Re: [Linux-sohbet] Bitkeeper

From: Murat Koç (muratkoc@kivi.com.tr)
Date: Fri 29 Apr 2005 - 20:59:10 EEST

Aşağıda karmakarışık yazdım ama sanırım anlaşılır. İş öyle bir noktaya geliyor
ki yasal olsun veya olmasın reverse-engineering ile yapılan çalışmalar
karşısında karşı taraf tepki vermediği sürece süper ama tepki verip bitkeeper
gibi kapatınca kötü adam mı oluyorlar sorusu ortaya çıkıyor.

bitkeeper sonuçta opensource bir projeye ve en önemli projeye kernela destek
veriyordu ve bunun sayesinde çok önemli gelişmeler yaşandı kernel tarafında.
Biri çıkıp bunu bozana dek. Şimdi ne olacak göreceğiz.

> Saniyorum durum o sekilde degil. Andrew Tridgell'in Bitkeeper'in kendi
> istemcisini herhangi bir bicimde kullanmamis durumda. Sadece akan veri
> uzerinde calisma yaparak buna ulasti ve zaten o nedenle Bitkeeper lisansini
> da ihlal etmiyor. Bitmover'i cildirtan da, surekli bastan anlastiklari
> sartlari degistirmelerine ragmen kendi lisanslarinin bu iste ise yaramamis
> olmasi.

Olay öyle değil. Bitkeeper lisansına bakalım.

4. Restrictions.

 You may not yourself and may not permit or enable anyone to: (i) modify or
 translate the Software; (ii) reverse engineer, translate, port, clone, decom-
 pile, or disassemble the Software or otherwise reduce the Software to a form
 understandable by humans, except to the extent this restriction is expressly
 prohibited by applicable law notwithstanding this limitation; (iii) rent,
 lease, loan, or resell the Software; (iv) modify or create derivative works
 based on the Software; (v) merge the Software with another product; (vi) sep-
 arate the Software into its component parts; (vii) copy the Software, except
 (A) as expressly provided herein and (B) as reasonably necessary for back up
 and recovery purposes; or (viii) remove or obscure any proprietary rights
 notices, labels, copyrights, trademarks, servicemarks, confidentiality
 notices and/or restricted rights notices on or in the Software.

adam ne diyor reverse engineering yasak anlaşılabilir forma indirgenmesi
yasak. Larry baÅŸta ne dedi ben bunu size veriyorum ama reverse-engineering
yapmayın.

Diyorsun ki Tridge kullanmadı BK ı ama protocolu analiz etti protocolu analiz
etmesi için kullanan birilerinin olduğu bir ortamda ve onların izinleri ile
yapması gerekiyordu dolayısı ile kullandıranlar ilk cümle itibarı ile lisansı
delmiÅŸ oluyorlar.

Ortada Tridge yapmış veya ona bunu yapması için destek olmuş birileri var ve
bunun yapılabilmesi için lisans deliniyor. Başka yolu yok bunun.

Larry i sevmem (zaten tanımam :) Linux un bitkeeper kullanmasına karşıyım ki
ben de kullanmadım. Destekliyor filan değilim ama olaya tarafsız gözle bakmak
gerekir.

Bunların hiçbiri Larry nin lisansı delindiği için yazılımını geri çekmesi ve
destek vermemesini haksız GOSTERMEZ.

İstediğini yapabilir ve biz bunun için onu suçlayamayız.

> Sahipli yazilimlar ile ortak calisabilmek icin benzer bir sey ilk defa
> yapilmiyor. Andrew Tridgell Samba'nin Windows aglari ile iletisim
> kurabilmesi icin benzer bir calisma yapmisti. OpenOffice Word
> dokumanlarini, Excel tablolarini, PowerPoint sunumlarini acarken
> Microsoft'un bayildigini sanmiyorsunuz herhalde. Bitkeeper olayindaki tek

SMB ve CIFS birer protocol zaten ve microsoft bunları hali hazırda açıp ietf e
filan vermiÅŸti.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/fileio/fs/microsoft_smb_protocol_and_cifs_protocol_overview.asp
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=C4ADB584-7FF0-4ACF-BD91-5F7708ADB23C&displaylang=en

Bu ise samba nın nasıl yazıldığı:

http://samba.org/ftp/tridge/misc/french_cafe.txt

temel olarak protokol analizi ve doÄŸal olarak reverse-engineering.

Şimdi gelelim esas noktaya anlaşıldığı kadarı ile Microsoft istediği zaman
Openoffice e karşı atağa geçebilir.

Ki Sun ve Microsoft arasında yapılan anlaşmanın OpenOffice i kapsamaması da
bunun bir belirtisi. Staroffice bu anlaşmaya göre korunaklı iken OpenOffice
ın hiçbir korunağı yok.

Bu Microsoftun bir taktiği sonuçta ama adamların canı isterse davayı şak diye
açabilir.

Yarın bir gün Microsoft yeter artık deyip OpenOffice dava açtığı zaman da
yaşasın özgür yazılım diye ne yapacağız.

http://seattlepi.nwsource.com/business/190801_openoffice15.html
http://www.microsoft-watch.com/article2/0,1995,1646481,00.asp

"That said," DiDio continued, "I do not believe Microsoft is currently
constructing a strategy or scenario in the near or intermediate terms to
quash OpenSource via litigation.

So while it's undeniably possible that Microsoft could sue OpenOffice users,
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
the probability is low — at least for the next two years."
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Currently, OpenOffice has barely made a dent in Microsoft's massive market
share for desktop office suties. However, "if OpenOffice mounts a serious
challenge to Office three, four or five years down the road and we see Office
experiencing market erosion similar to that of NetWare against Windows NT,
then Microsoft would fiercely defend its turf," she predicted.

Bu ve benzeri riskler çeşitli projeler için sonuçta ama bunların hiçbiri "Aha
Özgür Yazılımın Gücü" şeklinde tepkiler göstermemizi sağlamaz.

Bu kadar fanatik olmanın bir faydası yok kimseye.

Şuna dikkat etmek gerekiyor ki son 1-2 yıldır Linux cephesinde ticari dengeler
değişiyor ve buna karşı hazırlıklı olmak gerekmekte.

--
Murat Koç
Kivi BiliÅŸim Teknolojileri