Re: [Linux-sohbet] Þifreleme, Dijital Ýmza vb...

From: serdar@uludag.org.tr
Date: Mon 08 Aug 2005 - 08:39:48 EEST

Selamlar..

> Merhaba,
>
> Bir diðer sorum ise GNUPG bu iþi nasýl yapýyor ? Yani bana özel anahtarý
> neye göre, nasýl oluþturuyor; bu anahtarý nerede saklýyor ? Sonra
> oluþturduðu anahtar nedir ve bunu karþýya neden yolluyor ? Karþýya
> yollanan benim anahtarýmýn doðruluðunu karþý taraf nasýl anlýyor ?
>
> SSH'ý ilk kullanmaya kalktýðýmda da bir anahtar oluþturuluyor. Bu
> anahtarlar ayný þey midir ? Neye göre ve neden oluþturuluyorlar ?

GAIM vs. bunu nasýl yapar bilmiyorum. Fakat GNUPG ve onu kullanan diðer
yazýlýmlar (kmail, evolution, OpenSSL (patched), OpenSSH (patched) vs.)
key deðil, X.509 sertifika kullanýrlar.

> Beni bu konuda biraz aydýnlatýrsanýz sevinirim. GNUPG'nin sitesine falan
> da baktým ama hem çok açýklayýcý bir bilgi bulamadým hem de kafam cidden
> karýþtý. Þimdiden teþekkür ederim.

GNUPG için öncelikle bir key-pair oluþturmalý, bunuda X.509 formatýnda
saklamalýsýnýz. Bundan sonra public keyi dilediðinize yollayabilirsiniz.
Private size kalýr. Ama bunlar CA (Certificate Authority) gereðini ortadan
kaldýrmaz.

Public keylerin doðrulanmasý iþlemi CA'dan alýnan sertifika ile yapýlýr.
Size gelen public keyi öncelikle import edersiniz, sonra GPG bu keyi
CA'dan aldýðý sertifikayla onaylar. Ardýndan cache'ine koyar. Bu aþamadan
sonra sertifika sahibinin imzasýný kontrol edebilir, onun þifrelediði
mesajý okuyabilirsiniz.

Anahtar bilgiler böyle. Bilhassa orijinal ingilizce adlarý kullandým. Bu
bilgileri ipucu olarak kullanýp gnupg man sayfalarýndan vs. diðer
bilgilere eriþebilirsiniz..

Saygý ve sevgiler..