[Linux] Re: Hakkı öcal

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Wed 03 Jul 2002 - 22:57:07 EEST

Selamlar..

03 Jul 2002 20:12 EEST tarihinde yazmışsınız:

> Kimi zaman sert olunsa da, Serdar Köylü gibi konuşulmadığı sürece, her
> ortamda ve herşey tatışılabilir. İsterse konuşma boş olsun. Sonuçta

Oncelikle her ortamda her sey konusulmaz. Bu boyle bilinir, gelenek, gorenek vs. mevzusu olarak boyledir, bu birincisi..

Ikincisi, gene ustunuze cok sey alinip, devamini okumayabilirsiniz ama, ben genede devamini yazacagim, okumaniz, Bilgisayar basindaki hayatinizdan ziyade tum hayatiniz icin faydali olacaktir.

Bilmiyorsan sus, adam sansinlar gibisinden bir atasozumuz vardir. Eger bir toplulukta, bilhassa konunun ozellikle belirtildigi bir yerde oyle her bir sey konusulmaz. Kanarya sevenler cemiyetinde karga daha guzel konusuyor derseniz dogal tepkinizi alirsiniz. Ayni sekilde kanaryanin kuyrugu maviyse erkektir gibisinden mesnetsiz bir laf atarsaniz gene ayni sekilde tepki alirsiniz.

Sizinkisi bu sekilde bir davranis. Oncelikle bizler kafamizi penguenin bir yerlerine sokup, baska seyleri gormuyor degiliz. Siz daha cikiyor cikmiyor derken, pek cok Windows surumu, Beta olarak elimize geciyor. Siz daha onun neye benzedigini gormeden teknik spec.lerini, susunu busunu cikarmis oluyoruz. Bu sadece onun icin degil, BSD'ler, UNIX'ler vs. icinde ayni sekilde gidiyor. Dahasi, bu listedeki coguyla yakindan tanisiriz, sadece Linux degil, Windows'un da pek cok ozelligini masaya yatiririz. Aslolan sudur, MS zaten hic bir zaman yeni bir sey yapmaz. Bu nedenle mesela deriz ki "ActiveDirectory diye bir yenilik var, su bizim LDAP'in soyle bir versiyonu.. YEni bir Auth. mekanizmasi var, Kerberos 5.0 Vardi ya.." gibisinden birer cumleyle aktarmamiz yeter. Anlayacaginiz biz sizin gibi yarim bilgimizle konusmayiz.

Diger yandan, siz hic Akgul Hoca veya Gorkem Beyle oturup konustunuz mu ? Yuz yuze ? Onlarin Linux'u patentlerine aldiklari gibi bir yaklasima nerden variyorsunuz ? Yargisiz insaf dedikleri bu degil mi ? Bugun yarin, Ankara Universite'sinde bir seminer var. Akgul Hocamiz mutlaka katilacaktir, Ankara'da olursa.. Gidin kendisine sorun. LKD olarak pek cok sey borclu oldugumuz bu hocamiz icin degil size, basbakan'a bile tek bir laf soyletmem. Soylerseniz, karsinizda once beni bulursunuz.. Bu listede bilinmez ama, baska Listelerde, Akgul hocaya catanlara, Onun tuvalete yaptigi kadar ulkeye faydaniz olsun da oyle konusun seklinde cok soylemisimdir, burada da soyluyorum, Akgul hocamin tirnagi kadar faydaniz olsun once Linux'a sonra cikip bir seyler diyecek yuzunuz olsun.. Gerci, daha cok kendi gecimi icin yapmis olmasina ragmen, Gorkem Bey'inde bu konuya bolca katkisi olmustur. Karsiliginda para kazanmis, iyi de etmis. Sizde yapin sizde kazanin. Urettiginiz deger Linux'a kalici olduktan sonra. Kimse gidip Alan COX'
a tu kaka niye demiyor ? RedHat'le birlikte ? Son bildigim Alan orada calisiyordu, onlarda yapiyorlar ve satiyorlar, ama RPM gibi yadsinamaz bir faydalari da var.. Onlara niye kimse cit cikarmiyor ? Ya SuSE'ye, Caldera'ya..

Once, biraz neyin ne oldugunu ogrenin. Windows'un cokup durmasi yuklenen DLL'ler sebebiyle degildir. Kernel kodu ile user space'in icice gecmis olmasindan kaynaklanir temelde. Diger yandan NT serilerinin garip bir thread anlayisi vardir. Sozde pre-emptive olduklarini iddia ederler ama, uygulama kendini sync edip, durdurulamaz bir donguye girebilir. Fiber modeliyle birlikte bu sekilde calisma, bilhassa sync-io islemlerinde thread performansini artirir. Fakat sistem stabilitesini dusurur. Bilhassa Windows 9x/ME/XP Home serisinde bu olay cok daha belirgindir. Bunlarin pre-emptive olmadiklarini soylerseniz hata etmis olmazsiniz. NT serisi oldu. W2K serisinde, kernel monoblock olup driverler icin microtimer rezulasyonlu hooklar saglar. Boylece driver kendini unbreakable state'te tutabilir. Bu sayede surucu sorunlari bir hayli azalir. Fakat ayni metodu aslinda bir surucu olmayan IIS gibi programlarda kullanir. Muthis bir performans getirisi saglamasina ragmen, bilhassa sistemde basit bir saat bile calissa yeterli
sync thread destegini alamayacagindan que edilen eventlerin birden kernele handle edilmesiyle sistem kararsiz hale geliverir. Cunku async signaling mekanizmasi implement edilmemistir. Bu sadece sistem driver ve kernel level thread handling mekanizmasinin getirdikleridir. Windows bazi registry ayarlariyla bu handling icin kullanilan many-to-many tablolarini oncelikle iyice test eder. Fakat CPU yuku olaganustu artar. Bu nedenle varsayilan olarak bunlar kapalidir. Diger yandan RAW dosya sistemi, Enterprise level bir uygulamanin saglamasi gereken guvenlik hooklarina ve ACL destegine sahip degildir. Ayni sekilde bir DLL registration sistemine sahip degildr. Bu, soylediginiz DLL cakismalarina neden olur. O sizin meshur Digital Imza ise bir balondan ibarettir. Soyleki, bir driver'in MS sertifikasyonu, onun uygun VDL template ile olusturulmus olup olmadigina bakar. Yeni sistemelerde bu VDL, WDM modelini sunar. WDM modeli, interrupt ve que yonetimi bir hayli duzelitilmistir ama hala eski VDL modelinin ozelliklerinid
e tasir. Eger Bounced DMA gibi bir sey kullanacak olursaniz, DMA bufferlerinizin nasil handle edilecegini belirleyemezsiniz. Buda bilhassa raster cihazlari, TV, DirectX VXD gibi seylerde sorunlar cikarir. Yani MS onu on kerede imzalasa o model ile beladan kurtulmaniz mumkun degildir. Daha girelim mi ? Mesela cache yonetim sistemine, low level IO icin kutuk besleme ve DirectDMA sorunlarina bir dalalim mi ? Daha hatta, NTFS'nin garabetliklerinede dalabiliriz. CPU handling icin ne kadar berbat bir MTRR ssitemi kuruldugunu da inceleyebiliriz. Siz isteyin yeterki.. Size iyice bir Windows'ta ogretiriz.. Dilerseinz ust seviyeye de cikariz. ActiveDirectory'nin nasil yarim yamalak bir implemantasyon oldugunu, KRB5'in kirpilan token accepting metotlarinin hangi dertlere deva olacaginida yazariz. Ama bize, bilmem nereye bilmem neresine bilme ne dugmesine tiklat gibi uzun ve zahmetli yollari guzel ve kolay diye gostermeye calismayin. Hic birisi "echo 1>/sys/net/ipv4/ip_forward" kadar cabuk yapilamaz, tarif edilemez, kol
ay ogrenilemez, o kadar da etkili olarak calisamaz.

Asil sorununuz burada. Bilmediginiz seyleri biliyor sanip, onyargilarla filan atliyorsunuz konuya. Saniyorsunuz ki cevrenizde oynadiginiz script kiddie'ciligin burada da kabul gorecegini filan saniyorsunuz. Ama burasi maalesef, script kiddie'ler icin degil. Diger yandan oyle cikip, kendisi bir satir .po dosyasi bile editlemeden, "Yok turkceleme kotu, yok soyle, vay boyle" diyenlerin konusabilecegi bir yer hic degil. Yaparsiniz, Akgul Hocanin yaptiginin yarisini, Gorkem'in yaptiginin yarisini sonra cikar bunlar benim onumu tikiyor dersiniz. Ama siz ne idugu belirsiz bir nick edinmis olmaktan baska bir meziyet sahibi olmadiginiz surece bu mecrada soz sahibi olamazsiniz. Ogrenmek isterseniz, gelin, ogretmek isterseniz gelin. Bilgiyi paylasmak isterseniz gene gelin. Ama bizim hevesimizi kiracak, gereksiz yere boyle uzun seyler yazdiracaksaniz, hic gelmeyin. Oturun, dinleyin. Ogrenin. Sonra bulursaniz, sen yaniliyorsun deyin. Benim burada sizin gibi yarim yamalak script-kiddie tayfasina ayiracak zamanim yok.. Otu
rup Windows'un incigini anlatmaktansa, ls komutunu anlatmayi her daim oncelikli dusunurum. Benimle tartismaya girecegin de en az benim kadar bir seyler bilmesini beklerim.. Eger o beni geciyorsa da, onunde saygiyla egilirim. Ama hic bir zaman sizin gibi birisinin cikip burada osuruktan teyyare edebiyati yapmasini da kabul edemem, gozlerimi yumar agzimi acarim. Liste benim degil, size gidin diyemem ama, benimle ayni metroda olmanizi da salik vermem.. Anlayan anladi ne demek istedigimi, siz hic kafa yormayin.. Sen biraz istirahat et derse sevgili Liste adminlerimizde buna da katlanirim seve seve.. LKD baskanina boyle satasmada bulunan birisine de cevap verecek birileri cikar her daim merak etmeyin..

Saygi ve sevgiler..