Re: [Linux-sohbet] Java & Özgürlüğü

From: Serbulent Unsal (serbulent_u@yahoo.com)
Date: Sun 20 Feb 2005 - 15:26:47 EET

Aynı konu bir süre önce freebsd listelerinide meşgul
etti
(http://lists.enderunix.org/cgi-bin/ezmlm-cgi?sss:5558:200502:gapfogkandbinkbojgmm#b).
Ondan öncede uludağ listesinde uzun süre
tartışılmıştı.

Aslında genel olarak çıkan sonuç bu işler için
profesyonel bir avukata danışmak gerektiği oldu. Ama
sizin için bildiklerimi kısaca özetleyim.

1-Öncelikle Java dan ne kastettğimizi tanımlamak
gerekiyor. Çünkü java çok geniş bir platform. Bu
sebepten tartışmayı öncelikle 3 ana başlık altında
gruplamak gerekir.

a)JVM (Java Sanal Makinaları)

Bu konuda şu an stabil çalışan 2 alternatif (Sun ve
Blackdown) açık kaynak kodlu ancak özgür değil. Yani
opensource lisans tanımına uyuyorlar ancak
freesoftware kapsamına girmiyorlar.

Özgür alternatifler ise halen yeterince kararlı değil
(kafee SaberVM).

b)Derleyiciler

Sun ın durumu yukarıda anlattığım gibi. Öte yandan
Özgür derleyiciler (IBM jikes gibi) büyük projelerde
Sun dan daha yüksek performans verebiliyorlar.

c)Geliştirme kütüphaneleri

Sun ve Blackdown'ın durumu malum (açıkkodlu, özgür
değil, kararlı). Diğerleri hakkında bilgim yok.

Faydalı linkler

http://viva.sourceforge.net/
http://www.nl.debian.org/doc/manuals/debian-java-faq/ch-debian-java-woody.html#s3.1
http://www.nl.debian.org/doc/manuals/debian-java-faq/ch5.html#s-free