[Linux-sohbet] Şifreleme, Dijital İmza vb...

From: Alper KANAT (tunix@raptiye.org)
Date: Mon 08 Aug 2005 - 00:15:26 EEST

Merhaba,

Koray Bostancı'nın Gezegen Linux'daki yazısını okuduktan sonra bu konuyu
irdelemeye karar verdim. Daha önce de denemiştim ama bazı sorunlar
çıkınca daha sonraya bırakmıştım. Koray Bey, Thunderbird ile şifreleme
kullanmış. Ben bunu başlangıç yapmış olmak amacıyla GAIM ile denedim ama
biraz başarısız oldum diyebilirim.

Arkadaşlarımın %99'u MSN Messenger kullanıyor. Turn Auto-Encrypt On
deyince konuşma penceresindeki mesaj yollama kısmı kırmızı oluyor. Bir
mesaj yazdığımda mesaj penceresinde yazdığım mesaj çıkmıyor ve
Requesting Key yazıyor. Bu sırada yazdığım şey arkadaşıma şifrelenmiş
bir şekilde abuk subuk karakterlerle çıkıyor. Bu arada benim sanırım
public olan anahtarım da karşıya gidiyor. Açıkcası hangisi bana özel
anahtar, hangisi public olan anahtar tam anlayabilmiş değilim. Hala
çalışma mantığını kavramaya çalışıyorum. Bu mesaj karmaşasının ve
Requesting Key diye kalmasının nedeni karşı tarafında MSN Messenger
kullanmasından mı kaynaklanıyor acaba ? Karşı taraf bir şifreleme
uygulaması kullanmıyorsa bu şekilde mesajlaşma mümkün değil mi ? Kafam
karıştı gerçekten.. Karşı taraftadaki arkadaşım GAIM kullanırsa ama
Gaim-Encrypt paketi yüklü değilse onda da aynı şeyi yapacak mı acaba ?
Sorun nedir tam olarak ?

Bir diğer sorum ise GNUPG bu işi nasıl yapıyor ? Yani bana özel anahtarı
neye göre, nasıl oluşturuyor; bu anahtarı nerede saklıyor ? Sonra
oluşturduğu anahtar nedir ve bunu karşıya neden yolluyor ? Karşıya
yollanan benim anahtarımın doğruluğunu karşı taraf nasıl anlıyor ?

SSH'ı ilk kullanmaya kalktığımda da bir anahtar oluşturuluyor. Bu
anahtarlar aynı şey midir ? Neye göre ve neden oluşturuluyorlar ?

Beni bu konuda biraz aydınlatırsanız sevinirim. GNUPG'nin sitesine falan
da baktım ama hem çok açıklayıcı bir bilgi bulamadım hem de kafam cidden
karıştı. Şimdiden teşekkür ederim.