Re: [Linux-sohbet] site istatistik ile ilgili

From: Ozer Tayiz (info@teknobilge.com)
Date: Tue 16 Aug 2005 - 23:25:21 EEST

Merhaba,

Bir web sitesinin başarı kriteri, amacına bağlıdır. Nereye gitmek
istediğinizi bilmiyorsanız, hangi yoldan giderseniz gidin, istemediğiniz
bir yere ulaşma olasılığınız yüksektir.

Ticari bir web sitesi mesela, başarı kriteri olarak karlılığı
seçmelidir. Karlılığı, aşama aşama birkaç adıma bölebilirsiniz. Hedef
kitleniz kim? (Kaç kişi, kaç yaşında, cinsiyeti ne, evli mi bekar mı,
kaç para kazanır, mesleği ne, nerde yaşar, ne yer ne içer, nasıl
eÄŸlenir, dertleri, hayalleri, hedefleri nelerdir?) Bu hedef kitleye
ulaşma yollarınız neler? Arama motorları mı? Banner reklamlar mı?
E-dergilere reklamlar mı? "Arkadaşınıza tavsiye edin" kampanyaları mı?
Makaleler yayınlamak mı? Bu yöntemlerin hangileri, web sitesine ne kadar
gerçek ziyaretçi çekiyor? Gelen ziyaretçilerin % kaçı, mesela
e-derginize abone oluyor? Aboneler, ortalama kaç mesajdan sonra, kaç $
değerinde ürün alıyor? Bir müşterinin yaşam boyu değeri ne? Sonuç
olarak, pazarlamaya harcan her kuruş, fazlası ile geri dönüyor mu?
Başarılı olan, devam edilmesi gereken kampanyalar hangileri, başırısız
olanlar hangileri? Bunların hepsini ölçerek, bilimsel bir kesinlikle,
bir web sitesinin pazarlaması zamanla optimize edilebilir, ve de
harcanan her pazarlama kuruşunun, 2, 3, 5 veya 10 katı ile geri dönmesi
saÄŸlanabilir.

Bilgisayarlar ve internet sayesinde, web ve email ortamında tüm bunlar
otomatik olarak ölçülebilir. Internet dışı ortamlarda da, farklı reklam
ve pazarlama yöntemleri, uygun anahtarlama teknikleri ile izlenebilir.
Mesela, eğer dikkat ederseniz, TV ile doğrudan satılan egzersiz aletleri
gibi ürünlerin reklamlarının sonundaki "Şu telefonu arayın ve hemen
şimdi sipariş verin" derken, telefon numarasına, bir iç hat numarası da
eklenmiştir. Bu sayede, aynı ürünün farklı reklamlarının, farklı
kanallarla hedef kitleye ulaşmasının etkisi ölçülebilir. Basılı
ortamlarda, özel bir kod taşıyan kuponlar verilebilir vs... Önemli olan,
sizin her pazarlama faaliyetinizin, doğrudan bir tepki yaratmaya yönelik
olması, ve sizin bunu ölçmenizdir...

Ticari olmayan diğer web sitelerinde de, öncelikle, siz web sitenize
gelen bir ziyaretçi sayesinde, ulaşmak istediğiniz sonucu iyi
tanımlayarak işe başlamalısınız. Milletvekillerine ortak imzalı dilekçe
göndermek için kampanya mı yapıyorsunuz? O zaman, insanların imzası
(mesela adı ve email adresini verip form doldurması) istediğiniz amaç
olabilir. Veya, bu bir kerede ulaşması zor bir hedefse, önce eğitici bir
e-posta kursuna katılmasını hedefleyebilirsiniz.

Genellikle, önce temas bilgilerini toplamanız tavsiye edilir. Genel
olarak potansiyel müşterilerin %85'inin, kesinlikle ilk ilgilendikleri
ürünü/hizmeti almadıkları, bunun yerine, çeşitli ihtimalleri
değerlendirip, bu kararı zamana yayıp, 6 ay bir yıl içerisinde bu
ürünü/hizmeti aldıkları bilinen bir gerçektir. Bu yüzden, potansiyel
müşterilerinizin temas bilgilerini toplamak, onunla düzenli temasa
geçmek, ve ona faydalı bilgiler sunarak aklında "güvenilir uzman" olarak
yer etmek, etkili bir pazarlama stratejisidir. Müşterilerin %85-90'ı,
ancak 5.-7. pazarlama mesajından sonra satın alır. Sadece potansiyel
müşterilerinizle etkin bir iletişim yöntemi kurmanız ve bunu
sistematikleştirmeniz bile, satışlarınızı 5-6 katına çıkarabilir.

Burada, "satış" illa maddi olarak para alışverişi olmayabilir, satmaya
çalıştığınız şey, bir siyasi fikir, bir yaşam tarzı, bir inanç sistemi
de olabilir. Sonuç olarak, her ne yapmak istiyorsanız, bunun için bir
grup insanı bir şeye ikna etmeniz gerekiyorsa, hedef kitlenize düzenli
olarak mesaj gönderirseniz, hedefinize daha kolay ulaşırsınız.

Belki kendi web sitenizin amaçlarını, hedef kitlesini, vs bana
yazabilirseniz, daha detaylı yardımım olabilir. Ancak, konunun linux'la
çok ilgisi yok. Bu konuyu devam ettireceksek, bunu özelden yapmamızda
fayda var.

İyi çalışmalar,

Özer Tayiz.