[linux-programlama] Re: LMI

From: Serdar KÖYLÜ (serdarkoylu@fisek.com.tr)
Date: Fri 09 Jul 2004 - 16:20:51 EEST

Selamlar..

> Merhaba Enver,

> Shell uzerinden calismaya alisik olan programcilarin biraz zoruna gitse =
> de,
> Apache, Bind, Djb, Sendmail, QMail, i=FEletim sistemi kaynaklar=FD, =
> donan=FDm
> kaynaklar=FD hepsi i=E7in birer provider geli=FEtirilebilece=F0ini =
> umuyorum.

Teoride mumkun, fakat pratikte zor, cok zor.

Oncelikle bunlarin hemen hicbiri belli bir model sunmuyor. Her uygulama
kendi basina bir yol cizmis, o sekilde gidiyor. VirtualHost nedir? Boyle
bir tarif yok HTTP'yi tarif eden RFC uzerinde. Bir yerde (iste buna
bazilari VirtualHost filan derler) gibi bir geveleme mevcuttur.

Diger yandan sistem modeli ve sistem uzerindeki API'ler yeterince
standart degildirler. Mesela authentication icin Windows bir provider
sunar, bizde PAM, plain-text, LDAP vs. bolca seyler bulunur.

> Burada takildigim nokta su, arka planda calisan, nesne tabanlar=FDn=FD =
> tutan,
> bunun yaninda sorgulari ayiklayan sistem ile programlama arayuzunu nasil
> konusturabilirim?

Biz bunu dusunduk. Oncelikle yapilandirma degistirmek yerine bir is
istemek kavramini one getirdik ki, farkliliklar olsa bile abstract bir
API uzerinden is yapabilelim. Bunlara Configuration Objects dedik.
Tamamen abstract ve araclara (uygulamalar) dayanmayan, bir aracin
baskalarindan ne isteyebilecegine dair bir model. Bunu idare edecek
sistemede COMAR dedik.

COMAR, yapilandirma isi yapmaz, fakat ondan istediklerinizi araclarin
sundugu "provider" nesnelerine iletir. Bu nesneler artik yapilandirma mi
yapar (edit /etc/*.conf), komut satirina bir parametre mi ekler, bildigi
gibi yapar ve istenen sey gerceklesir. Bu, tamamen network transparent
olarak yurutulebilir. Dahasi cesitli gorevler cesitli sekillerde onay,
trigger vs. mekanizmalarina tabi tutulabilir vs. vs.

Sizin de "yapilandirma" yapmaktaki asil niyetiniz, aslinda bir gorevi
yerine getirtmek degil mi? Burada ornegin, postfix'e alias eklemek
degilde, MSG Transport nesnesine "Suraya giden mesaji buraya gonder"
gibi bir tanim soyluyorsunuz. alias mi ekler, gider maillist'mi kurar,
uucp mi kullanir, LDAP'a mi yazar, /etc/postfix/virtual'ami sizi
ilgilendirmez artik.

> Proje teoride bile olsa, hatta benim bunu yazacak kadar Linux birikimim
> olmasa da yararli bir proje olacagini dusunuyorum.

Elbette. Eger ilgileniyorsaniz,

http://www.uludag.org.tr

Buradan COMAR linklerini takip edin, svn uzerinde, COMAR ile ilgili bazi
kodlar ve SXW dokumanlari bulacaksiniz, bir gozatin. Ayrica comar ve
comar-devel listeleri var, arsivlerine bakabilirsiniz. Uye de
olabilirsiniz. Katkilarinizi gormek bizi ziyadesiyle mutlu edecektir.

Saygi ve sevgiler..