Re: [Linux-sohbet] 14 yaşında bir penguen adayı

From: Emre Kadıoğlu (kadiogluemre@gmail.com)
Date: Sat 12 Feb 2005 - 00:52:25 EET

Özgür yazılım konusunda misyoner bir tavır takınarak şu ana kadar 15 ya
da daha fazla kişiye debian yükledim ve yüklettim ilk başta çok
bocaladılar fakat 2 hafta sonra hepsi çok memnun kaldı ve şu an çoğunun
bilgisayarında sadece debian yüklü.

Bizim şu türk insanında bulunan batıya özenme ve onlar gibi olup
insanlara gösteriş yapıp türk diye aşağılama huyu varken ülkemizde bir
ABD ve M$ hayranlığı biraz zor biter gibime geliyor aslında. Bu yüzden
bu yaştaki insanlara özgür yazılım kullandırtmak çok daha kolay. Bunun
bir de başka bir boyutu var kardeşimin arkadaşları şimdi benden onların
bilgisayarına da linux yüklememi istiyorlar nedeni gnome'un görünüşü ve
frozen-bubble :) onlara göre gnome çok şirinmiş :) Biraz temalardan kde
flushbox gibi bir çok masaüstü ortamı olduğundan bahsettim çok
heyecanlandılar hatta kardeşim dün kendi başına kde yükledi nasıl
becerdi bilmiyorum ama synaptics le yaptığını söyledi. Sanki
barbielerini soyup giydiriyormuş gibi bilgisayarlarının masaüstünü
deÄŸiÅŸtiriyo. Burada tespit ettiÄŸim bir ÅŸey var synaptics gibi bir
yazılım windowsun süslü installerlarından daha kolay geliyor insanlara.

Bir başka durumda menülerde program ismi yerine müzik çalıcı, metin
düzenleyici yazması, Bu durum insanları çok etkiliyor ve bilgisayar
bilmeyen insanların direk linux e alışmasını sağlıyor. Şöyle düşünün
bilgisayardan anlamayan bir insan orda nullsoft winamp yazısını
görüncemi ne olduğunu anlar yoksa müzik çalıcı yazınca mı yada Internet
Explorer, mozilla, opera vs vs yazarsa mı anlar yoksa internet'te gezin
falan yazsa mı? Bu noktada kde nin actions menüsü gerçekten çok başarılı
gnome a da böyle bir menü eklenmesi lazım aslında.

Sözün özü çocuklara özgür yazılımı tanıtmak lazım onlar çok daha çabuk
adapte oluyorlar ve anlıyorlar hatta şu anki telif hakkı yasasının
aslında ne kadar saçma bir yasa olduğunu onlar çok daha rahat anlıyor.
Stallmann'ın öngörüsü doğru çıkacak gibi gözüküyor bu durumda "insanlar
bir 50 yıl sonra bu telif hakkı ve lisans yasalarına bizim şu anda
önceden ABD de zencilerin otobüste ön koltukta oturma yasağına
baktığımız gibi bakacaklar." Umarım böyle olur ;)

iyi çalışmalar,