[Linux-sohbet] Tarhan Erdem'in köşesinde MEB İhalesi ve Açık Kaynak Kod

From: Ilker Temir (itemir@cisco.com)
Date: Tue 22 Feb 2005 - 12:36:30 EET

Bilginize

http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=144298

"Bilişimde marka bağımlılığı

Tarhan Erdem

Ben bilgisizliğimden, bilişimin olanaklarını çok sınırlı
kullanabiliyorum. Eksiğimi tamamlamak, yeniliklerden haber almak için,
gazetemizin pazartesi günleri yayımlanan 'Sanal Alem' başlıklı sayfasını
okuyup anlamaya çalışırım. Her hafta başında, Serdar Kuzuloğlu'nun
nükteli anlatımıyla kolay okunan yazılarını okumak bana iyi geliyor.
Serdar bey, üç haftadır yazılarında, Milli Eğitim Bakanlığı'nın
'Öğretmenlere bilgisayar' projesini ele aldı.

7 Şubat tarihli ilk yazı 'Bill Gates Türkiye'ye neden geldi?'
başlıklıydı. Dünkü yazısının başlığı da iddiasını yansıtıyordu: 'Zengin
devlet olmanın hali başka'. Serdar beyin görüşünü, yazdıklarından
anlayabildiğim kadarıyla, özetlemeye çalışayım:

Milli Eğitim Bakanlığı'nın 'Her öğretmene bilgisayar' projesinde, ilk
adımda alınacak 50 bin bilgisayar için yayımlanan şartnamede,
bilgisayarların işletim sistemi ve işlemcilerinin Microsoft (yoksa
Makrosoft'mu yazmalıyım) ürünlerinin markaları yazılmış. Oysa, bu
ikisinin de alternatifi vardır; Türkiye'de de TÜBİTAK'ın geliştirdiği
'Pardus' adlı işletim sistemi, geçen hafta internetten bedava
dağıtılmaya başlanmış; http://www.uludag.org.tr/ adresinden
çekilebiliyormuş.

Serdar bey soruyor: "Devlet kendi giriştiği bir işi neden bırakır da,
kendisine çok daha pahalıya mal olacak bir seçeneğe yönelir, işte bunu
çözemiyorum.
O insanların emeklerine de mi sahip çıkmayalım?"

"Eğitim Bakanı 'Teslim olmadık, güvence vermedik, bir şey imzalamadık'
deyip dursun, alttan alta her şey tıkır tıkır ilerliyor. Bizlere akıllı
yatırım diye yutturulmaya çalışan bu planın sonuçlarınıysa, o
sistemlerin yeni sürümleriyle ilgili fatura ortaya çıktığında göreceğiz
hep birlikte. Bu yazılımların yeni sürümleri çıktığında öğretmenlerin
bilgisayarlarına yüklemek için yeniden milyonlarca dolar ödenecek."
Serdar Kuzuloğlu örnek verip, yol gösteriyor: "Birçok ülke, kimi ağır
ağır, kimi hızla maliyet, güvenlik, kontrolü elde tutma, kolay ölçekleme
gibi gerekçelerle Linux tabanlı yerel çözümlere yöneliyor. Maliyetleri
düşüyor. Hatta Uzakdoğu'da ortak dil ve kültürü paylaşan ülkelerin bir
kısmı Linux tabanlı ortak işletim sistemleri geliştiriyor. Ülkemizde de,
yerelleştirilmiş Linux dağıtımı var. Hatta birini devlet bu gibi
konularda kullanmak için TÜBİTAK'a hazırlattı. Bütün kontrolü bizde, içi
dışı biliniyor."

Serdar beye inandığım ve benzer birçok projede devletin benzer
sorunlarla cebelleştiğini bildiğim için, duyanların çoğalmasına az da
olsa yararı olur düşüncesiyle onun görüşlerine bir kez de ben yer verdim.

Geçen hafta, dostum Mustafa Akgül'den 'Açık Kaynak Kod Bildirgesi'ni
aldım. Kaynak kodları, herkesin incelemesine ve kullanımına açık
yazılımlara, 'Açık kaynak kod yazılımı' deniyormuş. Bildiride, "Açık
kaynak yazılımlar Türkiye'nin üretmesi ve gelişmesi için, en etkin ve
verimli seçenektir" denildikten sonra ekleniyor: "Türkiye bilişimle,
bilişim açık kaynak yazılımlarla gelişir!"
Bir-iki kez yazdığımı hatırlıyorum; birçok projede, yazılım ve teçhizat
pazarlamacıları devleti zarara uğratmışlardır. Sonuçta, aynı iş birçok
kez tekrarlanmış, bazı projelere 'sil baştan' yeniden başlanmıştır.
Günümüzde 'Bilişim' her projede başlıca belirleyicidir. Serdar Kuzuloğlu
ve Mustafa Akgül aynı tehlikeye dikkat çekiyorlar: Marka bağımlılığı
yaratılmamalı; birçok ülkenin yaptığı gibi, açık kaynak kodlu
yazılımları geliştirmeliyiz."

İlker