Re: [Linux-sohbet] Java & Özgürlüğü

From: Alper KANAT (tunix@raptiye.org)
Date: Mon 21 Feb 2005 - 00:55:57 EET

Ben Java'nın açık kaynak kodlu olduğunu sanıyordum hep... Aşağıda
anlamadığım yerlerle ilgili birşeyler yazdım, cevap verirseniz sevinirim.

Nilgün Belma Bugüner wrote:

>Selam,
>
>Lisansında, sınırlamalar kısmında özetle şunlar yazıyor:
>Arşivleme amacıyla yazılımın tek bir kopyası dışında yazılımın kopyaları
>yapılamaz, kanunlar aksini şart koşmadıkça yazılım değiştirilemez,
>yeniden derlenemez veya üzerinde tersine mühendislik yapılamaz.
>
>En iyisi lisansını iyice okuyun. Ek sınırlamalar da var.

Burada anlamadığım yazılım arşivleme amacıyla tek kopyası dışında başka
kopyası yapılamaz derken, kişi ya da kurumlarca çoğaltılmasından mı
bahsediliyor ? Burada söylenen şeyler benim yazılımımla ilgiliyse benim
haklarımı mı savunuyor bu ? Ben Java ile bir yazılım yazsam bunu
istediğim lisansla dağıtamaz mıyım ?

>Bu tür sınırlamalar beni hep şüphede bırakır. Derlenmiş bir yazılımın
>dağıtılmasının dağıtımına izin verilmemiş kodu içerdiği iddia
>edilebilir kuşkusu rahatsız edici.

Buradaki 2. cümleyle ilgili pek birşey anlayamadım.

Bu arada sormak istediğim bir diğer şey daha var. Diyelim ki ben bir
yazılım yazdım. Şu anda okulda öğrendğm C bilgisiyle DivX Listeleme
programı yazıyorum konsola yönelik.. (daha sonra GUI arabirim ile yazmak
istiyorum kısmet olursa) Ben programımın kaynak kodunu GPL ile dağıtmak
istiyorum.. (tabii lisansı da okumam gerekiyor ayrıntılarıyla) Bunun
için yapmam gerekenler neler acaba ? Yalnızca bunu kaynak kodda, README
dosyalarında beyan etmem yeterli mi ?

Bari sırası gelmişken şunu da sorayım... Benim yazdığım kodlar genelde
tek dosya halinde divx.c gibi birşey oluyor... Ama kaynak kodunu
gördüğüm projeler genellikle klasörlere ayrılmış dosyalar halinde ve
baya hoş bir düzenlemeyle geliyorlar. Bu şekilde nasıl proje
geliştirebilirim ? Nelere dikkat etmeliyim ? (IDE olarak Anjuta
kullanıyorum.) Bunları öğrenmem için kitap mı okumam lazım ? Benim
kullandığım Deitel Deitel kitabında çok fazla bilgi vermiyor bu
konularla ilgili..

Teşekkürler..