Re: [Linux-sunucu] RedHat'de dosya kurtarmak (Cok onemli bir yardim talebi !!)

From: Murat Koç (muratkoc@kivi.com.tr)
Date: Thu 07 Apr 2005 - 10:33:34 EEST

> Merhaba,

> Bu sorununuzu çözecek bir şey değil ancak ilerdekileri engelleyecek
> bir yöntem.. Ben rm komutunu safe_rm.sh şeklinde bir dosyaya alias
> olarak tanımlanmış şekilde kullanıyorum. Böylece rm ile sildiğim
> dosyalar aslında ev dizinim altındaki bir klasöre taşınıyor ve dosya
> adının sonuna silinen tarih ekleniyor.

Yeterli disk alanı olmaması durumunda ve reserved blockların az olması
durumunda kısa zamanda diski doldurabilir bu yöntem. Bundan dolayı dağıtımlar
genelde rm komutunu rm -i ile interactive moda aliaslarlar ki bence daha
makul bir yöntem bu. Ne sildiğinizi bilmiş olursunuz. Artık göre göre y
tuşuna basarsanız da bu sizin sorununuz olur.

Kurtarma yoluna gelince ise eğer dosya sistemi ext2/ext3 ise evet
kurtarabilirsiniz. En basit yolu mc içinde undelete fonksiyonunu kullanmak
olacaktır.

Daha uzun yolu debugfs ile deleted olarak işaretlenmiş inode numaralarını
belirleyip bunları lost+found dizinine kopyalamanız şeklindedir. Yalnız bu
yöntemle çalışırken umount edilmiş olmasından diskin ve birşeylerin
yazılmıyor olmasından emin olmalısınız. Diğer filesystemler için bilmiyorum
yöntem.

ext2 undelete diye aratırsanız google otomatik yapan toollar bulursunuz.

--
Murat Koç
Kivi Bilişim Teknolojileri