlere gelebilmesi için insanın sadece
kendine güvenmesi ve sadece çalışması yeterli. Mutlaka başarılı
olacaktır. Hiçkimse çalışmadan, gayret göstermeden bir yerlere
gelemez. Tanınmış kernel hackerların da hepsi bu yollardan geçti. Alan
Cox la ilgili bir röportaj okumuştum zamanında, adam kernel'a
networking kısmındaki bugları düzelterek başlamış ve TCP/IP ve
networking hakkında ne biliyorsa o gün internetten downlad etmiş!...
Dave Jones mesela 4 senelik bir linux geçmişi var ama adam şu anda
aktif olarak development ta yer alıyor. Görevi 2.4 deki düzeltmeleri
2.5 a aktarmak. Adam'ın linux u makinasına kurduktan 6 ay sonra,
gonderdigi patch official tree ye girmis. PCI optimizasyonu ile ilgili
bir patch yazmis. Kernel-janitor isimlide guzel bir projesi var.

> ki bugun Internet diye birsey var istemedigin kadar bilgi var
> onunde.

Evet hakikaten çok şanslı bir nesiliz.

> Bunlarin yaninda surekli arastirma ama surekli. 8-10
> yaslarinda bilg ile tanisip programlamaya baslamis insanlar var ve ben
> onlara imreniyorum bu yaslarda baslasa idim kimbilir neler yapardim diye
> bunu ise ancak 10 yil sonra gorebilecegim o yaslarda baslasa idim neler
> yapabilirdim seklinde.

Aynı sıkıntıları bende çekiyorum. Benim linux geçmişim de 2 sene ne
yazıkki. Ama zararın neresinden dönsem kar diye bakıyorum. Şanslıyız
ki önümüzde open source gibi mükemmel bir oluşum var, ve bundan
yararlanabiliyoruz.

> Bu yuzden ben anlamiyorum insanlarin bunlar karmasik, surasi soyle, yav
> biz nasil yapicaz filan demelerini. Ustune alinma lutfen Baris bunlar
> benim icimde olan seyler ve sanirim haykirmak istedim.

Benimde üzüldüğüm konu neden ülkemizden bir tane olsun tanınmış bir
kernel hacker çıkmadığı. Eminim ki bir gün birileri bu alanda bir
yerlere gelecek ve eminim ki o insanlar bu listeden çıkacak. Ben
diyorum ki neden birlikte çalışmıyoruz, neden bir kernel listesi
açmıyoruz da orada ilgilenen insanları toplamıyoruz. Neden kendimizin
bir kernelnewbies listesi yok. Ben 6 ay gibi bir süredir kernel la
ilgileniyorum daha linux kernel a spesifik olarak girme fırsatım
olmadı sadece gelen UNIX kernel mimarisi çalıştım. Öğrendiklerimi de
denemeye çalıştım. Sourceforge da bir proje başlattım. Funix isimli
bir kernel yazıyorum. Adresi şöyle:

http://funix.sourceforge.net

Kesinlikle bir işletim sistemi yazmak gibi bir amacım yok, bu benim
müsvettem gibi bir şey.. koddan göreceksiniz zaten :)
Yeni başlıyacaklar veya ilgilenenler varsa linux-0.0.1 den önce
buna bakmalarını tavsiye ederim. AT&T syntax ı biraz karışıktır
ayrıca gcc inline assembly de bayağı bi zor gelebilir burada assembler
olarak nasm kullandım intel syntax i daha anlaşılır geliyor bana.
Linux'un 0.0.1 bile yeni başlıyacakların gözünü korkutabilir. Benim
projemde en azından linux 0.0.1 e bakıp anlayacak bir temel
edinilebilinir.

Son olarak söylemek istediğim şu hiç kimse linux kernel gibi dev bir
yazılımın tamamını anlayamaz ve üzerinde çalışamaz. Bu tip kişiler
varsa bile sayıları çok çok azdır. Herkes belli alanlarda uzmanlaşır
bu kişinin ilgi alanına göre değişir. Fakat çoğu kaba taslakta olsa
neyin nasıl çalıştığını bilir tabiki. Öncelikle bence bu bilgi
edinilmeli daha sonra istenilen alanda çalışır. Bu VM olabilir, bir FS
olabilir, networking olabilir. Daha çok çeşitlendirilebilir. Bunların
hepsi zaten kendi içinde bir derya. Örneğin linux USB projesinin
lideri Greg Kroah dır. Adam'ın alanı USB ve Hotplugging. USB kendi
için de bir buyuk proje.. Orada yapılan herşey Greg e gonderilir o da
Linus gonderir.

Bence bir kernel listesi açılmalı ve tıpkı kernelnewbies listesinde
olduğu gibi yeni başlayanlara yardım edilmeli yol gösterilmeli ve bir
yerlere gelmiş insanlarda aralarında bilgi paylaşımında bulunarak
kendi bilgilerini ilerletmeli.

İyi çalışmalar,