[linux-programlama] Re: Rv: Re: Rv: Platformlar, Diller

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Thu 16 Sep 2004 - 11:12:21 EEST

Selamlar..

> İşte mesele burada. "Nerede var?" İnsanlar gerçek dünyada kod yazarken
> web'de API avına çıkmak istemiyorlar. 2-3 değil de 20-25 kişilik bir
> ekibiniz varken hele bu olacak şey değil.

Google yeterince yeterli bir kaynaktir. Ama, python.org genel olarak bu
islerin hepsine yeter..

Python icin sihirli degnek demiyorum.. Boyle anlamayin. Ama onun kendi
sistematigi var bu sistematik icinde yeterli altyapiyi da sunuyor. Bu
altyapi ise, guncel projelerin pek cogundaki gereksinimlere cevap
verecek duzeyde..

> PHP'de tek kaynaktan spesifik ve ciddi miktarda API'ye dair bağlantı ve
> belgeleme bulmak; bunların entegre olduğunu görmek mümkün. Java için bunun
> daha da iyisi var sonuçta. Ama Python için bu derece bir ortam yok henüz.

Python daha iyi belgelenmistir, benim gorusum. Ama, Python PHP gibi
spesifik bir amaca yonelik degil. Bu yuzden her nesne vs. generic
anlatilmak durumunda. Hal boyle olunca elbette oradaki bir yerlerde olan
atiyorum, xml.pickle gibi bir fonksiyonun WEB'te nasil guzel olabilecegi
gosterilemiyor.

Python'un asil derdi, generic bir dil olmasidir. Siz olaya WEB acisindan
bakiyorsunuz. ZoDB ile ugrastiniz mi ? Python'un WEB'lestirilmis hali
denebilir Zope icin. Bana ne wml olarak, html olarak, xml olarak ivir
zivir olarak veriyi gosterebiliyor olmasindan. Eger kabiliyetleriniz bir
gridi html icine gomup gosteremeyecek kadar sinirli ise ugrasirsiniz jsp
vs. ile.. Ayip degildir. Ama ben iddia ederim, sizin JSP, embbedded grid
vs. ile yapacaginiz her seyi, ayni zamanda JS+DHTML ile yaparim.. Dahasi
kimseye bir kurus lisans parasida vermem, Grid icinde benim
fonksiyoneliteme uymayan fazlalari cikarmak, eksikleri koymak gibi
lukslerimde oluverir. Hatta, kafam atarsa bunu widget haline bile
ceviririm.. Hepsini de bir pyc icine dolduruveririm..

FORTRAN'i bilirmisiniz ? Eger isiniz yorunge hesabi cikarmaksa
FORTRAN'dan iyisini bulamazsiniz.

Ayni sekilde, WEB tabanli uygulamalari baz alip Java soyle ucar boyle
kacar derken, Python zayiftir bu mevzuda diyorsunuz. Java'da her zaman
python'dan performans olarak geri kalir ya buna ne buyurursunuz ? Dahasi
mesela .NET destegi? Programcilik WEB dizaynindan ibaret degil sadece..

> Java Server Faces. Standart GUI bileşenlerini doğrudan web sitesine gömüp,
> GUI bileşenlerinin (view) normal iletişimlerini HTTP üzerinden yaparak HTML
> ve JavaScript ile asla veremeyeceğiniz görselliği tarayıcı içinde sağlıyor.
>
> Mesela JBuilder X'i HTML'e gömerek yazabilirsiniz. :-)
>
> Önümüzdeki yıllarda en ilgi çeken J2EE teknolojisi olacak.
>
> Sun'ın kendi implementasyonu dışında bir iki GPL proje de var. :-)

Eee, bu ne ifade eder ? Web tabanli uygulamalar boyle mi olacak ? Bence
yaniliyorsunuz. .NET gelip J2EE'yi bir guzel dovecek. Python da .NET
destegi ile Javadan one cikacak. Olmamasi icin bir sebep var mi ? Var,
mesela Python icin bir IDE yok ? Huh, parayi verirseniz bol miktarda
var.

> Aslında tam olarak çıktı değil; eski kodlarınız takır takır çalışır. Ama
> arkada Sun'ın ilk implementasyonu değil Hibernate olur. :-) Yani platformda
> kaybolan bir şey yok.

> E her problem için ayrı çözüm. :-)

> İşte platformlar ve uygulama çatıları bu soruları sormayı bilmeyen insanlara
> biraz yol gösteriyorlar. Zaten o yüzden bu kadar popüler oldular ya.

Aslinda degil. Problem bir tane.. Yarim akilla programciliga soyunmak..
Elbette boyle olunca herkes bir seyleri allayip pullayip eksik akli iste
bu tamamlar diye atiyor ortaya ve bu boyle gidiyor.

Sonuc: Eksik akilla yapilmis projelerde gereksiz yere hantal, pahali,
esneklikten uzak oluyor. X birimde yapilacak is cikiyor x10 birime.
Accidential algoritma degisiklikleri Essential algoritmanin onune gecip
gidiyor. Sonucta az isi cok is yapip is yaptigimizi saniyoruz. Cathedral
And Bazaar, No Silver bullet gibi klasikleri bir iyice okuyun. Eksik
implementasyonun nasil kansere dondugu iyi anlatilir.

Programciligin en buyuk sorunu, visualize edilememesidir. goremezsiniz
su bu borudan geliyor, surada kayniyor, burada pistonu itiyor.. Bin bir
yerde buhar kacirir, rezonansa gelir titrer kulakciklari zorlar ha koptu
kopacak vs. olur...

Biraz eksik aklinizi tecrube ile (mevcut tecrubeleri kulaga kupe etmeyi
ogrenmekte iyi bir tecrubedir) kapatmayi ogrenirseniz, sonucta iste bu
makineyi gozunuzde canlandirabilirsiniz. O zaman zayif boruyu, eksik
gostergeyi vs. gormeniz kolaylasir.. Bu da kod yazmanizi ve kodun dogru
duzgun yazilmasini/surdurulebilmesini kolaylastirir..

Software muhendisliginde henuz cevabi verilmemis tonla soru vardir.
Brooks bunu guzel ifade eder. Kimyacilar, laboratuvarda izlenen yolun
endustride islemedigini cok iyi tecrube etmisler, endustriye uyan
cozumleri gorme yetisini gelistirmislerdir. Ama henuz SW icin bunu
soyleyemiyoruz.. Bakalim. Deniz suyunun tuzunu ayirmak ne kadar kolaydir
? Ama konu gunde 7 Milyon litre deniz suyu ise buzenbeki yonteminiz ise
yaramayacaktir.

Bu kavga bitmeyecektir. Yeni yetmeler, Java, XML, Entity Bean, .NET,
ActiveX, Vis.BASIC vs. bir suru seyi birer sihirli degnek olarak
gormeye, ama maalesef sonunda o degnek tarafinda da dovulmeye devam
edeceklerdir.

Neyse kisaca, ne API, ne framework, ne de language olarak, sihirli
degnek yok. Aramayin bulamazsiniz. Metodolojik olun. Gereksinimlerinize
bakin. "Kolay olmali" bir gereksinim degildir. Simplicity, ki KISS
kaidesinin belkemigidir, "Easy" demek degildir. Dusundugunuz aracin
sizin isteklerinize ne kadar uygun olduguna bakmadan Java, XML ucuyor...
Diye atlayip kendi kendinize zulm etmeyin..

Saygi ve sevgiler..