[Linux] Kar modelleri, surdurulebilirlik vs...

From: Ozer Tayiz (otayiz@superonline.com)
Date: Thu 01 Aug 2002 - 11:35:16 EEST

Merhabalar,

Ben bir sey sormak istiyorum. Internette bir suredir UnitedLinux,
Caldera'nin tutumu, acik kaynak yazilimin finansal olarak uygun bir gelir
modeli sundugu-sunamadigi vs. gibi tartismalari inceliyorum.

Iki farkli gorus var. Caldera'cilar diyor ki, acik kaynakci linuxcular
zarar edip duruyor, para kazanamiyor, acik kaynagin surdurulebilir finansal
bir modeli yok, acik kaynak linux bundan sonra yasamaya devam edemez, bir
sekilde lisans, abonelik, vs. bir para alabilmek lazim kullanan musteriden.
Hem Microsoft milyonlarca dolarlik reklam reklam butcesine sahip, her
musteri "arkasinda buyuk bir sirketin destegi olsun" diyor, baska turlu
nasil rekabet edecegiz MS'la, Linux da zaten bu yuzden gelisemiyor, buyuk
sirketlere "enterprise network"lere giremiyor diyorlar.

Acik kaynakcilar da diyor ki, yaw linux batsa, gelisemese, buraya kadar da
gelemezdi, bunlar FUD'dir, simdiye kadar Linux ve acik kaynak yazilim
yapamayacagi soylenilen herseyi yapti, web serverlarda %70 Linux+PHP+Apache
kullaniliyor, kucuk networklerde ciddi pazar payi var, Linux'a destek
giderek artiyor, buyuk sirket uygulamalarina da zaten daha Yuksek
Bulunurluk ve Yuk Dengelemeyi 2.4 kernal'inda desteklemeye basladi, asil
bundan sonra Linux ve acik kaynak yazilimin gelismesi durdurulamaz, teknik
destek verebilen profesyonel sirket sayisi artip insanlar linux'a guvenip
alistikca, zamanla piyasada baska isletim sistemi, acik kaynak olmayan
program kalmayacaktir. Acik kaynakli ozgur yazilim, tipki sanayi devrimi
gibi bir uretim devrimidir, buna direnenler kaybedip, ayak uydurabilenler
kazanacaktir....

Aranizda yillardir Linux'cu olan, bu konuda is yapan, piyasada olan
insanlar var. Ben bu konulari disaridan takip eder durumdayim, ben ne desem
haricten gazel okumak. Bir yandan ideallerime en uygun uretim modeli acik
kaynak, ote yandan hani kendim bir yazilim sirketi sahibi olsam, acik
kaynak yazilim gelistirmeye kaynak ayirir miydim pek emin degilim...

Sektorde cok uzun suredir calisan insanlar var listede, yorumlarinizi almak
istedim...

Saygilar, sevgiler, hurmetler...

Ozer Tayiz.