Re: [Linux-sunucu] Centos hakkinda

From: Mehmet Ekiz (ekizm@tbmm.gov.tr)
Date: Fri 07 Jan 2005 - 18:25:18 EET

Selamlar,

CENTOS, WHITEBOX, TAO, SCIENTIFIC bunların hepsi RHEL klonları.

RHEL yerine kullanabilirsiniz ama korkarak :)

RHEL kullanmanın gerekçesi nedir:
1. Uzun süre güvenlik güncellemesi yapılacağı sözü verilmiş olması,
2. Sertifikasyonlu bir uygulama (Oracle-IBM DB2 vs.) sadece RHEL
üzerinde destek veriyor olması...

Eğer özellikle birinci madde için kullanacaksanız herhangi bir klonu
kullanabilirsiniz.

İkinci için kullanacaksanız test ortamlarında klonları
kullanabilirsiniz. Gerçek ortamlarda firma örneğin Oracle, işletim
sistemi "lisanslı RHEL" değilse destek vermeyecektir. Eğer bu
şirketlerin desteği sizin için "hayati" ise, 10000$ bu firmalara
verirken, 1000$ da RedHat'a verin derim.

Teknik olarak baktığımızda; bu klonların hepsi neredeyse %100 RHEL
uyumlu. Sadece "lisanslı" BMPler farklı. Birinin güncellemeleri yerine
sadece yum.conf'u değiştirerek diğerinin güncellemelerini
kullanabilirsiniz. Burada önemli olan kaynak rpmlerden ikili rpmleri
oluşturan kişi(ler)e ne kadar güveneceksiniz? Hangisini en güvenilir
buluyorsanız onun güncellemelerini kullanabilirsiniz. En olmadı
RedHat'ten src.rpm i indirip kendiniz derlersiniz. Ä°sterseniz bir klon
da siz oluşturup kullanabilirsiniz :) Whitebox Linux sitesinde nasıl
yapılacağı da anlatılıyor:
http://www.whiteboxlinux.org/howto.html

Burada seçim biraz da kişisel tercihlere kalıyor. Bendeniz Whitebox'ı
tercih ettim. Çünkü ilk çıkan o olmuştu :)

Farkları:
1. CENTOS; bir grup gönüllü tarafından geliştirilip güncellemeleri
yapılıyor, esas amaç CAOS için bir geliştirme ortamı sağlamaktı. CENTOS
yan ürün olarak ortaya çıktı. Ama diğer ücretsiz klonlara göre daha
hızlı güncelleniyor. RHEL güncellemesinin hemen ertesi günü
güncelleniyor. Güncellemeleri hazırlayan gruba güvenirseniz hazır
güncellemelerini kullanabilirsiniz. IRC üzerinden destek almak mümkün.

2. TAO da sorumluluk tek kişide. Güncelleme zamanlaması fena değil.

3. Whitebox, bir kütüphanede kullanılsın diye oluşturulmuş, yani
arkasında bir kurum var. Ancak kurumda da güncellemeleri yapmaktan
sorumlu tek kişi var. Bazen güncellemelerin oluşturulması bir hafta
civarında gecikiyor. Ama "kritik" güncellemelerde gecikme çok az. E-
Posta listeleri çok aktif. Hemen tüm klon kullanıcıları bu listeleri
takip ediyor ve problemlerini burada çözüyor. Herhangi bir klon
kullanacaklara bu listelere üye olmasını ve arşivleri incelemesini
öneririm.

4. Scientific daha çok üniversitelerde "ortak bir platform" olarak
düşünülmüş yani ilerde RHEL uyumluluğundan uzaklaşabilir. Şimdiye kadar
CENTOS ile hemen hemen aynı sıralarda güncellemeleri yapıldı.

Bunlar dışında da XOSLinux, Startcom Linux ve Lineox var. Başka da
olabilir :)

İyi çalışmalar,
Mehmet Ekiz