[Linux] Re: Kar modelleri, surdurulebilirlik vs...

From: Serdar Koylu (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Thu 01 Aug 2002 - 14:06:16 EEST

Selamlar..

01 Aug 2002 11:37 EEST tarihinde yazmışsınız:

> [...]
>
> Iki farkli gorus var. Caldera'cilar diyor ki, acik kaynakci linuxcular
> zarar edip duruyor, para kazanamiyor, acik kaynagin surdurulebilir finansal
> bir modeli yok, acik kaynak linux bundan sonra yasamaya devam edemez, bir
> sekilde lisans, abonelik, vs. bir para alabilmek lazim kullanan musteriden.
> Hem Microsoft milyonlarca dolarlik reklam reklam butcesine sahip, her
> musteri "arkasinda buyuk bir sirketin destegi olsun" diyor, baska turlu
> nasil rekabet edecegiz MS'la, Linux da zaten bu yuzden gelisemiyor, buyuk
> sirketlere "enterprise network"lere giremiyor diyorlar.

Eger Caldera'nin yaptigi gibi yaparsanzi kar edemezsiniz bu alemde. Bedavasi olan bir sey parayla satmak zordur. Sizin ona bir katma deger eklemeniz sart olur. Caldera, guzel ve cici projeler koydu. Odul alanlar bile oldu ama yillardir ortada bir sey yok. Yani projeleri calismadi. Bu projeleri one surerek guzelce sattilar. Ama fos cikti ve piyasa itibarini kaybetti. Koltuk basi lisans ucreti vs. biraz zor.

> [...]
> kullaniliyor, kucuk networklerde ciddi pazar payi var, Linux'a destek
> giderek artiyor, buyuk sirket uygulamalarina da zaten daha Yuksek
> Bulunurluk ve Yuk Dengelemeyi 2.4 kernal'inda desteklemeye basladi, asil
> bundan sonra Linux ve acik kaynak yazilimin gelismesi durdurulamaz, teknik
> destek verebilen profesyonel sirket sayisi artip insanlar linux'a guvenip
> alistikca, zamanla piyasada baska isletim sistemi, acik kaynak olmayan
> program kalmayacaktir. Acik kaynakli ozgur yazilim, tipki sanayi devrimi
> gibi bir uretim devrimidir, buna direnenler kaybedip, ayak uydurabilenler

Linux kodu yazan hemen hic kimse bu isi para kazanmak icin yapmaz. Ama birilerinin bu kodlardan para kazanmak istemesine karsi cikmaz. Bu durumun dogal getirisi Linux ve uzerindeki kodlarin daha saglam, daha guclu olmasi hedefidir. Fakat herkes bu isi bir tur hobby olarak yaptigi icin ilerleme cok yavas oluyor. Malum, yavas giden yol alirmis. Bu noktadan bakinca belki cok kisa vadede degil ama uzun vadede Linux'un cok daha gelisecegi muhakkak. Cunku beklenti herkesin Linux kullanmasi degil, Linux'un daha iyi olmasi. Yuk dengeleme ? Kimsenin cluster heyecani yoktu onceleri. Bu nedenle de kimse ugrasmiyordu. Simdilerde her taraf bilgisayar olunca milleti bir de bu heyecan sardi. Ustelik endustrinin de buna ihtiyaci var. Bu nedenle SGI gibi sirketler buyuk destek veriyor. Sonucta Cluster isleri de boylece ilerlemeye basladi. Cok yakinda enteresan clustering islevleri gorecegiz.

> Aranizda yillardir Linux'cu olan, bu konuda is yapan, piyasada olan
> insanlar var. Ben bu konulari disaridan takip eder durumdayim, ben ne desem
> haricten gazel okumak. Bir yandan ideallerime en uygun uretim modeli acik
> kaynak, ote yandan hani kendim bir yazilim sirketi sahibi olsam, acik
> kaynak yazilim gelistirmeye kaynak ayirir miydim pek emin degilim...
>
> Sektorde cok uzun suredir calisan insanlar var listede, yorumlarinizi almak
> istedim...

Linux herkesin mali. Bu nedenle para kazanmak icin onu satmaya calismak havanda su dogmek olur. Onu ya cok onemli olcude ozellistereceksiniz yada onun destegi egitimi vs. ile para kazanacaksiniz. Temelde konu bundan ibaret.

Fakat gunumuzde terk edilmeye baslanan bir yaklasim var. Eskiden millet isini yapacak sistemi alirdi. Makine neymis, sistem neymis, program neymis ugrasmazdi. Anahtar teslimi komple cozumler kurulurdu. Simdilerde herkes kendi kafasinca PC aliyor, Program aliyor vs .kullanmaya cikiyor. Sorunda burada basliyor. Cogu zaman sistem beklentileri karsilayamiyor. Sonucta ongorulemeyen giderler buyuyor, kurulum maliyetleri cok fazla sisiyor. 55 personelin bordrosunu yapmak icin, sadece 26 musterisi bulunan sirketin musteri islerini takip etmek icin ORACLE, MS-SQL gibi sistemler aliniyor. Bunlarla birlikte sistemlerin isletme maliyetleri de cok yukseliyor. Linux bu konuda su anda cok etkisiz kaliyor. Cunku nihai kullanici icin isyerlerine ozel uygulamalar cok yeterli degil. Linxu'la calisan saglam bir bordro, ticari on ofis programi, muhasebe programi, Personel takibi vs. olsaydi en azindan ulkemizde penetrasyon 3-4 misline katlanabilirdi. Eger bu boslugu doldurmayi ve bu acidan para kazanmayi dusunen birileri cikarsa
 kisa vadede iyi paralar kazanabilir.

Saygi ve sevgiler..